user icon


Button: "Limiet is wel bereikt met F1-kalender"

  • Gepubliceerd op 16 dec 2015 08:37
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

Het Formule 1-seizoen 2016 telt een recordaantal van 21 Grands Prix. Dat is wel het absolute maximum voor het aantal evenementen in een jaar, wat McLaren-coureur Jenson Button betreft. Niet zozeer voor hem, want hij spendeert niet zo heel veel tijd op locatie. Maar voor de monteurs, engineers en overige teamleden betekent het een uitputtingsslag.

Button: "Ik vind het prima, ik hou van racen en zou elk weekend wel een race willen. Voor de Europese evenementen vlieg ik op donderdag naar het circuit en op zondagavond vertrek ik alweer. De monteurs maken echter lange dagen. Zij zijn al veel tijd van huis en dat neemt met 21 races alleen maar toe. Voor een monteur of engineer is het moeilijk om een relatie te onderhouden. Ik hoop dat het aantal Grands Prix voor 2017 niet verder stijgt, want de limiet is wel bereikt."

"We hebben een lang seizoen achter de rug. De eerste Grand Prix van het nieuwe jaar is iets later, waardoor er meer back-to-back races zijn. Dan ben je vaak twee weken op pad, dat is zwaar. Hopelijk verandert het niks voor de sport, maar men zal nu wel twee keer nadenken voordat ze een positie in het raceteam accepteren. Er zal meer verloop in de crew zijn en ik vraag me af of de sfeer daar beter van wordt. Het is dan toch lastiger om een band met iemand op te bouwen."


Reacties (11)

Login om te reageren
  • Kan de familie van de monteur/engineer niet worden ingevlogen en een hotel boeken, zodat ze in de buurt zijn?

    • + 0
    • 16 dec 2015 - 08:53
    • of stel een maximum op het aantal personeel wat ze mee mogen nemen zodat de teams een roulatieschema moeten maken zodat het personeel een aantal keer per jaar vrij is om bij de familie te zijn.

      • + 0
      • 16 dec 2015 - 09:08
    • Die familie hebben ook gewoon een leven. De vrouw moet wellicht werken, salaris van een monteur oid is niet bepaald een vetpot, kinderen moeten naar school en hebben ook hun vriendjes en vriendinnetjes. Etc. En dan is er nog een kostenpost voor het team. Een team neemt doorgaans 50 tot 80 man mee, dat zal al niet goedkoop zijn. En dat dan maal 3, minstens. Een Mercedes zou dat nog wel kunnen trekken, maar een FI of Sauber niet.

      • + 1
      • 16 dec 2015 - 13:41
    • jaquesparblue.

      het salaris zal meer zijn dan gemiddeld verdienen want die monteurs zijn echt niet laagopgeleid. anders werk je niet aan een formule 1 wagen
      verder is wat hugoboss92 zegt geen optie met wat jij al aangeeft mbt familie.
      verder vindt ik 50 tot 80 man wel erg veel voor 2 wagens.
      moet echt wel mogelijk zijn dat dat er minder zijn
      stel dat ze 80 man meenemen. haal daar de mensen aan de pitmuur vanaf en een handvol engineers en nog andere randzaken. kom je uit op een 50 monteurs voor 2 autos. dat vind ik best veel

      • + 1
      • 16 dec 2015 - 14:47
    • @Henny JR

      Toegegeven, op de salarissen heb ik me wat verkeken.

      Ik kwam dit artikel tegen (fingers crossed dat het door die filter heenkomt)
      tsmplay.com/money/expenses-of-a-formula-1-team/
      En me blind gestaart op het annual gedeelte. Op reddit kwam ik tegen dat het rond de 80-100k lag. Geen idee wat de context is (functie, ervaring, etc). www.reddit.com/r/formula1/comments/2hwptu/how_much_does_an_f1_mechanic_earn/
      Er is geen vast CAO oid. Een Manor monteur zal een stuk minder binnenharken dan een Ferrari of McLaren monteur.

      Die 80 man kwam uit een stuk van Ferrari. Wat lang niet zo gek is dan je denkt. Het team bestaat natuurlijk niet alleen uit de pitwall, monteurs en de drivers. Reserve drivers, personal trainer en manager van de drivers. Media mensen. Hospitality mensen. Etc.

      • + 0
      • 16 dec 2015 - 19:26
  • Marcooooo

    Posts: 463

    Ik neem aan dat de monteurs het stuk voor stuk met de grootste passie doen en dat dit hun hobby is. Ik denk dat menig monteur hun plaats in zou willen nemen. Als ze dit niet willen of aankunnen dan moeten ze plaats maken voor mensen die dit wel willen. Je hebt voor deze baan gekozen, je doet wat je het liefste doet dus moet je de consequenties dragen. Lijkt me geen straf om een extra race te doen...

    • + 1
    • 16 dec 2015 - 10:27
    • JM_K

      Posts: 645

      Dat zal zeker maar hoe leuk het ook is, hoe groot de passie ook is (maakt niet uit welk beroep), wanneer je jaar in jaar uit erg druk en heel veel weg bent, heb je ook rust/vakantie nodig wil je het een tijdje volhouden en ook leuk blijven vinden. Net als een mens ook slaap nodig heeft. Kun je je opladen. Wij zien alleen maar de leuke kant natuurlijk.

      • + 1
      • 16 dec 2015 - 11:56
    • brommer

      Posts: 408

      Tuurlijk is het een gave baan maar met de gigantische druk die erop ligt en de abnormale werktijden is het echt geen pretbaantje meer. Een mens heeft ze limiet en hun hebben daarom natuurlijk ook gewoon recht op redelijke arbeidsomstandigheden ze werken zo goed als zeker harder dan de meeste mensen hier(uitgezonderd Renault Sport mischien)

      • + 0
      • 16 dec 2015 - 16:55
  • Als dat het afgelopen seizoen al zo was, dan was Lotus het haasje

    • + 0
    • 16 dec 2015 - 10:55
  • Stefmeister

    Posts: 3

    Het is een keuze die je maakt als monteur, bijvoorbeeld ik ben theatertechnicus en daar heb ik voor gekozen. Dat betekent veel van huis, in de ochtend beginnen en gemiddeld na 00.00 weer thuis. Mij partner heeft een kantoorbaan die werkt van 8.30 tot 18.00. Dus ik zie haar gemiddeld 1 avond per week.
    Ik moet wel zeggen dat het heel veel is voor de monteurs, maar ze kiezen er wel voor op het moment dat ze solliciteren.

    • + 0
    • 17 dec 2015 - 11:49
    • JM_K

      Posts: 645

      Klopt Stefmeister! Leuk in het theater maar de meeste technici willen natuurlijk wel dat de acts/bands om 0 uur weg zijn... en niet nog eens 3 toegiften doen en omdat het publiek zolang blijft hangen zij ook wachten met inpakken ;-)

      Inderdaad zij kiezen ervoor maar als mens heb je wel je rust (ook in je hoofd) nodig om het vol te houden. Vanuit het theater kun je wel zo naar huis. ;-)))

      • + 0
      • 19 dec 2015 - 09:22

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (39)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar