user icon

Felipe Massa pleit voor tweedaags GP-weekend

  • Gepubliceerd op 10 nov 2015 09:42
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Williams-coureur Felipe Massa zou er totaal geen moeite mee hebben als de Formule 1 besluit om de vrijdag bij een Grand Prix-weekend te schrappen. Alle sessies zijn makkelijk binnen twee dagen af te werken, denkt de Braziliaan. Daarmee sluit hij zich aan bij Ferrari-rijder Kimi Raikkonen, die eerder al een pleidooi hield voor een tweedaags raceweekend.

Massa: "Ik zou er geen problemen mee hebben als de vrijdag afvalt. Daar zou ik totaal geen bezwaar tegen hebben. Op vrijdag gebeurt er eigenlijk nooit wat, zeker niet bij slecht weer. Het zou beter zijn als de auto's veelvuldig op de baan zijn en er veel actie is. Je kan de vrije trainingen van de vrijdag gewoon verplaatsen naar de zaterdag, maken we daar een trainingsdag van met drie sessies."

"Of we doen alles op de zaterdag, behalve de race. Dus twee of drie trainingen in de ochtend en dan de kwalificatie in de middag. Als er op zaterdag dan veel regen valt, kan je altijd nog de kwalificatie naar zondagochtend verplaatsen. Maar dat is sowieso een zeldzaamheid, dat gebeurt bijna nooit."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • AndreasF1

    Posts: 816

    Massa en Raikkonen bashers in 3, 2, 1......

    • + 2
    • 10 nov 2015 - 09:46
    • Stitch

      Posts: 5.184

      Ben geen van beiden. Vind het echter wel typisch dat het de wat oudere coureurs zijn ide ook al kinderen hebben die dit voorstellen. Willen zeker graag meer tijd met hun familie doorbrengen. Nu ik erover nadenk, eigenlijk niet eens zo moeilijk te begrijpen. Van mij mag het. De vrije trainingen zijn sowieso niet van invloed op het resultaat en dus alleen interessant voor de teams om zich voor te bereiden op het weekend. Als ze dat wat minder doen, krijgen we misschien ook weer wat meer foutjes van de teams (het blijft toch voor iedereen hetzelfde) en word het weer wat interessanter, want door elkaar gehutseld.

      • + 1
      • 10 nov 2015 - 11:13
    • lekkah!!!

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 00:23
  • Of gewoon alle vrije trainingen schrappen. Zorgt voor een spectaculaire kwalificatie.

    • + 1
    • 10 nov 2015 - 09:47
    • Waarom niet ook de race schrappen en de uitslag bij loting vast stellen? Dat zou pas een kostenbesparing zijn

      • + 2
      • 10 nov 2015 - 10:06
  • NicoS

    Posts: 12.131

    Als Massa nou eens pleite ging......;)

    • + 0
    • 10 nov 2015 - 09:54
    • Boer Gijs

      Posts: 599

      Ja van mij mag hij gaan,word of is een oude man aan het worden,kan geen 3 dage meer werken,vertrek dan uit de F1 als het je te zwaar word opa massa

      • + 0
      • 10 nov 2015 - 10:19
  • SpeeDirk

    Posts: 225

    Massa wordt met de dag lastiger om zijn hoofd boven water te houden!!

    • + 0
    • 10 nov 2015 - 09:57
  • Denken die coureurs nu echt niet aan de bezoekers? Helemaal voor een GP die ver weg is, is die vrijdag een mooie extra dag en het programma is zo vol dat je 3 dagen vermaakt wordt.

    • + 1
    • 10 nov 2015 - 10:03
  • sjeeke

    Posts: 49

    Als massa er geen zin meer in heeft en minder wil rijden moet hij ermee ophouden. Er zijn er genoeg die iedere dag met zoon ding willen rijden. Ik zie het sowieso niet gebeuren is weer minder geld in het laadje voor de organisatie als ze de vrijdag schrappen. Ik zelf vind de vrijdag altijd wel mooi. De verslaggever weet toch altijd wel de laatste nieuwtjes die je op het net soms niet kan vinden. En door de longruns te volgen kom je ook al veel te weten hoe de auto het op zondag gaat doen.

    • + 3
    • 10 nov 2015 - 10:06
  • Zodat opa Felipe vrijdags zijn middagslaapje kan doen?

    • + 0
    • 10 nov 2015 - 11:05
  • pacoramon

    Posts: 565

    ............ SNAPPEN ZE DAN WERKELIJK WAAR NIETS van hoe 3 dagen veel meer geld oplevert voor de organisatie? Zijn die rijders dan echt zo dom...
    Een gp weekend organiseren kost bakken met geld en ze moetne toch ergens inkomens vandaan halen. Ja haal er geowon lekker nog een dag vanaf..

    • + 1
    • 10 nov 2015 - 11:13
    • BeaR

      Posts: 1.695

      Helemaal mee eens

      • + 0
      • 10 nov 2015 - 11:34
  • roberto

    Posts: 137

    tuurlijk, laat de fans die nog wel een heel weekend willen komen maar barsten, proppen we de zaterdag vol en drukken we wat eruit? ergens moet er ruimte komen dus dat betekent een race klasse minder of die gaan naar de vrijdag en krijgen dan helemaal geen aandacht meer.
    gewoon 3 dagen en als meneer vrij wil hebben doet mij dan een plezier en lever je contract in

    • + 0
    • 10 nov 2015 - 13:08
  • Ik pleit voor Felipe-loze GP-weekends.

    • + 0
    • 10 nov 2015 - 14:00
  • Erg kortzichtig van Felipe M. Hij vergeet effe dat een circuit een fee moet betalen van rond de 20 miljoen euro. Nu kan een circuit in 3 dagen proberen uit de kosten te komen, dat is al lastig zat. Met twee dagen is dat helemaal lastig denk ik zo. Of Bernie moet er een paar miljoentjes vanaf halen, maar dat zal wel niet gebeuren.
    Nee Felipe M. gewoon 3 dagen komen werken.

    • + 0
    • 10 nov 2015 - 14:43
  • Naast het feit dat het inkomsten oplevert door de vrijdag, is het voor de rookies misschien ook wat veel om meerdere trainingen en de kwalificatie op 1 dag te rijden.
    Zijn ze dan nog wel scherp op zondag?

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 00:29
  • Onzin deze

    • + 0
    • 12 nov 2015 - 17:34

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (39)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit