user icon

Enkele DRS-zone op Suzuka voor Japan 2015

  • Gepubliceerd op 22 sep 2015 12:06
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA heeft de details prijs gegeven voor het gebruik van het Drag Reduction System tijdens de Grand Prix van Japan van komend weekend. Het circuit van Suzuka wordt uitgerust één DRS-zone.

Dat is na Monaco de tweede keer dit seizoen dat de teams en coureurs met een enkele DRS-zone te maken krijgen, op de overige circuits waren er telkens twee zones. Op de slingerende baan van Suzuka is dat niet het geval. Het meetpunt bevindt zich vlak voor bocht 16. De enige DRS-zone vangt na bocht 18 aan en strekt zich uit over het rechte stuk van start en finish.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • vandeB

    Posts: 597

    Volgens Weeronline 80% kans op 33mm regen!
    Ik heb er alvast zin in.

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 12:18
    • Warlord

      Posts: 2.097

      Dat is dus 100% kans op minimaal 25mm regen. ;) Mooi, mooi, mooi. Dat word weer een Verstappen show.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 12:21
    • Ja laten we hopen op een natte kwalificatie en Race. Ik doe alvast een regendansje.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 12:24
    • vandeB

      Posts: 597

      En het is nu al 80% kans op 41 mm :-)

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 12:27
    • Calvinh

      Posts: 2.263

      Dan gaan we weer achter een safety-car rijden, roept een zekere coureur ''Het is te nat!'' en 2 rondes later stopt iedereen voor inters.

      • + 2
      • 22 sep 2015 - 12:59
    • Ik hou wel van regen, en zeker op zondagen!

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 15:04
  • Rimmer

    Posts: 8.744

    Japan, regen, ongelukken. Na vorig jaar misschien niet de meest wenselijke associatie.
    Hopelijk blijft iedereen dit keer heel en kan er nog even respectvol woede stilgestaan bij Jules.

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 12:35
  • Tijdens de race zware regenbuien .... 7.2mm

    Bron: F1 Forecast for Suzuka, Japan

    (Tijd Engeland) +9 uur bekijken.

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 12:38
    • 27 09
      18 °C
      25 °C
      26 °C N 2
      37% 0.4mm
      Zoek even de goede dan zie je dat er maar 0,4mm gaat vallen

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 14:58
    • MAX VERTRAPPEN
      Ben blij voor jou dat JIJ iig een goede site hebt.

      (Liever 0.4mm dan 7.2mm.)

      F1 Forecast heeft om de 6 uur trouwens een update.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 15:28
  • dizzy

    Posts: 1.436

    Weeronline geloof ik niet zo. Heeft het tijdens vakanties ook altijd mis :-/

    Houd je wel rekening met het tijdsverschil? Volgens verschillende int. sites wordt het juist bij aanvang van de race droog.

    • + 1
    • 22 sep 2015 - 12:44
    • De site die ik hierboven aangeef had het elk race weekend nog bij het juiste eind.
      Toch hoop ik dat ze het nu eens een keer mis hebben. Liever geen regen op dit circuit.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 13:01
  • Liever geen regen daar en al helemaal niet de hoeveelheden die worden voorspeld.

    • + 1
    • 22 sep 2015 - 12:47
  • Maximo

    Posts: 6.830

    Op ieder ander circuit graag regen, maar met het tragische ongeluk van Biancchi vorig jaar in het achterhoofd, gaat het bij regen waarschijnlijk 1 grote optocht met safety cars worden, omdat men geen enkel risico wil lopen op nog een ongeluk

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 12:54
  • ToTheMax

    Posts: 426

    meest betrouwbare weerbericht imho:

    http://www.myweather2PUNTcom/Motor-Racing/Japan/Suzuka-Motorland.aspx

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 13:05
    • Bedankt. Heb 'm meteen opgeslagen.
      Deze site geeft ook 7.1mm aan tijdens de race. Hoop het niet.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 13:25
  • TheBoss

    Posts: 176

    Weeronline meldt bijna altijd regen een week van tevoren...meestal op de dag zelf is het dan ineens weer droog en 0% kans op regen. Was de afgelopen 3 gp's ook het geval. Maar gezien het feit dat het vorig jaar ook een kletsnatte race was die helaas wel een hele foute afloop had heb ik enige hoop dat ze deze keer wel goed zitten met de voorspelling :) zou zeer leuk zijn als Max in de regen kan uitblinken...het is immers de laatste mogelijkheid om als 17 jarige een podium plek te scoren... :)

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 13:14
  • Er zijn schitterende regenraces uitgevochten op suzuka, jean Alesi in de versnellingsbak van een williams rondenlang.

    Ook Jules reed op suzuka op de limiet, ook onder geel.
    Om die verantwoordelijkheid weg te halen bij coureurs is er nu virtual safety car.

    In 1994 schoot Brundle ook in Dunlop eraf, hij had geluk, de marshall die hij aanreed wat minder.

    Nee 130r is levensgevaarlijk.... Laten we daar een chicane maken... Stel dat er iemand net zo eraf schiet als ik dacht Ralf Schumacher....

    We moeten van die intermediates af, is het nat te nat voor slicks dan gaat er regenrubber op. Regenrubber wat minimaal genoeg water kan verwerken bij een buitje japanse stijl.

    Ik was in 94 furieus op Brundle dat hij de situatie verkeerd inschatte en er dus afschoot, bianchi deed precies hetzelfde.
    Al moet je stapvoets om er veilig langs te gaan, er hangt geel, er wordt van een coureur verwacht om daar verstandig mee om te gaan.
    En dus niet toch zo hard mogelijk er langs te gaan om te proberen tijd goed te maken op je voorganger die wel van het gas af is gegaan.
    Er waren genoeg andere coureurs nog op de baan die er wel zonder brokken voorbij konden komen.
    Kaf van het koren scheiden, regen doet dat, we hebben het hier over de koningsklasse van de autosport, niet over een tourclubje zondagsrijders

    Grrr

    .... Zucht

    • + 1
    • 22 sep 2015 - 13:24
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Die crash in de 130r die je bedoeld is waarschijnlijk Herbert, die letterlijk door de vangrail ging...

      Wat betreft het verstandig rijden... Tja, dat is moeilijk. Tijdens geel wil je geen tijd verliezen op de mensen voor je omdat je te langzaam gaat, maar je wil ook geen ongelukken. Daarom hebben we nu de safety car en virtual safety car. Beiden inzetbaar, afhankelijk van het probleem. Hebben we afgelopen weekend in Signapore ook gezien. Soms moet je voor de 1 en soms voor de andere kiezen. En dankzij de virtual safety car die snel en relatief makkelijk inzetbaar is, is het risico op een situatie als vorig jaar kleiner. Ook omdat de officials nu weten dat alleen geel niet voldoende is onder die omstandigheden.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 14:25
    • Warlord

      Posts: 2.097

      Ben het grotendeels met je eens Macgyver. Ik ben alleen van mening dat de FIA bij eerdere incidenten al rijders op hun plaats had moeten zetten m.b.t. tot het respecteren van de dubbel geel situatie. Bij dubbel geel waren er vaak mensen op de baan (hun leven op het spel te zetten) om een auto weg te halen. Maar nee, coureurs zochten de limiet op onder dubbel geel en de FIA was te lui om de veiligheid te waarborgen.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 15:16
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.914

      @ Macgyver & Big_el, ik vermoed dat jullie op Alan McNish doelen die er in de kwalificatie bij de 130R vanaf schoot en door de vangrail klopte? Was volgens mij in 2005.

      • + 0
      • 22 sep 2015 - 22:12
  • dizzy

    Posts: 1.436

    On topic: als het regent zal er waarschijnlijk helemaal geen DRS worden gebruikt. Vraagje, welke auto heeft trouwens het meeste baat bij DRS? Een langzamere met goede grip (RTR), of een snellere (SF of MB)?

    • + 0
    • 22 sep 2015 - 16:10

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar