user icon

Verschoor deze winter in Toyota Racing Series

  • Gepubliceerd op 12 dec 2016 08:15
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Richard Verschoor wordt de jongste deelnemer uit de geschiedenis van de Castrol Toyota Racing Series. Die gaat deze winter op 14 januari van start op het circuit van Ruapuna Park bij Christchurch in Nieuw-Zeeland. Verschoor wordt op 16 december 16 jaar, de leeftijd waarmee hij in aanmerking komt voor de internationale licentie die toegang tot dit kampioenschap geeft.

Tijdens zijn debuut in de eenzitters won de Nederlandse tiener in april de eerste wedstrijd van het Noord-Europese zonekampioenschap Formule 4 in Sotsji. Die prestatie viel meteen op bij Red Bull, dat hem terstond in het opleidingsprogramma opnam. Vervolgens won Verschoor elf keer op rij op weg naar de NEZ F4-titel. De coureur uit Benschop was nog dominanter in het Spaanse F4-kampioenschap. Daarin won hij zeventien van de twintig races.

"Het seizoen 2016 is erg succesvol geweest. Ik heb veel races gewonnen en de ervaring die ik heb opgedaan door twee F4-kampioenschappen te winnen, zal me in Nieuw-Zeeland goed van pas komen", aldus Verschoor. "Ik kijk echt uit naar dit avontuur, dat nieuw en anders zal zijn. Mezelf aanpassen aan een nieuwe auto, wennen aan de nieuwe omgeving van de Toyota Racing Series, mezelf tot het maximale aanzetten in voorbereiding op het volgende seizoen: allemaal heel spannend."

De kalender voor de Toyota Racing Series:

14-15 januari - Lady Wigram Trophy, Ruapuna Park 
21-22 januari - Spirit of a Nation Cup, Teretonga
28-29 januari - New Zealand Motor Cup, Hampton Downs
4-5 februari - Denny Hulme Memorial Trophy, Taupo
11-12 februari - New Zealand Grand Prix, Manfeild

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.311

    Goed bezig! Zou het leuk vinden als hij het ook tot in de F1 zou schoppen.

    • + 1
    • 12 dec 2016 - 08:19
    • Hij heeft er we echt alles voor over. Vergelijk zijn leven eens met een andere jongen van 15 (bijna 16). Is bijna nooit thuis en reist de hele wereld rond. Andere kinderen van die leeftijd zitten net op de middelbare school. Hij moet er echt enorm veel voor opgeven. Petje af, ik hoop dat hij het ver gaat schoppen.

      • + 1
      • 12 dec 2016 - 10:03
    • manuel

      Posts: 2.966

      Als hij zo door gaat komt hij er zeker. Zou het echt super vinden als hij over 2 à 3 jaar bij STR kan rijden. Het beste talent wat Nederland heeft.

      • + 1
      • 12 dec 2016 - 12:08
    • vitesse

      Posts: 1.524

      @Pietje Bell,
      Het zou mooi zijn, als je eens bij de jonge karters ga kijken, dan zie je zoveel gastjes, die alles met hun ouders opgeven voor de sport,dus dit is geen uitzondering, een andere weg naar de top is er niet, of je moet denken, dat ze even achter het stuurtje kruipen en iedereen zomaar het snot voor de ogen rijden!

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 13:34
  • Over twee jaar in de STR? Zou zomaar kunnen, als hij zo doorgaat! Ben benieuwd hoe Ziggo dat op gaat lossen met 2 Nederlanders in de F1:P

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 08:28
    • Stitch

      Posts: 5.311

      Jan Lammers erbij

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 08:29
    • ringo

      Posts: 3.383

      Zou goed kunnen, 3 nederlandstalige :) of maak met hulkenberg 4 :) Zou wel mooi zijn, wel goed dat die in de RedBull opleiding programma zit, maaakt de wereld open voor hem. is alleen presteren voor de goede doel ;)

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 09:56
  • En dan door naar Van Amesfoort Racing voor het EK F3, de Max route !
    Hoewel, dan zou ie dus in 2018 bij Toro Rosso moeten rijden al.
    Ik hoop 't. Maar jaartje GP2 eerst zal ook niet erg zijn, we hebben nog nooit een Nederlandse GP2 kampioen gehad.

    Ok, ik ga wat hard van stapel, maar Verschoor is wel een echt talentje, en opgenomen in het Red Bull Junior programma. Denk dat hij echt de eerste Nederlander na Max is die F1 zou kunnen bereiken.
    Ik zie de Vries niet instappen bij Mclaren. Rinus van Kalmthout heeft al gekozen voor een Amerikaanse loopbaan door komend seizoen USF2000 (Amerikaanse F3) te gaan doen, en Frijns z'n momentum voor F1 lijkt over. Verder zie ik geen echte grote Nederlandse talenten komende jaren hun weg naar F1 maken. Verschoor is hoogswaarschijnlijk de eerst volgende echte kanshebber. Ik ga voor hem duimen.

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 09:14
    • Voor Max waren het er 14.
      1. Jan Flinterman
      Jaren: 1952
      Team: Maserati
      Aantal Grand Prix’s: 1 (Grand Prix van Nederland in Zandvoort)

      2. Dries van der Lof
      Jaren: 1952
      Team: HMW
      Aantal Grand Prix’s: 1 (Grand Prix van Nederland in Zandvoort)

      3. Ben Pon Junior
      Jaren: 1962
      Team: Porsche
      Aantal Grand Prix’s: 1 (Grand Prix van Nederland in Zandvoort)

      Ben Pon Junior kreeg een ongeluk tijdens de tweede ronde van de Grand Prix en werd uit de auto geslingerd. De Nederlander belandde in de bosjes bij het Scheivlak, maar bleef ongedeerd.

      4. Carel Godin de Beaufort
      Jaren: 1957 - 1964
      Team: Porsche
      Aantal Grand Prix’s: 31
      5. Gijs van Lennep
      Jaren: 1971 - 1975
      Teams: Surtees, Iso-Marlboro en Ensign
      Aantal Grand Prix’s: 10
      6. Roelof Wunderink
      Jaren: 1975
      Teams: Ensign
      Aantal Grand Prix’s: 6
      7. Johan ‘Boy’ Hayje
      Jaren: 1976 - 1977
      Teams: Penske, RAM Racing
      Aantal Grand Prix’s: 7
      8. Michael Bleekemolen
      Jaren: 1977 – 1978
      Teams: RAM Racing, ATS Racing Team
      Aantal Grand Prix’s: 5
      9. Jan Lammers
      Jaren: 1979 – 1982; 1992
      Teams: Shadow, ATS Racing Team, Ensign, Theodore, March
      Aantal Grand Prix’s: 41
      10. Huub Rothergather
      Jaren: 1984 – 1986
      Teams: Spirit, Osella, Zakspeed
      Grand Prix’s: 30
      1. Jos Verstappen
      Jaren: 1994 – 2001
      Teams: Benetton, Simtek, Footwork Arrows, Tyrrell, Stewart, Arrows, Minardi
      Grand Prix’s: 107
      12. Christian Albers
      Jaren: 2005 – 2007
      Teams: Minardi, Midland (Spyker)
      Grand Prix’s: 46
      13. Robert Doornbos
      Jaren: 2005 – 2006
      Teams: Jordan, Minardi, Red Bull
      Grand Prix’s: 11
      14. Giedo van der Garde
      Jaren: 2013
      Teams: Caterham F1 Team, Sauber F1 Team
      Aantal Grand Prix’s: 19

      • + 4
      • 12 dec 2016 - 10:13
    • manuel

      Posts: 2.966

      @maximist Super leuk overzicht +1

      • + 1
      • 12 dec 2016 - 12:12
  • Vroem!

    Posts: 291

    Met zoveel overwinningen vraag ik me af of hij wel echt tegenstand heeft gehad? Oftewel; is hij nou zo goed, of waren die anderen zo .....
    Ik gun het hem verder van harte, maar weet niet echt of juichen nu al op z'n plaats is.

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 09:32
    • ringo

      Posts: 3.383

      in twee verschillende kampioenschappen lijkt me wel duidelijk. En nu kan hij nog meer op racen focussen dankzij de RedBull programma, en hopen dat de opleiding werking bij STR werkt zoals het moet zijn...Zie 2019 wel plaats vrij komen :)

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 09:58
    • Vroem!

      Posts: 291

      Ik hoop met je mee @RINGO, maar ik moet het nog even aanzien.

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 10:30
    • beerkuh

      Posts: 2.294

      Richard is echt zo goed, minstens zo goed als Norris! persoonlijk vind ik Richard zelfs beter omdat ie mooiere lijnen rijd , Norris is nogal agressief! maar tja je weet nooit hoe het gaat uitpakken!

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 10:49
  • geert61

    Posts: 1.099

    duurt nog minimaal 2 jaar voor hij f1 rijden mag kan nog veel laten zien sterker nog moet nog veel laten zien .
    max heeft de lat wel hoog gelecht al is het ook zo dat rb niet bang is iemand de kans te geven

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 10:53
    • vitesse

      Posts: 1.524

      Vergeet niet, dat die jongens zo jong nog wel eens een dipje kunnen krijgen (al hoop ik het niet),maar dat kan hun carrière wel vertragen c.q verpesten, een voorbeeld als Giedo vd Garde, waar de scheiding van zijn ouders flink wat schade veroorzaakte op het moment , dat hij het moest laten zien!

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 13:43
  • Gaat ie Jos Verstappen achterna: die reed in de winter van 92/93 Formula Atlantic in Nieuw_Zeeland; volgens mij de voorloper van de Toyota Racing series.

    • + 1
    • 12 dec 2016 - 11:11
  • Is een mooie kans die winter series.
    Ten eerste om met een volledige andere bolide kennis te maken.
    En zich eens te kunnen meten met piloten uit een hogere serie en meer ervaring.

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 14:11
  • Goed dat hij ook in de winterperiode kan racen, en zich lekker kan doorontwikkelen. Ik verwacht binnenkort wel een aankondiging voor een F3 stoeltje voor volgend jaar ;)

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 15:56
    • Het is mid-zomer in die regio gedurende januari en februari,
      hij merkt niet eens dat het winter is ;-)

      • + 0
      • 12 dec 2016 - 17:16
  • mooi, vooral zo doorgaan... 2019 instappen

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 16:12
  • pcbeem

    Posts: 679

    Altijd goed wat extra kilometers opdoen in bij ons de winter, daarna hopelijk een zitje in F3 / GP3

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 19:26
  • Mosquito

    Posts: 320

    Als ik het goed zie mag hij het onder andere opnemen tegen de jongere zoon van Nelson Piquet. Die was 9e in Macau na een allesbehalve overtuigend seizoen in de Euro F3. Dat kan in ieder geval alvast een eerste benchmark zijn dus voor een eventuele volgende stap.
    Ik ben benieuwd. Ik vind de reacties hier allemaal wel heel snel gaan. Laten we wel wezen: de meeste rijders uit het Red Bull programma halen de top nooit en één zwaluw maakt nog geen zomer.
    Wel leuk om naar zijn verdere ontwikkeling te kijken. Max was eigenlijk de eerste coureur die ik vanaf karting heb gevolgd en dat heeft mij in ieder geval geleerd dat de races in karting en F3 veel leuker kunnen zijn dan GP2/3 (vaak net zo saai als F1 kan zijn).

    • + 0
    • 12 dec 2016 - 21:27

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar