user icon

Jackie Lewis viert vandaag zijn 80ste verjaardag

  • Gepubliceerd op 01 nov 2016 13:21
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Oud Formule 1-coureur Jackie Lewis is vandaag jarig. De Brit heeft de leeftijd van 80 jaar bereikt. Lewis was begin jaren zestig van de vorige eeuw actief in de Formule 1. Hij verscheen negen maal aan de start van een Grand Prix. Zijn beste resultaat was een vierde plaats in de Grand Prix van Italië in 1961. De felicitaties gaan uit naar de jarige Lewis.

 

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Ah Jackie, geweldige gozer was dat. Ik weet nog heel goed zijn legendarische uitspraak nadat hij als vierde over de finish kwam: Dat is mooi! Toen was de Formule 1 nog heel gewoon. Gefeliciteerd Jackie

    • + 1
    • 1 nov 2016 - 13:38
    • Als je dat nog weet, dan ben je zelf bejaard!

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 13:44
    • Als ik jouw belegen reacties zie heb ik dat idee ook vaker wel dan niet.

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 14:13
    • Jackie, idd geweldige gast, ik zie m nog zo voor me met z'n slippers door de pits wandelen met zo'n kop van 'wie maakt mij wat'
      'Hey Sjakie, ouwe rukker' zeiden ze dan...
      Na het drinken van een paar pilskes stak hij een peukie op, stapte in en scheurde weg.
      Op de baan was hij soms nogal onbezonnen, maar nooit durfde de wedstrijdleiding het aan om hem te bestraffen want Jackie kon na wat drank op nog wel eens gewelddadig worden, en hij droeg ook altijd een vuurwapen bij zich.
      Geweldige tijd, heerlijk gewoontjes die F1, een beetje ouwe jongens krentenbrood...

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 14:56
    • Hij had ook wat gevleugelde uitspraken over met drank op rijden:
      Poor me a drink, I'm still driving (Heeft Stewart later gejat en verbasterd tot No thanks, I'm still driving)
      En deze was ook goed: I dont drink and drive cause I might spill my drink.

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 15:16
    • Klopt als een zwerende vinger BT50,
      en de 80-jarige Jackie Lewis is daar zeer verbolgen over!
      Hij had meerdere gevleugelde uitspraken, zo kregen de monteurs toen ze hem naar de startgrid riepen wel eens te horen; 'f**ck this start, first i'm gonna have a drink'
      geweldig karakter, zo hebben we ze helaas niet meer...

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 15:30
    • Jackie is trouwens ook onbedoeld de grondlegger van het lichter maken van onderdelen van raceautos. Hij was een keer kwaad op Colin Chapman omdat ie zn fles whisky had verstopt, en schoot met zn hagelbuks op Colin. Aangezien ie dr al een paar op had mistte ie Chapman, maar raakte een stapel onderdelen waarin daarna allemaal gaatjes zaten. Chapman was nogal op de centen en monteerde o.a. de draagarmen gewoon op de wagen van Rindt die meteen een klap sneller was. De rest is historie.

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 15:55
    • Jackie staat aan de wieg van wel meerdere vindingen die nog altijd belangrijk zijn in F1.
      Zo drong hij er bij zijn team eens op aan om een flessenrek met diverse schappen achterop zijn wagen te monteren zodat hij onderweg eens kon stoppen om een nieuwe fles te vatten, en wat bleek; de wagen met flessenrek achterop kon harder door de bochten, Jackie had mede door zijn alcoholproblemen het principe van de neerwaartse druk uitgevonden, alle collega's wilden binnen no-time zo'n flessenrek achterop, enkel noemde ze het vanaf toen 'achtervleugels'.
      Weer een wist-u-datje voor de geïnteresseerden onder ons...
      We kunnen het wel de godganselijke dag over Max hebben maar zo leren we niets...

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 16:06
    • Kijk, zo leer je nog eens wat. Dat van dat flessenrek heb ik nooit geweten! Wat een baas, die Jackie!

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 16:15
    • Onlangs liet Jackie trouwens in een interview optekenen dat hij niets begrijpt van het DRS systeem, logisch, zou hij nog meerijden en de vleugel zou openklappen dan vliegen z'n flessen in het rond, en als Jackie ergens agressief van kan worden dan is het wel verspilling van drank....
      Zo nu genoeg over Jackie,
      Congrats you old bastard! (vind ie best als je hem zo noemt)

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 16:30
    • I'll toast to that! Bottoms up! f1drunkies.com is zn website trouwens. Eunt ie samen met Raikkonen.

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 16:44
    • Die ouwe heeft trouwens ook nog een kortstondige carriere als TopFuel dragster piloot gehad, maar dat werd m niet. 9 van de 10 keer had ie de tank al leeggezopen voordat ie een burnout deed.

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 16:48
    • Haha, geweldig zijn jullie en mooie tijd was dat inderdaad:-)

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 19:19
  • Mijn vader is 70 en keek naar hem???

    • + 0
    • 1 nov 2016 - 14:01
  • Big_El

    Posts: 2.137

    Een echte held. Dat waren nog eens mooie wagens. Geen geneuzel met flapjes en vleugels. Gewoon een grote motor en smalle wielen. En dan trappen met dat hok.

    Zouden ze eigenlijk voor volgend seizoen ook hebben moeten doen.. Alle vleugels en flaps eraf. Alleen iets meer bodywork om de coureur dan in de jaren '60 om hem(/haar) beter te beschermen.

    • + 0
    • 1 nov 2016 - 14:25
    • Die grote motor viel wel mee, of tegen als je het tegen een ander licht houdt. Het waren namelijk 1 1/2 liter motoren.

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 15:02
  • Exact

    Posts: 317

    Hebben ze Jackie al zijn mening gevraagd over de rijstijl en acties van Maxke? Toch een man met ervaring lijkt mij.

    • + 0
    • 1 nov 2016 - 14:42
    • Jackie vind Max helemaal top, en de rest van de F1 coureurs vind hij maar h..m..'s

      ...t zijn niet mijn woorden hé

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 14:59
  • Ik weet nog heel goed dat ik in Zandvoort was en toen een gesprek had met Dan Gurney. Ik vroeg hem destijds, waarom rijden jullie nog steeds met een open helm? Dat kan toch veel beter? Ik pakte een stuk papier en tekende uit de losse hand een helmdesign die helemaal dicht was en liet het aan hem zien. Verrek, dat ziet er inderdaad een stuk veiliger uit wierp hij me toe en bewaarde de tekening. En zo geschiedde dat Gurney een jaar later de eerste rijder was die met een volledig dichte helm aan de start verscheen. Coureurs lachte zich rot toen die met zijn helm kwam aanzetten. Wat heb jij nou op je kop? Heeft je vrouw dat bedacht?

    Dat waren nog eens andere tijden...

    • + 1
    • 1 nov 2016 - 19:33
    • ah, hoort onder het eerst draadje, excuse moi

      • + 1
      • 1 nov 2016 - 19:34
    • Jackie vond t idee 3x niks trouwens. Vreselijk onhandig, zo'n integraal helm. Kon je niet eens fatsoenlijk tijdens een pitstop met je helm op een slok nemen zonder flink wat drank te morsen. Zonde van de jajem natuurlijk.

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 21:34
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Beter bekend als "The real Lewis".

    • + 0
    • 1 nov 2016 - 21:43

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar