user icon

De dag van de eerste zege van Emerson Fittipaldi

  • Gepubliceerd op 04 okt 2016 17:31
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Het is vandaag exact 46 jaar geleden dat Emerson Fittipaldi zijn eerste overwinning in de Formule 1 behaalde. Op 4 oktober 1970 schreef de Braziliaan de Grand Prix van de Verenigde Staten op het circuit van Watkins Glen. Het was pas zijn vierde race op het hoogste niveau. Fittipaldi won daarna nog dertien maal in de Formule 1 en veroverde twee keer de wereldtitel, in 1972 en 1974.

 

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Ik weet het nog goed...11 jaar en 5 dagen later werd Darlos Cainz geboren

    • + 0
    • 4 okt 2016 - 18:44
    • ik kan het me nog iets beter herinneren dan jij, ik werd slechts 5 jaar later geboren!

      • + 1
      • 5 okt 2016 - 08:46
  • Ik was nog een baby en heb dit met terugwerkende kracht allemaal alsnog gezien. Bestelde destijds die videobanden met jaaroverzichten. Later nog de dvd series. Heerlijk om op een 'pyamadagje' mezelf te wentelen in deze sferen. Wat mis ik deze tijd toch. Gewoon, hoe de wereld er toen uitzag en rook, voelde etc..

    • + 1
    • 4 okt 2016 - 19:13
    • nostalgie druipt er van af :) Ik heb ze ook in mn digitale verzameling...de wereld was zo simpel toen zonder mobieltjes en internet.

      • + 1
      • 4 okt 2016 - 20:41
    • Simpel.
      Ja, dat is wel een heel belangrijke factor waarom het toen leuk was.
      Overzichtelijk. Eenvoudig.
      Chips? zout of paprika. Klaar. :-)
      Treinen NS, telefoon PTT. Gewoon makkelijk, duidelijk, simpel.
      De gekste achternaam was Naaktgeboren. Nederlandse voetbalclubs nog met grotendeels Nederlandse spelers, al liep er toen ook al een Karel Liklikwatil rond bij SC Veendam.. ;-)

      Gewoon makkelijk, overzichtelijk. [ik praat niet in de termen goed/fout hè.]
      Gewoon jullie hier, wij daar. Dat 'wij-gevoel' dat ik nu niet meer kan ervaren.
      Maar ik hou op haha, anders lijk ik zo'n verbitterende ouwe zak en wat betreft dat bitter-gedeelte is dat in ieder geval niet het geval.
      Nee, het was fijn vroeger vanuit mijn kinderbril.
      Geborgenheid, veiligheid, en een P34 Tyrrell zeswieler dat in mijn ogen bijna een UFO was.

      • + 1
      • 4 okt 2016 - 21:02
    • heerlijk die oude nostalgie, lekker gamen op die ouwe poepbruine commodore 64 met cassette bandjes (die om de haverklap vastliep), luisteren naar muziek van Michael Jackson en Europe, naar school in een spijkerjasje vol buttons, etc, etc

      *sarcasm off*

      Weg met die ouwe zooi, tegenwoordig veel beter, ik hou van mn mobieltje en het lijkt zo af en toe wel vastgeplakt aan mn hand, beetje internetten de dag door, terug naar vroeger, no way! ;)

      Wat ik wel met jullie eens ben is de sfeer die het f1 circus uitstraalde in de jaren 70 en 80, tegen het amateuristische af, het ademde ook de sfeer van gevaar, de coureurs waren helden die hun leven riskeerde, het geluid, alles eigenlijk.
      Zet dat af tegen dat "cleane" circus van nu waar ondanks dat gevaar amper meer een factor is ze nu een Halo in de planning hebben, de wagens het geluid van een snorfiets maken, en de coureurs diva's zijn ipv de ruige racers van vroeger.....

      *zucht*

      • + 0
      • 5 okt 2016 - 08:32
    • computerspelletjes waren er niet tot amper in mijn kindertijd dus ook een Commodore64 kruiste mijn pad nooit. Ik ben echt een ouwe zooi liefhebber Jean. Ik stap meteen in, als Barabas met z'n teletijdmachine langskomt. En een retourtje hoeft niet, een enkeltje vind ik prima! Ik vind het helemaal niks die gemakzucht, dat we voor alles steeds minder moeite hoeven doen. Het komt de massa niet ten goede.

      • + 0
      • 5 okt 2016 - 16:17
    • Vooruit dan maar 6 Wieler,
      Mocht je Barabas nog te pakken krijgen vraag dan gelijk of hij Jean ergens begin jaren 90 kan droppen, toen was ik jong, feesten en achter de meiden aan, en kan ik wederom mijn 1e gp's bezoeken, genieten van échte F1 geluiden....

      • + 1
      • 5 okt 2016 - 17:00
  • Het was tevens een belangrijke overwinning. Doordat Ickx niet verder kwam dan de vierde plaats betekende het tevens dat Rindt postuum wereldkampioen was geworden. Niet meer in te halen voor Ickx in de laatste race in Mexico.

    • + 0
    • 4 okt 2016 - 20:14

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar