user icon

Falende stopwatch kostte Rosberg extra seconden

  • Gepubliceerd op 01 aug 2016 14:27
  • comments 41
  • Door: Rob Veenstra

Mercedes-coureur Nico Rosberg heeft bij het inlossen van zijn tijdstraf in de Duitse Grand Prix extra lang stilgestaan. Een falende stopwatch kostte de Duitser nog wat extra seconden, zo heeft Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff onthuld. Daardoor duurde de stop drie seconden langer.

Wolff: "Wanneer je in een wereld van hoogwaardige technologie als de Formule 1 opeens aangewezen bent op een instrument als de stopwatch, kan het mis gaan. De stopwatch ging niet goed aan en sputterde tegen. Daarom hebben we het op veilig gespeeld en Nico langer stil laten staan dan had gehoeven."

"We hadden ook zelf kunnen tellen", stelt hij met een knipoog. "Maar dat was ook niet betrouwbaar geweest. We vertrouwden op de stopwatch en die liet ons in de steek." Rosberg kwam als vierde terug op de baan en finishte ook op die positie.

Reacties (41)

Login om te reageren
  • Nou, het is wel duidelijk wie ze bij Mercedes kampioen willen laten worden :-)

    • + 4
    • 1 aug 2016 - 14:34
    • ze zullen er wel achter zijn gekomen dat het ze niet gaat lukken om nico kampioen te maken en daarom zijn gestopt met pech veroorzaken bij lewis ;)

      • + 7
      • 1 aug 2016 - 14:41
    • Milli

      Posts: 296

      Zijn andere stops waren ook, voor F1 standaarden, heel traag.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 21:49
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      Schijnt dat het merk van de betreffende stopwatch sponsor is van Hamilton, ze zijn nog goed weggekomen met het feit dat de stopwatch het niet deed, want hij was expres 2x zo traag afgesteld. Anders had Rosberg zelfs 10 tellen staan wachten. ;)

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 21:34
  • Patrace

    Posts: 2.713

    Bizar.... je hebt al een nauwkeurige stopwatch voor pakweg 5 euro. Dan zorg je toch tenminste dat je een hebt die je van te voren goed test?
    Zeker omdat je al ruim van tevoren wist dat je er één nodig zou hebben.

    Deze fout heeft Rosberg waarschijnlijk het podium gekost en dus de nodige punten. Wie weet komt hij die aan het eind van het seizoen net tekort voor een kampioenschap (wat ik overigens niet verwacht).

    Overigens, waarom hebben ze geen automatisch systeem voor zo'n wacht penalty, met een display dat voor iedereen goed zichtbaar is...?

    • + 2
    • 1 aug 2016 - 14:36
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Elke smartphone heeft tegenwoordig een stopwatch.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 15:12
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @Patrace

      Toen ik het gisteren hoorde zakte m'n mond ook open van verbazing...
      Je test toch vooraf of zo'n stopwatch werkt?

      @Pipo

      Apple ook? iStopwatch?

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 15:24
    • MB, sponsored by...... Oris

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 15:31
    • Moet zijn Rosberg ipv MB

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 15:32
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Tuurlijk heeft Apple ook een stopwatch.

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 00:03
  • wibi

    Posts: 4.514

    Sukkels bij Mercedes.

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 14:37
    • wibi

      Posts: 4.514

      Stopwatch ? Kunnen we niet meer tot 5 tellen ? Eins-Zwei-Drei-Vier-Fünf...simpel toch ?

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 14:39
    • Ukkie86

      Posts: 60

      En het risico lopen dat je 0,1 seconde te kort hebt gewacht? Reken maar dat er dan nog een straf overheen komt.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 14:50
    • wibi

      Posts: 4.514

      tellen ze door naar 6 voor de zekerheid...Sechs...zie je ? Het kan wel.

      • + 2
      • 1 aug 2016 - 15:17
    • Cicero

      Posts: 905

      wibi, als het dan Hamilton betreft, dan stapt ie meteen zn cockpit uit om op zoek te gaan naar zijn vriendin.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 21:55
  • Kubica

    Posts: 4.202

    Zelfs zonder die 3 seconden was hij achter Max de baan opgekomen en had Max het wel gered.

    • + 1
    • 1 aug 2016 - 14:38
  • Had hij maar eerder op zijn tellen moeten passen.

    • + 1
    • 1 aug 2016 - 14:40
  • hoop niet dat die stopwatch van IWC is. anders hoop ik maar dat hun horloges beter lopen :)

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 14:40
  • Kubica

    Posts: 4.202

    Tsja, Tag-Heuer dient een ander team ;)

    • + 2
    • 1 aug 2016 - 14:48
  • In Spa zal de stopwatch van Lewis het begeven en zal Nico winnen en zo gaan ze het seizoen verder zetten ;-)

    • + 1
    • 1 aug 2016 - 14:53
  • gizmo

    Posts: 262

    karma is a bitch :-)

    ik vond het wel terecht dat het langer duurde want die 5 seconden was niets, normaal gesproken had Rosberg die 5 seconden makkelijk uitgelopen en was de winst van het er wel voorbij komen mogelijk een stuk meer dan 5 seconden. Achteraf had hij ook de snelheid niet om voldoende uit te lopen dus ik denk dat zijn karma erg slecht was dit weekeind.

    • + 1
    • 1 aug 2016 - 14:58
  • Mr.Rofl

    Posts: 499

    IWC Schaffhausen (Swiss Luxury watch manufacturer, volgens hun eigen website) heeft het wel mega laten afweten. Fijne sponsor heb je dan! Of volgende keer even duidelijke handleiding erbij leveren zodat Toto het zonder al te veel moeite kan bedienen.

