user icon

'Geef Australische GP aan New South Wales'

  • Gepubliceerd op 13 okt 2016 15:57
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Een politieke partij in de staat Victoria pleit voor een verhuizing van de Grand Prix van Australië. Dat evenement vindt steevast plaats op het circuit van Albert Park in het in Victoria gelegen Melbourne. Het Formule 1-weekend kost de belastingbetalers in Victoria elk jaar ettelijke miljoenen.

Uit de jaarcijfers over dit jaar, vandaag gepubliceerd, bleek dat de organisatie van de Australische Grand Prix 61 miljoen dollar aan belastinggeld nodig had voor het evenement van afgelopen maart. Dat betekent dat de belastingbetalers twee derde van de totale kosten moesten ophoesten.

Aanleiding voor de Victorian Greens om aan te sturen op een verhuizing van de Formule 1-race. The Guardian citeert Sue Pennicuik, woordvoerster van de partij: "De inwoners van Victoria zijn het zat dat de staat tientallen miljoenen verspilt aan een evenement dat elk jaar minder toeschouwers trekt. Als Mike Baird, de premier van New South Wales, nog steeds wil, dan moeten we als Victoria de Grand Prix maar aan New South Wales laten."

Baird opperde eerder een plan voor een Formule 1-race door de straten van Sydney. Daniel Andrews, premier van Victoria, heeft via social media al laten weten dat de Australische Grand Prix in ieder geval tot en met 2023 in Melbourne blijft.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • wibi

    Posts: 4.514

    Niks aan de hand mensen...is gewoon een ordinaire zaak m.b.t. belastinggeld...

    • + 0
    • 13 okt 2016 - 16:04
    • PD130

      Posts: 115

      Noem het maar niks, kan me heel goed voorstellen dat, zeker de niet F1 fans het nog al een buitensporige onnodige kostenpost vinden!

      • + 2
      • 13 okt 2016 - 16:10
    • wibi

      Posts: 4.514

      Ik vind geld besteden aan het WK kantklossen ook weggegooid en volledig onnodig...

      • + 1
      • 13 okt 2016 - 16:12
    • Hemex

      Posts: 991

      Ben het helemaal met PD130 eens. Ik hou ook helemaal niet van belasting betalen. Die 750 miljoen van Wiebes is voor mij ook weggegooid geld. Nergens voor nodig.

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 16:24
    • PD130

      Posts: 115

      Volledig mee eens, alleen zullen die kosten bij lange na niet in de buurt komen wat 'oom Bernie' verlangt voor het organiseren van een F1 race. Beetje vreemde vergelijking van je, als je nou over het EK/WK voetbal of olympische spelen begon. Begrijp me niet verkeerd, ik draag de F1 een heel warm hart toe en ben een groots supporter, maar ik vind de prijzen die gevraagd worden voor een GP echt over de top, en zeker als Jan Modaal hier in mee moet betalen. Er zijn er maar een paar die er flink garen bij spinnen over de rug van een hele grote groep. In de F1 zou ik het tekenend vinden als iconische circuits als de Nurburgring, Imola, Monza, Silverstone worden bijgestaan door de Organisatoren des F1 kampioenschap. Zoveel banen met geschiedenis worden als oudvuil aan de straat gezet voor bijvoorbeeld een rare zandbak!

      • + 2
      • 13 okt 2016 - 16:31
    • Hemex

      Posts: 991

      Zucht.... Vandaag effe niet, wil je? Het is bijna weekend!

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 16:34
    • Atlaz

      Posts: 748

      Conclusie: Het bedrag dat de FOM vraagt voor een F1-race is 3 keer te hoog.

      • + 1
      • 13 okt 2016 - 17:24
    • Hemex

      Posts: 991

      De prijs die je in de winkel betaald voor sigaretten en drank is wel 5x te hoog. Maar het vliegt nog steeds de winkel uit. >> Wet van Vraag en Aanbod.
      Ik feliciteer mezelf dat ik (al 25 jaar) niet (meer) rook en al helemaal nooit heb gedronken (althans geen alcohol).

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 18:23
    • Geen probleem, genoeg alternatieven; Vietnam, Bahamas, New York, Zuid Afrika, Aruba, Argentinie, Zimbabwee, Kazachstan, Noord Korea, Indianapolis, Uruguay, Marokko, Indonesie, London, Angola en Zandvoort!

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 21:36
  • Melbourne is op zich wel een fraaie baan om te zien, maar het is meestal niet de spannendste race van het seizoen. Ik vond vroeger het stratencircuit van Adelaide altijd wel een gave race, qua sfeer, en het was een ouderwets hobbelige baan waar de rijders flink moesten werken

    • + 2
    • 13 okt 2016 - 16:05
    • Precies! Doe dan maar weer Adelaide.

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 16:47
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Daarmee los je het probleem niet op. Sterker, South Australia (Adelaide) heeft vier keer minder inwoners - dus nog minder belastingcenten.

      Zelf ben ik voor een meer permanente oplossing: de fik erin en vervangen door iets betaalbaars.

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 19:01
  • Hemex

    Posts: 991

    Maar even met Wiebes praten hoe ze dat moeten doen.

    • + 0
    • 13 okt 2016 - 16:05
  • ringo

    Posts: 3.433

    ERgens is het niet korect dat belastings geld word gebruikt, maar in dit geval heeft belgie denk ook zeer veel laast van.

    • + 0
    • 13 okt 2016 - 16:26
    • Hemex

      Posts: 991

      Betalen jullie in België dan ook al belasting? Dacht dat het daar een paradijs was.

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 16:28
  • KoBus

    Posts: 2.382

    In Australië leeft F1 ook een stuk minder dan de dikke V8 Supercars.
    Een Aussie vriend van ons (die notabene in de buurt van Melbourne woont) geeft dat ook steeds aan - ondanks dat RIC in de F1 meestrijdt.

    • + 0
    • 13 okt 2016 - 16:43
    • Schrappen die race, genoeg alternatieven!

      • + 0
      • 13 okt 2016 - 21:37
  • Beri

    Posts: 4.146

    Men is al tegen Melbourne sinds dat het op de kalender staat. Eerst de bomenknuffelaars die het buitenproportioneel vonden dat er een race in een park georganiseerd werd. Later zwakte dit af en veranderde dit in de soort uitspraken als in het artikel.
    De regio schijnt nog steeds goud geld te verdienen aan de Grand Prix. En zolang deze baten boven de uiteindelijke kosten blijven, zal de Grand Prix gewoon in Melbourne blijven.

    • + 0
    • 13 okt 2016 - 21:45

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar