Red Bull-teambaas Horner: "Webber moest brandstof sparen"

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft zojuist bevestigd dat Mark Webber op het moment van de crash brandstof moest sparen. Hierdoor kon Sebastian Vettel makkelijk inlopen en een aanval plaatsen. Horner weet ook dit het geen excuus is voor de crash die het team een 1-2 kostte.

"We weten nu alle feiten", begon Horner vanavond. "Mark had net overgeschakeld naar een niveau waarop het brandstof moest sparen. Daardoor verloor hij wat aan prestaties op het rechte stuk en dat verklaarde waarom Sebastian snel dichtbij kwam."

"De grote fout blijft dat er niet genoeg ruimte was of niet genoeg ruimte is gegeven. Sebastian had een kilogram meer brandstof gespaard tijdens de race dan Mark, dus hij kon een ronde langer met betere prestaties rijden dan hem. Sebastian kon ook niet zuiniger gaan rijden, want hij stond onder druk van Lewis Hamilton achter hem."

"Het meest frustrerende aan dit alles is dat we 28 punten weg hebben gegeven. We hadden hier een dubbelzege moeten boeken. Daarnaast hebben beide coureurs ook punten verloren. Het gaat ons niet erom wie vooraan eindigt, als we de 1-2 maar hadden gepakt. Want dat was het doel vandaag."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • \"De grote fout blijft dat er niet genoeg ruimte was of niet genoeg ruimte is gegeven.

    Deze zin lijkt me genoeg.

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 22:16
  • Stitch

    Posts: 6.198

    Hier zegt5 hij in de laatste zin min of meer dat Vettel geacht werd, Webber in te halen omdat hij sneller was. Hij zegt echter ook dat er niet genoeg ruimte was, of niet werd gegeven. Kortom beiden hebben schuld aan het raceongeval. Vettel omdat er niet genoeg ruimte was om in te halen, Webber omdat ie niet van zijn lijn afweek om ruimte te geven...

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 22:27
  • Zo zuiniger standje scheelt niet zoveel!!! Vettel reed er in een ruk naartoe en voorbij. In die stand was Webber binnen twee ronden door zowel hami als button voorbij gereden. Vettel en hami zaten er vlak bij en vettel stond vol onder druk dus om dan ineens Webber op slakkengang te zetten, die dan ook nog eens probeert de deur dicht te houden is onzin. Er zal best brandstof gespaard zijn en bovenal banden maar dat had nooit zoveel verschil gemaakt. Button reed ook ineens naar hami toe maar die stond niet onder druk en kon er vanuit gaan dat het team duidelijk instructies had gegeven. Alleen probeerde button nog ff een alonsootje te doen. Helaas bleek hami in de zuinige stand ook gewoon loehhard te kunnen rijden. De zuinige stand scheelt een tot twee tienden maar dan nog kom je niet zo traag het rechte stuk op als Webber deed. Hij had gewoon een slechte exit en dacht dat hij links de boel wel af kon knijpen, getuige het naar links kijken en sturen wat hij deed.

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 22:39
  • wat een ************* is die webber, gunt vettel ook totaal niks

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 22:44
    • Dennoow

      Posts: 962

      Waarom zou ie? Het zijn teamgenoten maar ook elkaar\'s meest directe concurrenten in de titelstrijd. Vettel stuurde te snel in, Webber niet.

      • + 0
      • 30 mei 2010 - 22:51
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Tja dan zijn de afspraken binnen het team bij zulke soort situaties niet duidelijk,ik vind dat webber wel recht heeft om zijn positie te verdedigen...

      • + 0
      • 30 mei 2010 - 23:06
    • Sorry hoor maar Vettel gunder Webber niks want hij reed op webber in niet andersom!

      • + 0
      • 31 mei 2010 - 02:33
  • Lorenzo

    Posts: 167

    Allemaal leuk en aardig, toch blijft Vettel degene die tegen Webber aanrijdt en niet andersom. Webber verdedigde zijn plek, er staat nergens in de reglementen dat wat hij deed niet mag.

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 22:48
    • Fusy

      Posts: 2.181

      precies....

      • + 0
      • 30 mei 2010 - 23:06
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Nouja, ik weet niet wat er over de boardradio gezegd is, maar dit duidt dan verder ook wel een beetje op een communicatie fout vanuit het team. Wellicht had men Webber beter kunnen uitleggen dat Vettel nog in een snellere motorsetting reed en dus mogelijk een aanval zal gaan inzetten en dat ie in dat geval de ruimte zou moeten geven.

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 22:58
  • Tony

    Posts: 1.652

    Wat is Red Bull ook aan het kloten weer. Is het niet de betrouwbaarheid van de wagen zijn het de rijders wel die elkaar van de baan rijden. Zonde. Zij laten dit seizoen en vorig seizoen zoveel punten liggen. Het zou bijna een schande worden voor de overige teams als Red Bull dit jaar nog WK zou worden als zij zo door blijven gaan met deze fouten/technische mankementen.

    • + 0
    • 30 mei 2010 - 23:14
    • Fusy

      Posts: 2.181

      shit happen\'s,en dit was een grote...

      • + 0
      • 30 mei 2010 - 23:42
  • Het grote voordeel bij RB is dat Newey een goede auto getekend heeft, voor de rest zijn het allemaal amateurs.... Heb het dan over het MT en de rijders.

    • + 0
    • 31 mei 2010 - 07:54
  • Eigenlijk hetzelfde dus wat er bij McLaren mis ging.

    Vandaar ook dat Vettel zo extreem veel haast had om langs Webber te komen. Hij zal geweten hebben dat dit rondje zijn enige kans was om Webber voorbij te komen.

    Echt een blunder van het team ook weer. Als je dan wil dat Vettel voorbij gaat aan Webber, wees dan mans genoeg om dat op de radio te zeggen. Ga er niet maar vanuit dat Webber Vettel er wel even langs laat. Vettel is al niet zo best in het inhalen laat staan als hij er bij weet dat hij maar 1 ronde heeft.

    Newey verdient echt beter dan dat prutsteam.

    • + 0
    • 31 mei 2010 - 08:44
    • Yup ben het weer met je eens, jammer genog want RB stopt er genoeg geld in.

      RB lijkt het Ferrari van nu te gaan worden, soms erg goed maar vaak ook er veel pruts werk.

      Ben en blijf een Newey fan maar dat zou ik zijn als hij vandaag bij Virgin aan de slag zou gaan, ideetje Adrian??!! Daar is meer te verbeteren dan bij RB en ik zou het wel weten als mijn naam Braso was en ik al dat geld op de rekening had.

      • + 0
      • 31 mei 2010 - 08:52
    • Nee, Virgin moet gewoon blijven doen wat ze doen. Ik vind het wel interessant dat Nick Wirth daar aero ontwikkeling met CFD probeert te doen.

      Bij een \"subtopper\" als Renault, Force India of Williams zou Newey waarschijnlijk ook meer kunnen bereiken.

      Mercedes zou ook nog kunnen. Die hebben ook poen zat (geschat dat ze het 2e budget hebben achter Ferrari) Alleen de geruchten gingen dat het team daar veel te star is geworden sinds Mercedes het heeft overgenomen. Daar heeft Newey een hekel aan.

      • + 0
      • 31 mei 2010 - 10:27
  • Ja en Vettel moes zeker harder rijden om bezine te verbruiken.
    Néé dit team deelt team orders uit bah bah bah als ik webber was zou ik die vettel en poot draaien in de canadese grandprix de huilbaby die weer laat zien waar hij thuis hoort -> in de kleuterschool. Maja ik zie Webber dit jaar niet meer winnen want ze gaan zeker zijn auto slechter maken / (pits stops) maja niet erg volgend jaar gewoon nieuw team.

    • + 0
    • 31 mei 2010 - 11:14
    • vettel had genoeg brandstof over om harder te rijden ;)

      • + 0
      • 31 mei 2010 - 15:08
    • Volgens Horner slechts 1 rondje langer dan Webber ...

      • + 0
      • 31 mei 2010 - 16:09
  • gabini

    Posts: 830

    Bull5h1t!

    alsde kop zo dicht bij elkaarb rijd gaat niemand in feul save!

    • + 0
    • 31 mei 2010 - 19:52
  • @Roy: geloof er ook geen zak van !...

    • + 0
    • 31 mei 2010 - 20:34

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.648
  • Podiums 136
  • Grand Prix 239
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar