user icon

De dag dat Hill profiteerde van chaos in België

  • Gepubliceerd op 30 aug 2016 16:46
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

Het is vandaag precies achttien jaar geleden dat de Grand Prix van België 1998 een uiterst chaotische start beleefde. De race voltrok zich op een natte baan en op het rechte stuk van La Source richting Eau Rouge raakte David Coulthard de macht over het stuur kwijt. Wat volgde was een kettingbotsing waar in totaal dertien auto's bij betrokken waren.

Bij de herstart spinde leider Mika Hakkinen in de eerste bocht, waarna hij geraakt werd door Johnny Herbert. In de stromende regen reed Michael Schumacher zijn Ferrari stuk op achterblijver Coulthard. De auto's van Jordan doorstonden alle chaos en Damon Hill bezorgde zijn werkgever de eerste overwinning ooit.

 

Reacties (21)

Login om te reageren
  • z0mer

    Posts: 2.086

    Die race kan ik me nog wel herinneren met Schumi en Coulthard.

    • + 1
    • 30 aug 2016 - 16:48
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Ik was het haast vergeten dat Hill buiten Williams ook gewonnen heeft.

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 17:04
    • z0mer

      Posts: 2.086

      Hij won in 1997 ook nog bijna Hongarije met de Arrows Yamaha, helaas voor hem duurde de race net een ronde te lang.

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 17:15
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Van die Arrows weet ik nog.
      Wat een race reed hij daar zeg.

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 18:55
  • www.youtube.com/watch?v=ykI39M27y10

    • + 1
    • 30 aug 2016 - 17:17
    • Prachtig!!!!
      Gelukkig won Damon, ik heb altijd een hekel gehad aan "die andere Schuhmacher".

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 18:52
    • Volgens mij ook de enige team order van Jordan en denk dat Ralf hem anders gewonnen had.

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 21:03
    • BeaR

      Posts: 1.695

      Die teamorders kan ik mij niet meer herrinneren. Leuk en thx voor de link.

      Wel de grootste een duurste crash ooit in F1 aan het begin (bij restart deden ze het nog eens dunnetjes over) en goh wat moest ik lachen...
      Ook dat Schumi met 3 wielen naar de pit kwam, uistapte en stoof richting Mclaren.
      En niet te vergeten de 'Jumping Eddie' na zij dubbele overwinning.

      • + 0
      • 31 aug 2016 - 01:29
  • Ik baal er nog steeds van dat ik dat jaar niet naar Spa ben gegaan.... Wat een memorabele race.

    • + 0
    • 30 aug 2016 - 18:19
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Memorabele race zeker, maar de kans dat je dan iets van de chaos had meegekregen...
      Alleen als je bij de eerste bocht had gezeten had je misschien iets gezien, maar de rest van de race was alleen op TV te volgen als ik de beelden moet geloven. Schumacher reed niet voor niets tegen Coulthard op.

      • + 0
      • 31 aug 2016 - 14:38
  • wah, heerlijk die rokende ravage na de start, stond ik daar toen maar te filmen, maar nee wij moesten uitgerekend dat jaar overslaan :(
    En dan natuurlijk dat WOW momentje met Schumi / Coulthard, en een verrassende winnaar,
    compleet gekkenhuis zoals we tegenwoordig (helaas) maar weinig meer zien...

    • + 0
    • 30 aug 2016 - 18:31
    • En als het tegenwoordig een keer een gekkenhuis is dan loopt iedereen te janken.

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 19:04
  • Damon kan David als nog wel een bosje bloemen sturen haha

    • + 0
    • 30 aug 2016 - 19:01
  • PRACHTIG! Wat men vaak vergeet is dat Hill zich voor deze race ook nog eens als 3e had gekwalificeerd, achter beide McLarens maar voor de Ferrari van Michael Schumacher.

    Alhoewel Michael Schumacher eigenlijk de beste was deze race (maar tegen Coulthard aan knalde) was Hill ook echt heer en meester. De enige reden dat Ralf nog dichtbij kwam was door de latere Safety Car waardoor Hill zijn enorme voorsprong kwijt was (voor de Hill azijnpissers die alleen hun eigen feitjes willen behouden).

    Memorabele race en ook een "wat als" race voor Jos als die wagen geen mankement had gekregen.

    Ps. Die Rosset was ook echt dom. Plempt die auto gewoon nog even in de hele ravage.

    • + 1
    • 30 aug 2016 - 19:03
    • Rosset zag op dat moment (net als alle fans) dat de ravage nog niet groot genoeg was en besloot daar iets aan te doen.
      Hulde voor de beste man!
      ;)

      • + 1
      • 30 aug 2016 - 19:06
    • Hill heeft toen een wereldse prestatie neergezet. Uitvallers, crashes, technische panne's...het hoort bij het mooie schilderij dat hij met vlijmscherp penseel op het doek van Spa neerborstelde. Een toprace...

      Ook al was ik furieus op die gekke schot, ergens gunde ik deze sensationele race aan Hill.
      Die zoals hierboven werd aangegeven werd voorafgegaan door een topkwalif en de kunst om uit de brokken te blijven...

      Nadien was er wat ophef omdat Ralf er voorbij had gekunnen, maar niet mocht.
      Echter was het feit dat Hill door de SC enorm veel opgebouwde voorsprong als sneeuw onder de zon zag wegsmelten een reden maar ook , en vooral, omdat de Jordans toen voor een unieke prestatie (veel broodnodige punten) stonden...geheel terechte beslissing van Eddie J.

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 21:56
  • Red 5

    Posts: 184

    Mooie race was dat. Voor Hill de kers op de taart v.w.b. zijn carrière.
    Een grote persoonlijkheid... Een middelmatig coureur...

    • + 0
    • 30 aug 2016 - 19:15
  • Ik was erbij! Aan het begin van de Kemmel straight kon je de klappen horen. Er kwamen maar iets van zes auto's door de chaos, waaronder Jos Verstappen met een lekke achterband.

    • + 0
    • 30 aug 2016 - 19:22
    • Die startcrash is waar ze tegenwoordig zo bang voor zijn. Want als het nu zou gebeuren is de herstart echt maar met 6 auto's (toen hadden ze nog spare cars)

      • + 0
      • 30 aug 2016 - 20:29
    • Mr.Rofl

      Posts: 469

      Ik was er ook bij! Ik stond in het bos bij Stavelot. Je hoorde de start, daarna werd het stiller. En kwam Verstappen als 6e voorbij met een lekke band. Daarna uren geen auto gezien, alleen de brandweer van Stavelot die de baan op ging. Achteraf bleek die de baan schoon te gaan spuiten ter hoogte van de crash.

      • + 0
      • 31 aug 2016 - 15:48
  • Die goede oude tijd...

    • + 0