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 15:08
  • Politik

    Posts: 7.027

    Ik vind dit opnieuw een zeer opmerkelijk verhaal in wat onderhand op een soap begint te lijken.
    Iemand er wel eens bij stil gestaan dat dergelijke zeer opmerkelijk incidenten vooral veel bij Mercedes voorkomen?
    Waar aan het begin dan het seizoen bij Hamilton mysterieuze of knullige fouten voorkwamen, overkomt dat nu Rosberg.
    Het begint er echt op te lijken dat Mercedes zelf het verloop van dit kampioenschap probeert te regisseren.

    • + 5
    • 1 aug 2016 - 15:21
    • Had al vanaf het begin het idee dat ze van Hamilton een comeback- kid gingen maken, voor de spanning.

      • + 1
      • 1 aug 2016 - 15:26
    • Tja, geen teamorders dan op deze manier.....Ferrari deed altijd beide, en altijd in het voordeel van de 1e coureur.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 15:37
    • Precies Politik, wat ik aan het begin van het seizoen ook al riep. Door de spanning te laten toenemen verstommen de protesten. En die waren er genoeg. Door handig de boel te regisseren vindt iedereen het een stuk leuker om te kijken. Ik geloof MB niet, ze spelen een spelletje met de rest en met ons als fan. HAM, wordt 300% WK, maar dit wordt zogenaamd niet makkelijk dit jaar ;-)

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 15:45
    • Ik denk dat Mercedes inmiddels inziet dat de schuld van de aanvaringen netto bij Rosberg ligt, niet bij Hamilton. En Hamilton is populairder, en daarmee verkopen ze meer personenauto's wereldwijd.

      • + 1
      • 1 aug 2016 - 16:15
  • Falend 'team' falende stopwatch

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 15:23
  • hunde

    Posts: 4

    Volgens nij expres om Rosberg en les te lere.

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 15:30
  • Moos

    Posts: 444

    Ik vond het dom dat ze die straf tijdens de pitstop inloste. Had gewoon die seconde aan de finish gepakt dan had je voor Max en Ric gezeten en misschien nog 5 tellen kunnen wegrijden. (tenzij je verplicht je straf moet inlossen bij de eerstvolgende pitstop, dan is het logisch).

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 16:28
    • 30+ ronden op SS was nooit gelukt. Ze moesten wel pitten.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 17:47
  • Ik snap sowieso niet waarom een team ervoor kiest om die tijd tijdens de race te pakken. Naast dat de kans dat je PRECIES 5.00.00 seconden stilstaat is 0, maar reken maar dat je nog een straf krijgt als je 4.99 seconden stil staat. Daarnaast heb je de kans om in verkeer te komen, oververhitting van onderdelen etc. Ik zou toch gaan voor 5.00 bij de eindtijd, daar kan je tijdens de race nog op anticiperen.

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 16:30
    • Maar je mag helemaal niet kiezen ;-)
      Het moet bij de stop, als je geen stop meer maakt wordt het bij de eindtijd opgeteld

      • + 2
      • 1 aug 2016 - 17:07
  • DJJeffHax

    Posts: 647

    Volgens mij heeft Toto die vent in de pitch in zijn oor gefluisterd: "Laat Nico maar wat langer stil staan, misschien valt de Euro dan bij hem dat wij niet van apenstreken en leugenaars houden".
    Als hij zijn mond gewoon dicht gehouden had was er misschien geen straf gekomen, maar als je meteen over de radio begint te liegen over een blokkerende stuur, tja... die baan Officials laten niet met zich spotten.

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 17:47
    • Zou gaat het spelletje nou eenmaal. Doen ze allemaal trouwens, alleen laten de professionals een beetje rook zien bij de banden of ze geven opzettelijk een snelle stuurbeweging bij het aanremmen van de bocht zodat het lijkt alsof ze moeten corrigeren (er moet een beetje drama bij om het echt te willen doen laten lijken). Dit was slecht uitgevoerd maar de daarbij behorende verklaring van Rosberg maakte het wel komisch.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 18:05
    • Een voormalig kwartje is thans 11,34 eurocent. :-)

      • + 1
      • 1 aug 2016 - 19:03
  • Rimmer

    Posts: 8.744

    Ach al had Rosberg een aannemelijke verklaring gegeven en al had hij de wielen laten roken en blokkeren en al had hij voor mijn part met het stuurtje los in zijn handen gezeten, het maakt allemaal niks uit.
    Hij plaatste de aanval, drukte de voorligger van de baan en is dus fout. Soms zijn dingen heel eenvoudig en simpel. Dit was zo'n moment.

    • + 1
    • 1 aug 2016 - 18:24
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Beetje hetzelfde als vettel op Silverstone...dat was volgens mij zonder opzet, maar heeft ook zijn straf gekregen.

      • + 1
      • 1 aug 2016 - 18:30
    • Ja, goed beschouwd worden de stewards wel een stuk consistenter in het geven van straffen voor dat vergrijp.

      • + 0
      • 1 aug 2016 - 21:51
  • ze moeten die tijd penaltys gewoon afschaffen en er standaart een drivethru van maken bij erger een DNF straffen die hap

    • + 0
    • 1 aug 2016 - 21:28

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 27 jun 1985 (36)
  • Geb. plaats Wiesbaden, Duitsland
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar