user icon

Kaartverkoop dekt 2 procent van kosten in Bakoe

  • Gepubliceerd op 17 jun 2016 13:51
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

De organisatie van de Grand Prix van Europa in Bakoe heeft niet veel kaarten verkocht, dat was al bekend. Niet meer dan 18.500 tickets gingen over de toonbank. Met de opbrengsten uit de kaartverkoop kunnen ze in Azerbeidzjan dan ook maar twee procent van de totale kosten van het evenement dekken, bericht ABC.

Het Formule 1-weekend kost Azerbeidzjan zo'n 100 miljoen manat, de plaatselijke munteenheid. Uit de kaartverkoop haalde de organisatie slechts 2 miljoen manat binnen. Azad Rahimov, minister van Sport en Jeugd: "Ik denk dat we volgend jaar al de kosten volledig kunnen dekken via de inkomsten uit kaartverkoop en indirecte opbrengsten uit hotelkamers, transport en andere uitgaven van onze gasten."

"Slechts dertig procent van de verkochte tickets is naar mensen uit het buitenland gegaan, de overige zeventig procent is door inwoners van Azerbeidzjan gekocht. Het land heeft 12.000 tot 14.000 hotelkamers. Niet alle kamers zijn gevuld, maar de hotels langs of in de buurt van het circuit zitten allemaal vol."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Dus met een uitverkocht huis van 100.000 toeschouwers wordt alsnog maar 10,8% van de kosten gedekt.

    • + 1
    • 17 jun 2016 - 14:01
    • Atlaz

      Posts: 748

      Het lijkt erop dat ze niet zo goed kunnen rekenen in Azerbeidzjan...

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 14:11
    • Reken daar maar niet op, dat ze kunnen rekenen.

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 16:18
  • Gummy

    Posts: 257

    Mmmh.... Dan mogen er wel meer hotels komen als ze meer mensen uit het buitenland willen, maar gaan die gevuld worden buiten de F1 week om? Iets zegt me er klopt iets niet. We gaan het zien.

    • + 1
    • 17 jun 2016 - 14:01
  • 1 coureur op Zandvoort en je hebt meer dan 100.000 man...
    22 coureurs in Baku en je hebt 18.500 kaarten verkocht...
    Wat zou er gebeuren als er 22 coureurs op Zandvoort komen...??? ;-)

    • + 3
    • 17 jun 2016 - 14:02
    • Dan staan er 22 x 100.000 man = 2,2 miljoen mensen in de file. ;-)

      • + 6
      • 17 jun 2016 - 14:07
    • Atlaz

      Posts: 748

      ca. 22 coureurs? Die zullen waarschijnlijk een DTM-race rijden of zo.

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 14:16
    • aNiMaL

      Posts: 2

      Als die 100.000 man allemaal een ticket hadden moeten kopen naar de prijzen van een F1 race was het daar ook niet druk geweest.

      • + 1
      • 17 jun 2016 - 14:33
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.758

      Zoals Animal al zegt een vrij scheve vergelijking. Daarnaast rijdt men in Baku midden door de stad, dus zeer veel mensen zitten op de eerste rij in hun appartement, zonder maar een cent te hoeven betalen. Sterker nog, verhuur je kamer gerust. Gebeurt in Monaco al zolang er een GP is. Sommigen vangen tienduizenden euro's in een weekje.

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 14:42
    • MosyB

      Posts: 324

      een erg druk weekend als je het mij vraagt..

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 14:44
  • Marcooooo

    Posts: 483

    Gingen er 18.500 tickets over de toonbank of zijn er 18.500 tickets gedrukt? Ik dacht namelijk het laatste en dat er slecht zo'n 15.000 zijn verkocht..., maar dat kan ook oude informatie zijn.
    Wel knap dat ze denken volgend jaar de kosten te dekken. Ik denk een promopraatje naar de locals, want kan me niet voorstellen dat je van 2% naar 100% gaat (ook al heb je minder uitgaven).

    • + 0
    • 17 jun 2016 - 14:04
    • Robinho85

      Posts: 234

      Er staat toch dat er niet meer dan 18.500 tickets over de toonbank gingen. Minder misschien wel, maar zeker niet meer... ;-)

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 14:09
    • RBR33

      Posts: 221

      Ik hoop dat volgend jaar dit circuit een hele vage herinnering is.

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 14:10
  • Ik weet niet wat een gebruikelijke dekkingsgraad van de kaartverkoop voor de totale kosten is. Zou het makkelijker maken deze cijfers te duiden. Dat het laag is lijkt mij overigens wel duidelijk.

    • + 1
    • 17 jun 2016 - 14:14
  • pacoramon

    Posts: 565

    Ik vind het echt belachelijk dat je ten alle tijden Geld over waarde zet in deze sport.
    Dat je er liever voor kiest om het hoogste bedrag te krijgen dan dat je een mooie kalender hebt met mooie races in landen waar toeschouwers ook werkelijk willen kijken.

    0 liefde voor de sport die eckelstone

    • + 0
    • 17 jun 2016 - 14:22
  • Het is en blijft een prestige kwestie voor Baku en zakken vullen voor Bernie. Het heeft weinig met liefde voor de sport te maken naar mijn mening.

    • + 0
    • 17 jun 2016 - 14:44
  • brommer

    Posts: 408

    Ik geef ze 1 a 2 jaartjes

    • + 0
    • 17 jun 2016 - 14:58
    • Contract zou voor 5 jaar zijn?

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 17:04
    • Zo'n 58 miljoen euro om deze GP te organiseren. Dit contract is afgesloten toen een vat ruwe olie nog 2 of 3 keer zoveel waard waren. Als de olieprijs nog verder onderuit gaat kan de jaarlijkse fee wel eens een probleem worden. Ze kunnen dan wel een contract voor 5 jaar hebben maar als er niet of te laat betaald wordt aan FOM, dan houdt het feest snel op.

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 17:14
  • Roe Buck

    Posts: 121

    Het is heel simpel, de woonwachtende mensen zien liever een kameel lopen als dit. daarbij hoeven ze enkel op hun eigen terras te gaan zitten met een biertje. Ik heb geen tribune gezien, ja ik dacht 3 stuks ?
    Waar willen ze die 100.000 man dan gaan zetten.
    Kaarten verkoop zal altijd een probleem zijn daar. Heel veel gebouwen links en rechts van de baan. Nee ik vind het niks. ik zie liever oude circuits !

    • + 1
    • 17 jun 2016 - 22:05
    • Axel

      Posts: 2.207

      Waarom associeer je Azerbeidzjan met kamelen?

      • + 0
      • 17 jun 2016 - 22:40

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar