user icon

Prost: "Eigen team oprichten was grootste fout"

  • Gepubliceerd op 13 aug 2015 15:57
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Alain Prost heeft er spijt van dat hij voorafgaand aan het seizoen 1997 het team van Ligier overnam om een eigen renstal aan de start te brengen in de Formule 1. De Fransman, zelf viervoudig wereldkampioen, trok na 2001 de stekker uit het project. Een ervaring rijker, maar een illusie armer. Prost bekent dat hij zich nooit in het avontuur had moeten storten.

"Drie maanden na oprichting van Prost Grand Prix behaalden we al goede resultaten en wonnen we zelfs bijna een Grand Prix", steekt hij van wal. "Maar tegen mijn familie en vrienden zei ik toen al dat we ten dode waren opgeschreven. Ik wist eigenlijk vanaf het begin hoe laat het was. Ik kende de Formule 1 te goed, ik was en ben nog steeds thuis in dit wereldje."

"Als ik een fout gemaakt heb in mijn leven, dan was dit het wel. Ik had er beter nooit aan kunnen beginnen. Ik had niet moeten besluiten om er op het laatste moment in te stappen. Twee dagen voordat we tekenden wijzigde Peugeot de plannen. Eerst zou ik vijf jaar lang gratis motoren krijgen, dat veranderde in drie jaar waarin ik moest betalen voor de motoren. Ik was blij toen het voorbij was."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Vond het altijd mooie auto's iig.

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 16:18
  • Prachtige wagens, mooie vorm, mooie kleur, veel Franse sponsoren, mooi geluid enz

    Helaas niet lang bestaan.

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 16:20
  • Echt succesvol is Peugeot niet geweest in de F1. Toch zou het mooi zijn hen weer terug te zien. Of met die andere tak van PSA, Citroën.

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 16:25
  • De auto's gingen met de Ferrari motor toch veel beter dan de Peugeots?

    Uiteindelijk was het allemaal niet echt succesvol, ben benieuwd hoeveel geld het hem persoonlijk heeft gekost.
    Overigens betekend het winnen van vier wereldtitels niet automatisch dat je ook een goede teameigenaar bent, toch respect dat hij (ondanks zijn twijfels) het avontuur is aan gegaan.

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 16:43
    • Zeg Richard, jij mag je naam dan wel met 'dt' schrijven, betekent is nog altijd met een 't' hoor. Gelukkig zit de zomervakantie er bijna op en mag je binnenkort weer naar school. Komend jaar wel goed opletten hoor. Ze blijven het niet eeuwig uitleggen........

      ;-)

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 17:43
    • MONEYR

      Posts: 105

      @RAZZAFRAZZA :DDD haha

      • + 0
      • 14 aug 2015 - 00:42
    • Razzafrazz is het braafste en irritantste jongetje van de klas? :D

      Ik zal in elk geval proberen om contact te zoeken met mijn oud docent Nederlants, wellicht zijn bijlessen nog mogelijk...

      • + 0
      • 14 aug 2015 - 08:44
  • Ik vond het leuk dat Prost het heeft geprobeerd, zijn wagens waren ook beauty's. En Jean Alesi heeft er gereden!

    • + -1
    • 13 aug 2015 - 17:06
  • Aanpappen met J.M. Balestre vond ik een zo mogelijk nog grotere fout van Prost.

    • + 4
    • 13 aug 2015 - 17:35
  • Op en top frans dat prost team.

    Gauloises op de zijkant, peugeot achterin, prost als teambaas en panis achter het stuur.
    Mooie tijden. Vooral die met die hoge neus was fantastisch

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 18:15
    • masf1

      Posts: 7.063

      Volgens mij ook nog een tijdje een Honda achterin??

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 18:25
    • Het eerste seizoen (1997) een Mugen Honda V10. Daarna drie seizoenen een Peugeot V10 en het laatste seizoen (2001) een Acer V10 (een gerebadgete Ferrari-motor).

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 18:55
    • Die Mugen lag er alleen maar achterin omdat ze een doorlopend contract met Ligier hadden. Prost maakte bijna direct bekend dat ze met Peugeot in zee gingen.

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 18:56
    • masf1

      Posts: 7.063

      werd later asiatech die peugot motor.

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 19:03
    • Die asiatech was volgens mij een oude renault motor.

      Renault->mecachrome->supertech->asiatech

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 20:14
    • masf1

      Posts: 7.063

      Nee was een oude Peugot,zat in de Arrows an Jos in 2000

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 20:34
    • masf1

      Posts: 7.063

      Was 2001

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 20:35
  • bruintje

    Posts: 272

    Prost geeft er veel geld aan verloren. In het begin was het zeker een goed team met die Mugen motor. Peugeot was niet goed. Die motor was gewoonweg niet goed genoeg. Het laatste jaar van Prost GP was er trouwens te veel aan.

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 20:49
    • masf1

      Posts: 7.063

      Jordan heeft jaren met de Peugot gereden,en best aardige resultaten geboekt.

      • + 0
      • 13 aug 2015 - 20:55
  • Adjo83

    Posts: 904

    Die heeft 13 jaar zitten balen als een gek dat het niks geworden is het zijn team....en dacht nu laat ik maar na buiten brengen dat die het van te voren al wel wist en de bui al aan zag komen. Sorry maar hier ga ik niet in mee. Een impulsieve aankoop is een reep chocolade in je mandje gooien die je niet op je had staan....We praten hier over een formule 1 team...en hij twijfelde??

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 21:05
    • Singer911

      Posts: 310

      "Twee dagen voordat we tekenden wijzigde Peugeot de plannen. Eerst zou ik vijf jaar lang gratis motoren krijgen, dat veranderde in drie jaar waarin ik moest betalen voor de motoren."

      Kan gebeuren dat persé iets wil en tegen beter weten in koopt. Te duur, verkeerde maat, kleur, tijdstip, condities die verslechterd zijn op het laatste moment, en je uit koppigheid toch overgaat tot de aankoop ervan. Deels prestige, uitdaging. Genoeg redenen om daar uiteindelijk.. in mee te gaan.

      • + 1
      • 13 aug 2015 - 22:21
  • Singer911

    Posts: 310

    Prost had Senna een week voor z'n dood aan de telefoon en grapten dat het leuk zou zijn indien Senna zou rijden voor het team van Prost. Hij probeerde toen al Ligier op te kopen.

    • + 0
    • 13 aug 2015 - 22:13

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar