user icon

F1 wil fans laten stemmen over 'Rijder van de Dag'

  • Gepubliceerd op 20 jan 2016 09:59
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 is van plan om een 'Rijder van de Dag'-award in het leven te roepen en daarvoor willen ze social media benutten. Dat is in elk geval een van de vernieuwingen voor de sport die deze week door de Strategy Group en de F1 Commissie zijn behandeld, schrijft Adam Cooper op zijn blog.

De bedoeling is dat fans na elke race via social media een stem uitbrengen op degene die volgens hen het beste heeft gereden. Via soortgelijke wijze denkt de Formule 1 ook aan een prijs voor de mooiste inhaalactie van een race. Meer details hierover zijn nog niet bekend.

De extra prijzen schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, met de FIA Pole Position Trophy, de DHL Fastest Lap Award en de DHL Fastest Pit Stop Award. Begin jaren zeventig was er de Prix Rouge et Blanc Jo Siffert Award, voor de 'Underdog Drive of the Day'.

Voor de herintroductie van bijtanken was weinig steun in de Strategy Group en de F1 Commissie. Over het format van een Grand Prix-weekend wordt nog gesproken.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.447

    goeie zaak. Zolang er dan niet gelijk weer een pannel van Journalisten voor de andere 50% van de stemmen gevraagd word, dan krijgen we meteen een goed beeld, wat het publiek eigenlijk wil.

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 10:01
    • Valanga

      Posts: 70

      Geloof je het zelf? Dat een online poll (want dat is het) een goede indicatie geeft van wat het "publiek" wil? Welcome to the internet kid, you must be new here!

      • + 3
      • 20 jan 2016 - 11:07
    • Stitch

      Posts: 5.447

      Ik zat al op het internet toen jij nog in je geel met blauwe luiers rondliep en ja, met een wereldwijde poll, denk ik dat het zich wel een redelijk betrouwbaar beeld kan opleveren. Zolang men tenminste niet tien maal dezelfde poll kan ivullen met hetzeflde IP-adres zoals hier op de site het geval is. Sorry knul ;-)

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 21:24
  • Mika1

    Posts: 1.510

    Dit gebeurt ook in andere sporten, dus dat is wel goed. Je zal dan wel voor lief moeten nemen dat het heel subjectief allemaal gaat worden natuurlijk met fans.

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 10:08
  • Qball

    Posts: 34

    Ik denk dat Max vaak bovenaan komt te staan :-)

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 10:09
    • F One

      Posts: 209

      Dat zit er wel in...

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 12:49
  • Max!

    • + 1
    • 20 jan 2016 - 10:11
    • Cimple

      Posts: 80

      Ik ben inderdaad bang dat veel mensen standaard op hun favoriete coureur stemmen, waardoor vaak dezelfde mensen bovenaan zullen staan, zelfs als zij niets bijzonders hebben gedaan. Ook de keuzes van de regie (wat laten we zien) zullen belangrijk zijn in de uitslag

      • + 2
      • 20 jan 2016 - 10:14
    • ik ga op Max stemmen, iedere race weer, ongeacht wat hij laat zien, ik ga een partij fake accounts aanmaken zodat ik iedere race een keer of 100 Max kan stemmen!

      • + 1
      • 20 jan 2016 - 10:43
    • Al gepensioneerd JEAN? ;-)

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 11:58
  • ''grootste kneus van de dag-award'' mag dan ook niet ontbreken.

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 10:14
    • Mika1

      Posts: 1.510

      Dat wordt een prijzenregen voor Maldonado.

      • + 4
      • 20 jan 2016 - 10:15
    • d07

      Posts: 1.046

      Of Lewis ;)

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 18:13
  • Max zie ik elk race-W-E deze eer wegkapen

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 10:24
  • Matn

    Posts: 953

    Wow, F1 goes X-factor...?

    Dat websites en fans rijders 'raten' is helemaal prima maar je kan daar toch geen punten of prijzen aan ontleden..? Het stemmen is volkomen subjectief en heeft mijn inziens geen enkele waarde in een serieus kampioenschap.

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 10:35
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.924

    Leuk idee, zolang het ook bij een award blijft. Moet er niet aan denken dat coureurs op deze manier een bonuspunt in het WK o.i.d. kunnen verdienen.

    • + 1
    • 20 jan 2016 - 11:02
    • Of een strafpunt eraf. Of 3 plekken op de grid naar voren de volgende race. Of een gratis motorwissel. Of onbeperkt DRS gebruik. Een extra set banden.

      • + 2
      • 20 jan 2016 - 11:36
    • Mika Kimi

      Posts: 284

      Ssst, breng de FIA nou niet op ideeën...

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 11:55
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.924

      Haha precies. Met alle kunstmatigheden en 'vernieuwingen' om een jonger publiek te trekken ga je bijna vrezen voor dergelijke praktijken. Hadden we nog in het sms tijdperk geleefd, dan kreeg je in een balk onderin het beeld tijdens de race opeens 'sms straf aan naar 3669 als je wilt dat coureur met nummer 99 een drivethrough krijgt, of sms straf uit als je geen straf wilt'.

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 23:21
  • Mooi initiatief

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 12:07
  • JH56

    Posts: 150

    @JEAN ALESI
    Na deze onzin gelezen te hebben vind ik dat ze maar beter van het idee kunnen afzien

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 12:13
    • Idd, helemaal mee eens , als men fake accounts gaan maken, dan aub idee prullenbak in, idee is op zich wel goed , maar dan alleen voor het publiek die stemmen kunnen, die hebben toegangskaarten, dus kunnen ze maar 1 keer stemmen

      • + 0
      • 20 jan 2016 - 23:20
  • Kenney

    Posts: 2.218

    Ik weet het niet... Dat is net als in de voetbal, als je de fans de man van de match laat selecteren als Real of Barca hebben gespeeld, zullen ze ook altijd Messi en Ronaldo selecteren.

    Ook zullen Nederlanders allemaal voor Max stemmen, zelfs als hij eens een prutrace rijdt. Engelsen veelal voor Hamilton. Ik vind het dus onnodig.

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 14:28
    • Gompie

      Posts: 4.951

      ...en als Vandoorne nou gaat meerijden?

      • + 1
      • 20 jan 2016 - 22:02
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Tja, worden de races daardoor leuker om te zien? Denk het niet!

    • + 0
    • 20 jan 2016 - 21:59

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar