user icon

Philippe Bianchi: "Elke dag huil ik om Jules"

  • Gepubliceerd op 15 jul 2016 10:41
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Bijna een jaar na zijn overlijden, staat de helm van Jules Bianchi op de keukentafel van zijn ouders. Zijn overall hangt in de keuken. De pijn voor de familie Bianchi is nog steeds ondraaglijk.

Op 17 juli 2015 overleed Jules Bianchi aan de verwondingen die hij opliep bij een zware crash tijdens de Grand Prix van Japan van 2014. Door het slechte weer moest Bianchi, die zwaar hersenletsel opgelopen had, per auto naar het ziekenhuis vervoerd worden. Binnen een uur na de crash zat vader Philippe in het vliegtuig naar Japan

Tegenover CNN bekent Philippe: "Elke dag, als ik zijn foto zie, huil ik." De crash heeft hij nog nooit teruggezien. "Het is niet normaal om een kind te verliezen. Het is moeilijk voor iedere ouder die een kind verliest. Voor mij, mijn vrouw, voor iedereen."

Bianchi werd de eerste Formule 1-dode sinds Ayrton Senna in 1994. Direct na de crash van Bianchi had Philippe door dat er iets vreselijk mis was. Hij had gezien dat Jules tegen een bergingsvoertuig gecrasht was, en een telefoontje uit Japan dwong hem om zo snel mogelijk daarheen te gaan. De prognose was niet goed.

Philippe vertelde CNN ook over de berichten die hij altijd naar zijn zoon stuurde voor de start van een race. "'Ik ben in gedachten bij je, maar morgen zit ik naast je in de auto', stuurde ik in de ochtend naar Jules. Maar het was voor het eerst dat hij er niet op reageerde. Misschien wist hij al dat er iets verkeerd zou gaan."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Ach krijg je dat sentimentele gedoe met berichtjes sturen. Sorry hoor maar voor mij is hij niet de eerste f1 dode na Senna. Wel een ongelukkige dode door fout van hemzelf en organisatie, dat maakt het schrijnend.

    Oh ja, een HALO had niets geholpen.

    • + 4
    • 15 jul 2016 - 11:06
    • Bianchi is wel de eerste F1 coureur sinds Senna die overleden is ten gevolge van een incident in een Grand Prix weekend.

      Het blijft triest. En een HALO had inderdaad niet geholpen. Ik denk dat er sinds dat ongeluk genoeg gedaan is. De Virtual Safety Car. En ik mag hopen dat er nagedacht is over de sjofels en hoe deze geplaatst zijn bij het verwijderen van een wagen.

      • + 1
      • 15 jul 2016 - 11:22
    • The dre

      Posts: 2.184

      Beetje harteloos berichtje erwinnaar,
      Soms is het beter om je mening niet te ventileren, en simpelweg niets te zeggen.

      • + 7
      • 15 jul 2016 - 11:23
    • Het zou Max is moeten zijn... je zou wel wat meer respect tonen dan ...

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 14:36
    • Moest er inderdaad wel over nadenken of ik het zou plaatsen, toch wel gedaan. Natuurlijk is het trietst, zo'n jonge gast en talentrijk persoon te moeten laten gaan. Erg genoeg.

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 16:01
    • The dre

      Posts: 2.184

      Als je erover na moest denken en uiteindelijk dan besluit om het op zo'n manier te verwoorden, vind ik eigenlijk helemaal triest.
      Maar wie ben ik

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 16:28
    • basgee

      Posts: 178

      Wat een aanstellers hier, laat die gast lekker zijn mening geven!

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 21:43
  • Frits Pits

    Posts: 81

    Meestal is het beter niet op dit soort idiote berichten te reageren maar jij slaat werkelijk alles. Ongevoelige k......k

    • + 3
    • 15 jul 2016 - 11:23
    • Frits Pits

      Posts: 81

      Bericht is overigens gericht aan ERWINNAAR voordat daar enig misverstand over ontstaat

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 11:27
    • Ach weet je, ik kan niet tegen dat sentimentele gedoe dat iedereen ineens in diepe rouw is, registers gaat tekenen en weet ik al niet meer voor mensen die ze totaal niet kennen persoonlijk. Laat de man rusten en de familie ook, is al erg genoeg wat er is gebeurd.

      Ben zeker niet ongevoelig, wel gevoelig hoe er met zaken wordt omgegaan binnen de media.

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 16:04
  • hartverscheurend om je zoon op zo'n jonge leeftijd te verscheuren. Echter dient de familie zich er bewust van te zijn dat Jules met de volle 100% koos voor deze risicovolle sport. Dat dit kan gebeuren is voor niemand onbekend. Net zo goed als dat ik vandaag van de steiger kan vallen.
    Je krijgt je zoon er niet voor terug om alles en iedereen zwart te maken. Ook Jules had dat begrepen.

    • + 1
    • 15 jul 2016 - 11:26
  • Diep, diep en diep respect naar zijn familie! Mooie woorden ook van zijn vader.... En eigenlijk was het al rond dat hij in 2015 naar Ferrari zou gaan. Tragische gebeurtenis in de Formule 1! Zwarte bladzijde...

    • + 0
    • 15 jul 2016 - 11:33
    • neor2

      Posts: 1.523

      Waar heb je dat vandaan dat hij voor Ferrari zou racen? Ik dacht namelijk dat hij pas in 2016 de overstap naar Ferrari zou maken, en dat hij in 2015 één van de 5 coureurs was met een contract bij Sauber.

      • + 2
      • 15 jul 2016 - 11:45
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Inderdaad, het is later bevestigd dat hij bij Sauber getekend had.

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 14:25
    • Sorry, ik haal ook wel eens wat door elkaar ;)

      • + 0
      • 15 jul 2016 - 15:03
  • RIP Jules ;(

    • + 0