user icon
user icon

ORF stopt na 2019 met uitzenden van Formule 1

  • Gepubliceerd op 16 dec 2016 12:45
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Oostenrijk is het volgende land waar de Formule 1 over een aantal jaar niet meer vrij toegankelijk te zien zal zijn. ORF bezit op dit moment nog de uitzendrechten. Dat contract loopt na 2019 af en de publieke zender moet bezuinigen.

De Formule 1 lijkt het kind van de rekening te worden. ORF-directeur Alexander Wrabetz deelde aan Wiener Zeitung mede: "Het schrappen van de rechten voor het skiën of de Bundesliga is geen optie voor ons, waardoor alleen de Formule 1 overblijft."

ORF telt jaarlijks 10 miljoen euro neer om de Grands Prix uit te mogen zenden.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Heinz Prüller had al afscheid genomen als commentator of zat hij daar nog?

    • + 0
    • 16 dec 2016 - 12:49
    • Geen idee, maar wat heb ik van zijn boeken genoten! Wist niet dat hij daar werkt.

      • + 0
      • 16 dec 2016 - 13:23
    • 'GRAND PRIX STORY' bedoel je? Ik heb de in nederlands vertaalde edities van 1973 t/m 1987. Daarna hield het op en was het alleen nog maar in het duits...echt jammer want als het in het engels beschikbaar was dan had ik hem nog wel gekocht. Prüller was trouwens sinds de tijd van Jochen Rindt de vaste F1 commentator bij de ORF...kan Mol nog niet aan tippen zo lang.

      • + 1
      • 16 dec 2016 - 13:41
    • Yep, die boeken lazen heerlijk weg. Echt voor een regenachtige zondagmiddag en vrouw en kinderen de deur uit :)

      • + 0
      • 16 dec 2016 - 17:13
    • Pruller was een autoriteit daar. Wiki staat mooi artikel en info.

      • + 0
      • 16 dec 2016 - 21:44
  • manuel

    Posts: 2.895

    sky betaald volgens mij voor het engelse voetbal alleen al 5 miljard pond, 2016/19. En de contracten die daarop volgen zullen ze nog meer moeten betalen en dat is met de Formule 1 net zo. Dus publieke omroepen kunnen hier niet meer de concurrentie aangaan. En als dat geld nu ten goede komt van de breedtesport, of dat nu autosport of voetbal is zodat talenten de kans krijgen om te groeien dan kan ik het nog begrijpen. Maar dat gebeurt niet. Het gevolg is dat je als consument een pakket neemt die een zender aanbied. Dit pakket zal met de jaren steeds duurder worden en/of pakketten worden uitgehold of je betaald per zender. Het is niet voor niets dat Liberty media de formule 1 wil overnemen. Het word steeds meer een geld machine en niks anders.

    • + 0
    • 16 dec 2016 - 13:07
    • Tot men beslist dat het zoveel geld niet waard is... En nieuwe kijkers zich sowieso niet aanmelden want als het nergens "zomaar" te zien is, komen nieuwe kijkers er niet mee in aanraking. Domme, typisch super-kapitalistische, korte termijn denken.

      • + 0
      • 16 dec 2016 - 13:25
  • Thuru

    Posts: 294

    Gelukkig is het voor Nederland nog bij Ziggo en ik hoop dat het bij Ziggo blijft en niet achter decoder verdwijnt.

    Desondanks, als de prijs voor betaalde zender vrij laag is zal ik die toch wel nemen, lifgt dus aan de prijs.

    Als je kijkt nu aan hoeveel kijkers ziggo heeft tijdens een race, mag je toch wel stellen dat F1 hier populair is.

    • + 0
    • 16 dec 2016 - 13:36
    • doordat hij bij Ziggo zit, zitten de races dus al achter de decoder... dat jij het kan zien omdat je ziggo klant bent betekent niet dat het niet achter de decoder zit. Ik zelf kan namelijk geen ziggo nemen omdat er geen kabel bij ons in de straat ligt (en afgelegen woon ik niet eens). Ik ben dus altijd aangewezen op de Duitse RTL en zijn reclames.

      • + 2
      • 16 dec 2016 - 14:15
    • ruim 1 mijoen kijkers per GP hoorde ik ... dat is mega voor Ziggo begrippen. Vind het dan ook niet meer dan normaal dat ze volgend jaar meer geld investeren in F1 .. die verbinding tussen Olav en Jack via Skype bv. is lachwekkend!

      • + 1
      • 16 dec 2016 - 14:15
    • Roy

      Posts: 2.079

      Thuru, ik volg F1 al best lang! Ik ken nog de uitzendingen met een uur voor en nabeschouwing op de vrije zender. Toen nam onwijs de interesse af. Dat ze nu veel kijkers hebben komt puur en alleen door de toevoeging die Max is.

      • + 1
      • 16 dec 2016 - 15:37
  • Epol611

    Posts: 408

    Shit.....Moët ik dan toch maar Mol gaan luisteren qua commentaar

    • + 0
    • 16 dec 2016 - 17:10
  • De publieke omroepen hebben ook gewoonweg het geld niet om zulke dure uitzendrechten te betalen.

    • + 0
    • 16 dec 2016 - 22:31
    • Epol611

      Posts: 408

      Als de publieke omroepen het geld juist zouden besteden en niet ene Pauw, Chiel en rrrrrrrrr draait door en meer lieden met max de Balkenende norm zouden betalen dan.....IS er meer dan geld genoeg!

      • + 0
      • 17 dec 2016 - 16:11

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar