user icon

Wolff: "We moeten 1500 man zich laten ontwikkelen, niet slechts één"

  • Gepubliceerd op 01 okt 2016 20:18
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Toto Wolff heeft gereageerd op de claim van Lewis Hamilton dat het geschuif van personeel in de pitboxen van het team hem psychologisch pijn gedaan heeft.

Bij het ingaan van de Grand Prix van Maleisië, die Hamilton van pole position zal starten, heeft de Brit acht punten achterstand op teamgenoot Nico Rosberg, die de laatste drie races op rij won. Eerder dit weekend suggereerde de drievoudig wereldkampioen dat het geschuif met personeel tussen Rosberg en hemzelf geleid heeft tot lichte psychologische schade. "Het grootste effect van zo'n verschuiving is bij coureurs merkbaar in het psychologische, maar ik wil er verder niet op ingaan."

Wolff bevestigt dat het mentale vlak belangrijk is voor een coureur. Toch staat de Oostenrijker erop dat besluiten van de directie genomen moeten worden voor het hele team, en niet slechts een individu. "Er is ook geen voetballer die Pep Guardiola of Jose Mourinho gaat vertellen met wie hij wil spelen. De manager bepaalt wie er in de ploeg staan. Ik snap dat je als coureur een perfecte cocon om je heen wil, maar voor ons gaat het erom dat we 1500 man in staat moeten stellen zich te ontwikkelen, en niet slechts één."

Wolff bevestigde tevens dat Mercedes haar coureurs in de laatste zes wedstrijden vrij laat racen. Ook denkt de teambaas van Mercedes dat Rosberg op het moment in topvorm verkeert. "Een reeks overwinningen blijft niet eeuwig doorgaan, dus op een gegeven moment zal het wel weer de andere kant op gaan."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • waylon

    Posts: 2.257

    Bij voetbal geld ook dat je een goed team niet moet wisselen dus klets Toto uit zijn nek als hij dit met voetbal vergelijkt

    • + 0
    • 1 okt 2016 - 21:53
  • Psycholgische schade? Man man... 'Prince Lewis' gedraagt zich weer eens als een verwend nest!

    • + 2
    • 1 okt 2016 - 21:58
    • Dat zegt hij dan ook nergens. Hij zegt alleen dat het psychologisch merkbaar is en dat lijkt me niet meer dan (psycho)logisch!

      • + 7
      • 1 okt 2016 - 23:01
    • Psycholgische ?
      En jij moet er iedere keer een ander op wijzen ?
      Zeker naar buiten zitten kijken toen het uitgelegd werd

      • + 0
      • 2 okt 2016 - 11:58
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Ik vind de openlijke discussie hierover tussen Lewis en Toto wel aardig. Geeft ons een inkijkje en dat maakt de sport interessanter.

      • + 0
      • 2 okt 2016 - 20:04
  • Pipo

    Posts: 4.742

    Van die 1500 man zijn er wel 2 die het moeten doen voor het team. Tuurlijk draagt iedereen zijn steentje bij, maar een heel groot deel is met een beetje opleiding vervangbaar. En dus zijn de coureurs het belangrijkst.

    • + 0
    • 1 okt 2016 - 22:42
    • JvH

      Posts: 118

      @PIPO,

      Maar wat krijg je als de monteurs en engineers het niet naar hun zin hebben? Die mensen gaan dan fouten maken, en dat lijkt me niet erg tof. Dan kan het wel zijn dat Nico, en Lewis het moeten doen in de weekenden, echter met een auto die uit elkaar valt omdat het personeel het niet naar de zin heeft lijkt mij ook niet handig. Monteur/engineer zijn is niet hetzelfde als bij de lokale Mercedes dealer als monteur werken, mocht je dat soms denken.

      • + 0
      • 1 okt 2016 - 23:13
    • klopt, dat zijn de lead engineers die zich daadwerkelijk op hebben moeten werken ten koste van alles, en die F1 ademen, dromen en leven, en dus de regels uitzetten. die 2 sturende mannetjes is bijzaak, die zijn vervangbaar...diezelfde engineers een stuk minder makkelijk. ;-)

      Trust me, Palmer en Magnussen kunnen WK worden in die auto in deze setup ... Hamilton en Rosberg niet met hun lead engineer. Welkom bij F1 anno 2016.

      • + 3
      • 1 okt 2016 - 23:55
    • Zeg dit nu nog eens met Ferrari 2016 in je hoofd, zonder om je eigen opmerking hierboven te lachen.. Laat me even weten als het gelukt is!

      • + 0
      • 1 okt 2016 - 23:56
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Ik had het over een groot deel, niet over de paar uitzonderingen waar jullie het over hebben.

      • + 0
      • 2 okt 2016 - 08:09
    • JvH

      Posts: 118

      @PIPO,

      Quote:"Van die 1500 man zijn er wel 2 die het moeten doen voor het team" Een deel zeg je? Ik zie 1500 staan.. :)

      • + 0
      • 2 okt 2016 - 14:18
  • John6

    Posts: 5.429

    Lewis moet niet zeuren, hij heeft aantal jaar bijna alles gewonnen en nu kan hij er gewoon slecht mee omgaan dat iemand anders beter is.
    Al denk ik nog steeds dat Lewis het kampioenschap zal winnen, maar 2017 zal denk ik wel anders gaan worden.

    • + 0
    • 2 okt 2016 - 01:32
  • Het is een team wat goed samen werkt en wellicht is er zelfs wel een soort vriendschap onderling. Dan gooi je ineens de hele zooi om. Logisch toch dat geen mens daar op zit te wachten.

    Snapte sowieso al niet wat daar het doel van was. Uiteindelijk heeft Hamilton ook net zoveel technische malheur als voorheen dus wat dat betreft maakte het ook niet uit.

    • + 0
    • 2 okt 2016 - 09:31
  • rickf1

    Posts: 1.623

    Lewis zet de toon voor volgend jaar... hij wil wat meer invloed op de samenstelling van zijn team. Groot gelijk dat hij dat probeert.

    • + 0
    • 2 okt 2016 - 20:07
  • zorba

    Posts: 1.511

    Dus geeft toto (met kleine letters die man is teamleader niet waardig)toe dat er prutsers in zijn team zitten aangezien hij de techniekers wisseld om ieder piloot eens met top ingenieurs te laten werken ,waar slaat dat op.en die topvorm van rosberg laat me lachen als je als laatste moet starten en je ploegmaat kan van P1 beginnen is dat bloedvorm? De start in monza van ham ,ik denk eerder dat ze de koppeling van rosberg hebben in hams wagen hebben gemonteerd,na de slechte starts in hongarije en duitsland.

    • + 0
    • 2 okt 2016 - 21:28
  • zorba

    Posts: 1.511

    Andere redenering, merc is niet blij met de gang van zaken na de aanrijding van vettel met rosberg dus blazen ze de motor maar op ,op het einde van het rechte stuk 'zou er schoemel software in de motoren ingebouwd zitten zodat ze via de boardradio de settings kunnen veranderen? FIA moet dat eens onderzoeken? Wat kan er anders een verklaring zijn: 6 motoren stuk voor ham,geen enkele andere motor van mercedes heeft het al begeven toch verdacht hoor,te weten dat force india 5 races met een motor heeft geredenmercedes maakt F1 ongeloofwaardig

    • + 0
    • 2 okt 2016 - 21:53

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.467
  • Podiums 102
  • Grand Prix 128
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec