user icon

Enkele DRS-zone voor Grand Prix van Monaco 2016

  • Gepubliceerd op 24 mei 2016 15:57
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA heeft de details prijs gegeven voor het gebruik van het Drag Reduction System tijdens de Grand Prix van Monaco van komend weekend. Het circuit van Monte Carlo wordt net als vorig jaar uitgerust met één DRS-zone.

Dat is voor het eerst dit seizoen dat de teams en coureurs met een enkele DRS-zone aan de slag moeten, op de overige circuits waren er telkens twee zones. In Monaco is dat onmogelijk. Het meetpunt bevindt zich vlak na bocht 16. De enige DRS-zone vangt na bocht 19 aan en strekt zich uit over het rechte stuk van start en finish.

Reacties (30)

Login om te reageren
  • tja in de tunnel is het iets te gevaarlijk dus heel begrijpelijk dit.

    • + 1
    • 24 mei 2016 - 16:13
  • Phantom01

    Posts: 503

    Zoals het er nu uit ziet zal de regen/droog omstandigheden voor een mooi spektakel kunnen zorgen, ondanks die ene drs zone.

    • + 0
    • 24 mei 2016 - 16:24
  • Gevaarlijk systeem DRS. Daardoor crashte Max vorig jaar. Ik zeg afschaffen.

    • + 0
    • 24 mei 2016 - 16:38
    • Max crashte helemaal niet door DRS... Hij crashte door een inschattingsfout.

      • + 5
      • 24 mei 2016 - 16:51
    • Hij crashte door een brake-test van Grosjean...

      • + 6
      • 24 mei 2016 - 17:01
    • Ohja daarom heeft Max ook de straf gekregen... En heeft Jos later toegegeven (Sport und Talk aus dem Hangar 24/08) dat Max het hele seizoen weinig fouten heeft gemaakt behalve Monaco. En denk dat Jos wel een beter idee heeft wat er zich heeft afgespeeld. Een beetje objectiviteit mag hier soms wel..

      • + 5
      • 24 mei 2016 - 17:08
    • Inschattingsfoutje, niet heel anders dan Alonso in Melbourne maar wel een fout.

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 18:20
    • Uit de reactie van Grosjean bleek volgens mij dat hij zich toch mede schuldig voelde. Hij heeft hem naar mijn mening toch een kunstje geflikt.

      • + 3
      • 24 mei 2016 - 18:32
    • Arran

      Posts: 1.078

      @JDINKELMAN met het verschil dat Verstappen er een penalty voor kreeg, en Alonso niet, terwijl bijde eigenlijk de zelfde "inschattings" fout maakte.

      Maar de FIA stewards meten wel vaker met verschillende meetlatten

      • + 2
      • 24 mei 2016 - 18:47
    • robertos

      Posts: 558

      Bij pauw zei Max dat hij Grosjean wilde inhalen en toen in de muur belande. Pauw weet geen flikker van de F1 en vroeg niet door helaas.
      Maar het lijkt er dus wel op dat Max daar een fout gemaakt heeft

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 19:26
    • Als je al iets de schuld wil geven, dan ligt het aan de powerunit's (lift en cruise) en niet aan de DRS. Max had kunnen weten dat Grosjean lift en cruise zou gebruiken, dus hij had zijn inhaalpoging verkeerd ingeschat.

      • + 0
      • 25 mei 2016 - 02:10
  • DRS heeft op dit circuit totaal geen nut

    • + 0
    • 24 mei 2016 - 16:40
    • Arran

      Posts: 1.078

      mee eens, dit is gewoon nog een ouderwetse old-school stratencircuit daterende uit een tijd dat F1 nog echt een gevaarlijke sport was.

      Blij Monaco nog steeds er is, maar eigenlijk druist Monaco tegen de FIA (veiligheids) regels in, geen kilometers run-offs, maar keiharde muren met wat zacht materiaal ervoor, smalle afgesloten straten, weinig tot geen mogelijkheden tot inhalen zonder daarvoor risico's te moeten nemen.
      In weze als Monaco voldoet aan alle eisen, zou Zandvoort ook er aan moeten voldoen, maar tsja, tegen de Prestige van Monaco, is Bernie portomonee niet bestand.

      Wederom begrijp me niet verkeerd, zou monaco niet willen zien verdwijnen, tegendeel zelfs, maar het geheel begrijpen waarom Monaco wel kan, en bepaalde andere Historische circuits verdwijen i.pv zogenaamde veiligheids eisen niet kunnen worden voldaan en de kosten te hoog zijn deze te implementeren, doet mij toch beedje ruiken naar zeer goed gevulde portomonee voor Bernie...

      • + 1
      • 24 mei 2016 - 18:53
    • robertos

      Posts: 558

      Arran de geldbuidel ban ome bernie heeft er 0,0 mee te maken, monaco is het enige circuit dat geen geld betaald voor de race.
      Wel wonen ongeveer alle rijders in monaco en speelt traditie hier een grote rol.
      Om over sponsoren maar te zwijgen

      • + 1
      • 24 mei 2016 - 19:30
    • Nicky666

      Posts: 66

      @Arran en Roberto S
      Dat Monaco niet betaald is duidelijk EN dat veiligheid niet het allerhoogste goed is, is eveneens duidelijk...kijk maar naar de aankomende race in Azerbeidzjan! :-)

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 20:56
    • Arran

      Posts: 1.078

      Vandaar ik ook zei de Prestige van Monaco ;)
      Maar geloof me, Bernie krijgt heus wel zijn centjes, geen cent minder hoor, die ouwe boef kennende heeft zijn zaakjes beter geregelt als wij hier allemaal bij elkaar, of je het nu met hem eens bent of niet.

      Ik doelde eigenlijk meer op het hypocriete gedrag van de FIA wat dit jaar toch echt er van af druipt, meer als voorgaande jaren imho ondanks dit eigenlijk geen nieuws is voor meeste hier.

      Ene kant moet de F1 veiliger en veiliger, komen met absurde ideeen op de proppen, zelfs gesloten F1 wagens word al over gespeculeerd, en dan ineens, ciruits als Monaco en nu ook Baku... als race fan... geweldig... maar als je dan leest over Halo's etc etc, krap je toch echt even achter je oren van snap ik dit nog ..
      Praten we over de zelfde sport ?

      Dus vat mijn posts over Monaco en Baku, vooral op als sarcasme richting het F1 politiek ;)

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 22:37
  • Ik vroeg me vorige keer dat er een bericht was over 2 drs zones of het niet altijd zo was. Dit is de eerste keer dat ik me bewust ben van 1 ipv 2.
    Vergis ik me als ik denk dat er geen enkel circuit met 3 zones is?

    • + 0
    • 24 mei 2016 - 16:53
  • Tunnel zou het enige logische DRS punt zijn vanwege de snelheid,,, maar tevens te onoverzichtelijk en niet recht dus eigenlijk is er domweg geen DRS zone op Monaco, start/finish is domweg te kort...

    • + 0
    • 24 mei 2016 - 17:01
    • Dat heeft te maken met de bocht in de tunnel, op tv lijkt het een flauwe bocht. Maar dat valt nog wel een beetje tegen schijnt het geval te zijn. Ze zullen daar dus de downforce nodig hebben om volgas door de tunnel te gaan.

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 17:59
    • robertos

      Posts: 558

      Als je ooit in monaco bent geweest weet je dat die tunnel echt geen flauwe bocht is met 250 km/h plus.
      Bovendien is de chicane die erna komt niet geschikt om in te halen, het is wel gebeurt in het verleden maar het is vaker afgelopen in ellende dan in een geslaagde inhaal aktie.

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 19:32
    • Ja,, ga maar is met je personenautootje of motorfiets 200km/h + rijden op de Duitse autobahn, dan lijkt sommige gedeeltes opeens ook allemaal niet meer zo mooi recht.... Die doordraaiende tunnel in monaco lijkt me dat je weinig ziet ...

      • + 0
      • 24 mei 2016 - 23:09
  • gp

    Posts: 4.236

    Een circuit waar je niet kan inhalen. Wat heeft DRS voor zin dan? Ik doe zelfs de moeite niet om te kijken zondag. het stomste circuit dat er bestaat. Het is meer een parade dan een race. Ik snap echt niet waarom er zoveel prachtige circuits op de tocht staan en dit belachelijk stuk weg nooit nog nooit ter discussie heeft gestaan. Bah, belachelijk gewoon.

    • + 0
    • 24 mei 2016 - 21:45
    • Jammer om de laatste tijd op verschillende fora steeds meer stemmen tegen Monaco te horen, terwijl Monaco toch een belangrijk stuk F1 traditie is. Iedereen die pleit voor een GP in Spa of Monza moet toch gewoon pro een GP in Monaco zijn. Ik heb er toch al een aantal fantastische races gezien en enkel de rijders door de veel te smalle straten zien scheuren vind ik al de moeite om te zien.

      • + 3
      • 24 mei 2016 - 21:57
    • De mooiste acties vinden juist plaats op plekken waar het onmogelijk geacht wordt. Positiewisselingen die door drs gefaciliteerd worden, kunnen mij allerminst boeien.

      Ook zonder inhalen is Monaco overigens een feest om naar te kijken. De quali heeft ook wat meer gewicht. Het zal er hard op gaan op zaterdag.

      • + 1
      • 24 mei 2016 - 23:14
    • OC_NL

      Posts: 227

      Monaco heeft inderdaad een traditie, maar met racen heeft het eigenlijk weinig te maken. Daar draait het puur om de aandacht en de glamour.

      Ik las overigens deze week op een Duitse site dat de toekomst van het circuit misschien in gevaar komt vanwege geplande bouwactiviteiten aan/ langs de haven,.. :S

      • + 1
      • 24 mei 2016 - 23:46
    • @oc
      Was hier ook te lezen.

      • + 1
      • 25 mei 2016 - 06:36
    • OC_NL

      Posts: 227

      @JDINKELMAN,.. thanks,.. dat heb ik in al de hectiek van de laatste week dan waarschijnlijk gemist ,.. :)

      • + 0
      • 25 mei 2016 - 13:57

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar