user icon

Ecclestone verwacht deze week Renault-nieuws

  • Gepubliceerd op 28 jul 2015 14:44
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

Renault zal deze week een keuze maken over hoe hun toekomst in de Formule 1 eruit komt te zien. De Franse autofabrikant overweegt weer een eigen fabrieksteam aan de start te brengen, maar ook doorgaan als motorleverancier of stoppen behoren tot de opties. Auto Motor und Sport bericht dat Renault-topman Carlos Ghosn vandaag met Alain Prost en Cyril Abiteboul praat.

Bernie Ecclestone verwacht snel duidelijkheid van Renault. Aan Motorsport.com deelde hij mede: "Langzaam maar zeker komen we er wel. Deze week zullen we horen welke kant het opgaat. Hopelijk is dan bekend of Renault het team van Lotus koopt of wat ze anders van plan zijn. Er ligt nog een soort van alternatief plan. We hebben het min of meer onder controle."

"Renault moet doen wat de rest ook gedaan heeft. Een eigen team opstarten of overnemen. Met een eigen renstal heb je recht op extra inkomsten vanwege de historisch gezien toegevoegde waarde. Ze vertolken ook nog eens de rol van motorleverancier, dus we behandelen ze sowieso anders. Renault komt er beter vanaf dan een private partij, omdat ze ook motoren leveren."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 7.063

    Mocht Renault Lotus kopen,zie ik niet in waarom RBR niet zou kunnen blijven,in de jaren 90 was Williams samen met Renault,en in 1995 kreeg de concurrent Benneton ook een Renault motor.

    • + 0
    • 28 jul 2015 - 14:50
    • Kennie

      Posts: 2.576

      Dat kwam omdat Briatore het team van Ligier kocht en zij met Renault reden. Briatore hevelde de Renault motoren vervolgens over naar Benetton.

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 15:07
    • Een goede reden zou kunnen zijn dat Renault het gedrag van RBR méér dan zat is. Die zitten vast niet te wachten op nog zo'n behandeling, ook al zou het dit eer weer goed gaan.

      Mercedes heeft ook al iets gezegd daarover m.b.t. het leveren van motoren aan RBR.

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 15:33
    • lars75

      Posts: 8.908

      met het chassis is niets mis gebleken afgelopen weekend, met de motor daar in tegen wel degelijk

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 16:35
    • Als Renault een fabrieksteam heeft krijgt RB nooit de beste (nieuwste) spullen in dezelfde race als het fabrieksteam. Daar zal RB niet blij mee zijn en dus mogelijk voor iets anders willen kiezen.

      Voor RB de vraag of er een goed alternatief is. Geen eigen aandrijflijn hebben is op dat moment geen goede positie in de F1 als je voor de titel wilt gaan.
      Mogelijk dat Honda de enige optie is, aangezien McLaren en RB dan beide eigen teams zijn en Honda meer data kan verkrijgen/geven.
      Als Mercedes, Ferrari en Renault fabrieksteams hebben, kunnen ze eigenlijk niet anders.
      Verklaart ook voor een deel de zenuwen bij RB denk ik.

      • + 0
      • 30 jul 2015 - 20:01
  • vjenne

    Posts: 563

    Renault HAK de knoop door en koop LOTUS op om weer een sterk F1 fabrieksteam neer te zetten!

    • + 1
    • 28 jul 2015 - 14:51
    • Rimmer

      Posts: 8.746

      Hoe dan? Ze kunnen niet eens een fatsoenlijke motor bouwen en steken geen rooie cent in de fabriek of ontwikkeling. Als Lotus verkoopt dan is dat om van die schulden af te zijn. De fabriek en alles eromheen wordt dan voor een prikkie aan Renault verkocht. De Fransen hebben geen visie, geen leiding en geen grote namen laat staan geld. Dat wordt een waardeloos fabrieksteam. Renault is de komende jaren uitgespeeld en ze zullen vol aan de bak moeten en een paar honderd miljoen moeten investeren om op zijn vroegst in 2017/2018 ook maar enigszins partij te kunnen bieden.
      Gelukkig weet RB nu waar het aan toe is en zijn we van die stinkmotor af.

      • + 1
      • 28 jul 2015 - 19:22
    • Levano

      Posts: 802

      @Rimmer Wat nou als ze niets hebben geinvesteerd om de schulden van Lotus sneller af te kunnen betalen?

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 21:33
  • lars75

    Posts: 8.908

    Renault gaat Lotus overnemen!

    Lotus is dan van de schulden af.
    Renault heeft de toezegging over historische waarde en hun punt van de prijzepottaart.
    Renault weekt zich los van de World Series.

    En hopelijk betekend dat ook het einde van ene Pastor Maldonado in de F1. Grosjean mag nog wel even blijven. Ik vermoed dat zij een gerenommeerde naam willen als 1e rijder naast Grosjean. Dat kan dus Kimi zijn (die het team goed kent), Ricciardo of Hulkenberg.
    Dit zal het silly season wel een andere invulling gaan geven. Dan is Ferrari/Kimi/Bottas niet het enige interessante en is er ook een andere optie voor de rijders.

    • + 0
    • 28 jul 2015 - 14:53
    • Ik vrees ook voor Maldonado volgend jaar want die kerel bakt er niets meer van, hij wordt door Grosjean elke race om de oren gereden en ik zien inderdaad mss wel Raiko terug bij Lotus-Renault als deze deal door gaat... Want Eikelstone heeft nog een plek voor een nieuw team en die zou dus Renault-tout-court kunnen gaan noemen en hoeven ze de schulden van Lotus niet op te soeperen

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 15:02
    • @ Lars
      Zijn dat gissingen of basseer jij je ergens op Lars ?

      • + 2
      • 28 jul 2015 - 15:28
    • Maldonado zou nog steeds naar Sauber kunnen ;) of Haas misschien? of Manor natuurlijk, die zouden zijn miljoenen meer dan goed kunnen gebruiken.

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 15:33
    • brommer

      Posts: 408

      Laten we hopen dat Maldonado gewoon in de F1 blijft die gast zorgt tenminste voor zekere entertainment ;D

      • + 1
      • 28 jul 2015 - 17:04
  • F One

    Posts: 209

    En dan RBR met Mercedesmotoren en STR met Ferrarimotoren... het geruchtencircuit draait in de zomerstop gewoon op volle kracht door!!

    • + 0
    • 28 jul 2015 - 15:00
  • Er is nog een fabrikant met historische waarde die zo een fabrieksteam neer zou kunnen zetten...
    Honda!

    Ik kan me voorstellen dat Honda meer grip op de situatie wil dan ze nu hebben met McLaren. Dus als Renault te lang wacht... Lotus Honda?

    Of misschien rijdt Max volgend jaar voor Reddoburu ;)

    • + 0
    • 28 jul 2015 - 15:21
    • Mika Kimi

      Posts: 284

      Honda heeft al meer te doen dan ze lief is maar daarnaast zal McLaren dat nooit toestaan aangezien dit juist dé reden was om over te stappen op Honda. McLaren wilde, terecht in mijn ogen, als fabrieksteam behandeld worden en bij Mercedes kon dat niet meer.

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 15:39
    • Zie McLaren eerder overgenomen worden door Honda. Los van de F1 auto's die niet werken zijn de straatauto's ook een flop.

      • + 0
      • 29 jul 2015 - 00:04
  • Renault hikt volgens mij tegen de schuld van Lotus aan. Meer dan 150 miljoen verlies wegpoetsen is zelfs voor een bedrijf als Renault niet iets waar men eventjes snel een cheque voor uit zal schrijven. Die molensteen laten zij denk ik liever rond de nek van de heer Lopez (Genii) hangen. Een optie is wachten op het faillissement van Lotus om vervolgens de zaak voor een appel en ei over te nemen. Riskant, maar een reële optie.
    Doorgaan als leverancier van RBR zie ik niet gebeuren. Die relatie is inmiddels dermate verstoord dat er geen redden aan lijkt. Dus mogen Horner en Tost op zoek naar nieuwe leveranciers. Ik ben zeer benieuwd. STR met een Hondamotor? Gezien de progressie die McLaren de laatste GP liet zien is dat nog niet eens slechte optie. Ook Honda beschikt nog over de nodige tokens om het blok verder te verbeteren.

    • + 0
    • 28 jul 2015 - 15:39
    • rubke

      Posts: 137

      effe speculeren..gewoon omdat het kan.....kan de relatie die Verstappen senior nog heeft met Honda uit het verleden hier ook iets met te maken hebben? Die heeft toch als testrijder voor Honda zelf gefungeerd...of zit ik er nu helemaal naast?

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 15:55
  • beertje

    Posts: 414

    Zou Ford zich nog weer met f1 willen inlaten dmv een motor(en) te leveren aan een team?
    Is wel een fabrikant met veel ervaring.

    • + 0
    • 28 jul 2015 - 17:07
    • Dat zou heel mooi zijn! Maar Ford is een grote in de Staten van Amerika en daar hebben ze het niet zo op dat groene gedoe. Er worden daar weer meer grote wagens verkocht, met meer inhoud en cylinders dan de f1 heeft. Nee, daar zie ik helaas niet van terecht komen met Ford terug.

      • + 0
      • 28 jul 2015 - 18:29

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar