BBC-commentator Martin Brundle merkte meteen op bij het live commentaar dat Massa "een meter of twee" te ver was doorgereden en een filmpje op YouTube, geplaatst door toeschouwers op de tribune, bevestigt dit. Ook in het raceverslag van Ferrari staat niks over de verkeerde positie van de Braziliaan geschreven of over het feit dat hij meteen twee plaatsen goedmaakte vlak na de start.
Felipe Massa ontsnapt aan penalty op Spa wegens valse start
- Gepubliceerd op 01 sep 2010 12:13
-
54
- Door: Robin Smeets
BBC-commentator Martin Brundle merkte meteen op bij het live commentaar dat Massa "een meter of twee" te ver was doorgereden en een filmpje op YouTube, geplaatst door toeschouwers op de tribune, bevestigt dit. Ook in het raceverslag van Ferrari staat niks over de verkeerde positie van de Braziliaan geschreven of over het feit dat hij meteen twee plaatsen goedmaakte vlak na de start.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09 -
Marko verwacht veel van Red Bull-updates: "Kunnen vijf tienden winnen"
Helmut Marko denkt dat Red Bull door de aankomende updates enorme stappen kan zetten. Het team zal in Spielberg een g...
23 jun 2026 15:24 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land BR
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, BR
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.529 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (54)
Login om te reagerenPosts: 173
Raar dat McLaren steward Nigel Mansell dit niet gezien heeft? Dan moest hij de belachelijke en nodeloze straf niet geven aan Vettel uit frustratie.
Posts: 1.745
Massa is geen kanshebber voor de titel. Als Alonso of een van de RB coureurs daar had gestaan was het een heel ander verhaal geweest.
Posts: 428
Maar met een valse start van Massa, heeft hij een voordeel.
Of hij dat nou benut of niet in de race, het kan een nadeel zijn voor de coureurs die wel titelkandidaat zijn.
Daarbij .. een valse start is een valse start :)
Posts: 11.414
Ja hoor het is allemaal een samenzwering. Doe niet zo kinderachtig zeg.
Posts: 15.285
De enige hier met frustratie is klaasdw1 zelf.
Massa had hier gewoon alsnog voor gestraft moeten worden, een valse start is een valse start. Een meter verder naar voren beginnen kan het verschil tussen winst en verlies beteken.
Posts: 173
oh oh oh, de McLaren jongens krijgen het weer eens op hun heupen! Ik haal gewwon de straf eens aan van Vettel. Jammer dat McLaren er weer mee te maken heeft, NIET? Verder zal het me worst wezen hoor jongens. Maar wees eens zo naief niet als het over jullie teampje gaat.
Posts: 11.414
Het gaat niet om dat zielige gedoe alsof alles wat je niet begrijpt een samenswering zou moeten zijn.
Het zegt inderdaad meer over jou dan over Mansell.
Posts: 863
klaasdw1 jij begint over McLaren dus dan moet je niet gaan huilen als daarop in een artikel over Massa gereageerd wordt. Een beetje zielig van je
Posts: 941
Nigel heeft 4 seizoenen voor Lotus gereden,5 seizoenen voor Williams gereden en 2 voor Ferrari.Rara,hoeveel race\'s heeft hij voor McLaren gereden.
Posts: 397
Ik dacht altijd dat daar elektronisch op gecontroleerd werd ?? heel raar dat dit kan gebeuren in een sport waar om honderdsten seconden gevochten word en bij de start sta je gewoon een meter verder naar voren dan de rest.
Heel raar.........
Posts: 10.412
idd normaal volgens mij een sensor in de baan. of zoiets heeft hij weer geluk gehad dus..
Posts: 2.712
Na de race kon je zien dat de weegschaal het niet eens deed.
Hoe maf is dat?
Posts: 397
Inderdaad ook zoiets, een weegschaal die het niet doet.......hoe amateuristisch wil je het hebben, echt ongelofelijk.
Posts: 15.285
Ja, ik had toch op z\'n minst wel verwacht dat ze er twee zouden hebben staan. Heel amateuristisch.
Posts: 2.712
Volgens deze video ga ik ermaar vanuit, dat de banden op of achter de witte streep moet staan, en niet de voorvleugel.
Maar bij Massa is duidelijk te zien dat hij een foutje heeft gemaakt, alhoewel het toch moeilijk te zien is vanuit het cockpit.
Ik neem aan dat je opzij naar de gele lijnen kan kijken
of je goed staat?
Volgens mij heeft Massa ook niks gehad aan de 1 meter voorsprong..
Posts: 983
Kijk de start nog maar eens goed dan. Hij had best veel voordeel.
Verder komt het vrijwel nooit voor dus ga er maar vanuit dat ze een uitstekend referentiepunt hebben om de auto stil te zetten.
Posts: 11.414
Wellicht controleert het start systeem alleen of een rijder te vroeg wegrijdt. Als Charlie Whiting daar dan teveel op gaat vertrouwen dan kun je dus inderdaad missen dat een coureur iets te ver naar voren staat.
Posts: 983
Yep. Klopt helemaal. Ben wel verbaasd dat er nog zo\'n grote marge is dat het systeem de auto locked als je er twee meter aan voorbij gereden bent. Maar dat Charlie stiekem naar een in latex gestoken pitbabe zat te staren lijkt te zijn bewezen.
Posts: 480
Klopt helemaal, de sensor registreert beweging.
Posts: 54
Toch wel ongeloofelijk dat Brundle dit onmiddellijk had opgemerkt ! Die man is zijn gewicht in goud waard bij de BBC.
Betreft het incident zelf :
Netjes is het in elk geval niet en gelijke regels voor iedereen hebben we allemaal toch het liefst.... denk ik (uitzonderingen bevestigen hier jammer genoeg graag die regel).
De start is een belangrijk moment voor het goedmaken van een aantal plaatsen. Het is heel gemakkelijk controleerbaar en in tegenstelling tot een botsing of raceaccident niet betwistbaar evenals een \"jumpstart\". Het is onbegrijpelijk dat het mannetje met de gele vlag dit niet heeft opgemerkt... tenslotte is dat waarschijnlijk het enige wat hij van de ganse race moest doen vanop die plaats.
Posts: 397
Dat hij er zelf geen voordeel van heeft gehad maakt niet uit, het was wel een nadeel voor Adriaan Sutil en Rubens die nu gewoon anderhalve meter verder naar achter begonnen.
Ik ben er echt verbaast over dat dit kan, als een vleugel 5 mm te ver doorbuigt dan is het schandalig en illegaal maar anderhalve meter over de streep starten maakt niet uit.
Posts: 368
Volgens mij zijn Rubens en Sutil niet anderhalve meter verder naar achter begonnen, die 2 zijn gewoon van hun normale gridpositie weggereden. Massa is anderhalve meter verder naar voren gestart.;)
Posts: 2.263
Toch raar, ik kan mij de Grand Prix van Europa 1999 nog wel herinneren, toen ze verkeerd stonden deed het systeem het niet. Nu stond Massa blijkbaar wel \'ingelogd\', maar wordt hij niet als fout gewoon dat hij een stuk naar voren staat. Bovendien staan er aan de zijkant van de baan toch mannen met borden dat de auto\'s goed staan.. vreemd. Maja om Vettel te straffen zijn ze er wel als de kippen bij.
Posts: 15.285
Het gaat er niet om of de ene wel gestraft wordt en de andere niet. Het gaat er hier om dat Massa gewoon gestraft had moeten worden met een drive-through penalty.
Toch fraai dat mensen altijd weer andere coureurs erbij halen bij een topic waar het over een hele andere coureur gaat.
Posts: 2.263
Ja hij had ook gewoon gestraft moeten worden. T punt wat ik daarmee maak is dat de FIA, Wedstrijdleiding gewoon niet scherp genoeg is op alles.
Posts: 2.885
Dominic,
Had dat er niet mee te maken dat een startplek open bleef en derhalve iedereen daarachter aan de verkeerde kant stond? Dan kan ik me voorstellen dat het systeem een auto \'mist\' omdat er ook niemand vanuit de pitstraat startte.
Posts: 2.049
Tja, hij had wel een straf mogen krijgen hiervoor.
Maar ach, ik zal er zeker niet van wakker liggen.
Posts: 2.567
Iedereen heeft een klein camera boven hun auto, zelf de directeur van f1 heeft niks gezien, beetje vreemd maar ja.....
Posts: 31
Ferrari weer een niet bestraft?!!
Posts: 480
Ga lekker buiten spelen joh!
Posts: 2.222
Gewoon \'slik\' afstraffen dit. Bewust of onbewust maakt niks uit. Ook wanneer het mijn favoriet betreft. Als dit zonder gevolgen blijft, wat is dan het volgende?
Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, drie of vijf gridplaatsen straf voor de volgende Grand Prix dan maar?
Al was het alleen maar om de anderen te ontmoedigen. Zal me een puinhoop worden zeg, als het kampioenschap hierdoor beslist zou worden omdat hier nu niks tegen gedaan wordt en andere teams / deelnemers gaan denken ook ergens voordeel uit willen halen... OMG
Posts: 3.077
Ik ga ervan uit dat Whiting alleen kijkt of iedereen ingelogd staat. Dat was het geval, anders krig je automatisch dat de oranje lampen gaan branden.
Massa heeft gewoon geluk gehad, omdat het systeem schijnbaar niet goed genoeg is. Voor volgend seizoen moet dit worden verbeterd. Voor dit seizoen zal het waarschijnliojk niet meer lukken.
Posts: 11.414
Zo moeilijk kan dit toch niet te controleren zijn?
Er staan overal officials langs de startgrid klaar met gele vlaggen voor als een coureur een probleem heeft. Die kunnen dan toch ook wel even aangeven of de auto goed staat?
Posts: 442
Andere teams zullen het ook niet gezien hebben. Anders zou er ongetwijfeld wel een \'protest\' zijn ingediend. En zou Massa wel eens straf hebben gekregen. Jammer maar helaas.
Posts: 169
Massa doet niks fout zijn auto wordt gedecteerd door een systeem en dat systeem heeft dus aangegeven dat Massa er stond hij is toen de licht uitgingen weg gereden, en niet eerder dan de rest weg gereden.
Alonso had dit jaar een valse start door dat hij te vroeg weg reed toen de lichten op rood stonden.
Maar vind dat Massa niks fout deed allen zijn positie was niet goed maar de auto is wel juist gedecteerd dan is het systeem niet in orde, en dan moet daar naar gekeken worden niet naar wat er nu gebeurd is.
Posts: 985
Massa doet niks fout?
Hij zet zijn auto niet op de juiste plaats. Dat is toch gewoon fout? Niet iets waar je een mening over kunt hebben volgens mij.
Posts: 1.966
In de regels wordt toch echt verwezen dat het plaats nemen van de auto met de voorwielen achter de streep moet gebeuren en niet erop of erover...Dus Massa stond gewoon te ver en had dus een voordeel ten opzichte van de andere wagens/coureurs. En ik ben o.a. Ferrari fan.
Posts: 480
Ondanks dat ik wel een zwak heb voor Massa had hij gewoon straf moeten krijgen. Jammer, dit voedt weer die onnozele Fiarrari verhalen. Beuhh!
Posts: 11.414
Die FIArrari \"verhalen\" bleken dus wel degelijk gefundeerd toen Ecclestone ineens de vuile was buiten hing! Ferrari had jarenlang een voorkeurspositie (sinds 1997 volgens Ecclestone).
Maar goed ik neem aan dat dat verleden tijd is en Alan Donnelly (een Ferrari adviseur als steward!) is ook opgetiefd.
Aan de andere kant, het is wel heel \"onnozel\" als mensen bij Mansell een McLaren voorkeur claimen terwijl de man met ruzie bij Mclaren vertrokken is.
Posts: 7.177
De 2 plaatsen gewonnen hoeft helemaal niks te betekenen 1 daarvan is ten eerste webber met zijn slechte start daarnaast doet hij dit zo vaak zie bijv Hockenheim
Posts: 985
Massa stond keurig in zijn box in Hockenheim. Ik mag hopen dat ie dit niet vaker doet. Waarom zou je anders lijnen maken als je zelf mag weten waar je staat.
Posts: 1.966
@Jermaine:Huh? Kom op, dat zou wat zijn...Die in Hockenheim heb ik gemist dan;)
Posts: 5.792
Dit is echt weer een voorbeeld dat er alleen op ferrari gelet word want de wagen van team india staat ook over de streep maar daar hoor je de geweldig sportieve mclaren fans niet over .Manssell is engels en aangezien het gross van de stewards engels is weet iedereen wel dat mclaren meer mag op dit moment . Net zoals Pat zegt de steward die bij ferrari heeft gezeten is er al uitgestapt. Nee hoe dan ook mclaren moet kampioen worden desnoods worden de regels zo aangepast dat iedereen zijn wagen moet ombouwen behalve die van en je raad het .....Kijk het is simpel mclaren heeft behalve dan dat Ham eem keer kampioen is geworden dankzij Clock weliswaar te weinig gepresteert decenia lang
Posts: 397
de Force India staat met z\'n wiel NIET voorbij het gele streepje en dat is de goede plaats, Massa staat een meter voorbij de gele streep.
Posts: 11.414
Wat ben je toch een stumpert.
Dat je Glock naar voren brengt geeft alleen maar weer aan hoe extreem weinig je van deze sport snapt.
Ook de start snap je duidelijk geen drol van. De VOORWIELEN moeten op de hoogte van die gele strepen staan. Misschien moet je anders aan je blinde geleide hond vragen of die misschien kan zien of Massa nou een flink eind voor die streep staat of niet.
Posts: 2.181
Patrick@
Hard klappen zijn soms moeilijk te verwerken...
En de laatste ronde van Brazilie 2008 is een perfect voorbeeld van.
Het blijft een emotioneel moment!!
Posts: 1.966
Jezus Felix, wat heb jij gedronken??
Posts: 5.792
Tuurlijk viel Brundle dit op als er een antiferrariman die hij is . aangezien hij het niet over de Teamindia wagen heeft gehad .dan had hij respect gekregen maar nu is het voor al de rijder die het nooit gemaakt heeft in de f1
Posts: 428
Zoals al eerder aangegeven is, staat de Force India niet met zijn wielen voorbij de streep.
Als jij vindt dat de Force India te ver naar voren staat, dan staan de McLaren en Williams in de achtergrond dat ook.
Posts: 5.792
Ze staan toch over de streep
Posts: 5.792
Refuse ja je hebt gelijk ik keek naar de wagen en niet naar de banden sorry
Posts: 10.089
toch ongelooflijk dat die kerel naast de baan met zen gele vlag dit niet zag, of die kerel moet Massa fan zijn
Posts: 985
Dat is niet zijn taak.
Posts: 1.966
Idd, raceleiding moet dit opmerken (Charlie Whiting)