Sebastian Vettel: "Het team wilde me uit de race halen"
- Gepubliceerd op 10 mei 2010 10:56
-
16
- Door: Robin Smeets
Vettel kreeg vijftien ronden voor het einde problemen met zijn remmen en dan met name met zijn voorremmen. Tijdens een extra ingelaste pitstop ontdekte Red Bull Racing dat Vettel serieuze remproblemen had en vlak daarna wilde het team haar coureur uit de race halen vanwege het grote risico.
"Toen ik na zijn extra stop weer terug het circuit op reed, vroeg het team me om terug naar binnen te komen en vertelden ze me dat ik uit moest vallen. Ze vonden het risico op kapotte en gebroken remmen te groot vertelden ze me", vertelde Vettel na afloop van de race in Barcelona.
"Meteen daarna vroeg ik of dta echt nodig was of dat ik heel rustig door kon rijden en zo toch nog punten kon scoren. Ik kreeg daar geen antwoord op, dus besloot ik rustig, zonder al te veel te remmen, door te rijden. In het midden van de laatste bocht, toen ik de pitingang al voorbij was gereden, zei het team me: 'blijf doorgaan, maar doe wel voorzichtig'."
"Doordat ik de rembalans helemaal naar de achterwielen had gezet, heb ik uiteindelijk toch de finish kunnen halen. Op de pitmuur waren ze er echt niet gerust op en ze vertelden me constant dat ik rustiger aan moest rijden."
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.791 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 4.764
Tsja, op de een of andere manier krijgt Red Bull het nog niet voor elkaar 2 betrouwbare auto\'s neer te zetten. Ze hebben veruit de snelste wagen maar op deze manier winnen ze geen kampioenschap.
Posts: 3.145
Ik snap het eerlijk niet dat de FIA / Charlie Whiting het toelaat dat er een auto op de baan rijdt met serieuze probleem aan de remmen, we hebben het hier niet over een potje bingo. En niet alleen is Vettel een gevaar voor zichzelf, maar net zo goed voor andere.
Posts: 34
kom op, dit is F1, gevaar is om elke hoek. zelfs met de meest betrouwbare F1 remsysteem bestaat nog steeds de kans dat hij stuk gaat. helemaal als ie 101% wordt gebruikt. dat gezgd, een coureur voelt wel wanneer het echt niet kan, met nog 1% remkr8 gaat Vettel niet laat remmen. PLUS > de f1 heeft 2 groep remsysteem. \"waarschijnlijk\" had hij alleen voor geen remdruk meer, MOET hij Stil staan, kan hij ook de motor gebruiken (wat hij een beetje deed, bij terug schakelen.)
Posts: 11.414
Ja zit wel wat in eigenlijk.
Dat vroeg ik me ook af toen Kimi rondreed met dat trillende voorwiel. Net zo lang doorrijden tot de boel afbreekt.
Vorig jaar ook met Webber in Singapore. Toen had Webber zijn ook zijn remmen opgereden en werd hij door het team gewaarschuwd dat hij rustiger aan moest doen. Uiteindelijk klapte de boel toch en vloog hij er vanaf. Dat liep redelijk goed af, maar voor hetzelfde geld gaat zoiets compleet mis inderdaad.
Hamilton werd door McLaren vorig jaar in Abu Dhabi wel uit de race gehaald toen hij een probleem met zijn remmen kreeg. Ook al reed hij nog best snel rond.
Ik denk alleen niet dat je daar regels voor kunt schrijven. je kunt toch niet altijd bij elke tegenslag maar zeggen dat de teams een coureur binnen moeten roepen. De remmen zullen wel vaker oververhit raken en dan moet de coureur wat rustiger aan doen.
Posts: 2.263
1 verschil is wel dat bij Vettel en Raikkonen het helemaal op het eind van de wedstrijd gebeurde, bij Hamilton in Abu Dhabi helemaal in het begin. Ik durf te wedden dat Mclaren Hamilton ook door liet rijden als er nog maar +- 10 ronden te gaan zijn.
Formule 1 zit gevaar in. Stel er breekt zomaar een voorvleugel af zoals bij Virgin vaak dacht ik en die komt in het publiek terecht, dan heb je toch hetzelfde? Ik vond niet dat Vettel nu een gevaar vormde voor zichzelf, en anderen. Hij reed in een vrij gat en als er een auto aan zou komen, had ie die wel voor laten gaan. Als een auto bijv in ze 4 blijft steken, moet je die dan ook naar binnen laten komen dan?
Zoals je zegt, hier kan je geen regels voor schrijven.
Posts: 1.725
Met Virgin/Lotus/HRT op de baan kan je gerust spreken van een potje bingo. Het is gewoon wachten op een eerste slachtoffer...
Posts: 4.764
Volgens mij heb jij het sowieso niet zo op de nieuwe teams en is in jouw ogen alles negatief wat dit onderwerp betreft. Het gaat hier over de remproblemen van Vettel en jij weet weer de nieuwe teams erbij te halen. Geef die teams een paar seizoenen, als ze het financieel weten uit te houden zullen ze steeds dichterbij weten te komen. De nieuwe teams zijn de Jordans en de Minardi\'s van enkele jaren terug en toen hoorde je ook niemand zo klagen maar konden deze teams op sympathie rekenen van de echte F1 fans.
Posts: 281
Dan moeten ze misschien ook McLaren maar niet maar laten starten vanwege hun velgen. En wat was er gebeurt als het stukje vleugel van Massa was losgeraakt en iemand die achter hem had gereden met 300 per uur daardoor een klapband had gekregen? Dus ook Massa maar eruit?
Posts: 4.764
[Sarcasm]Misschien moeten ze de hele race dan maar stil leggen of bij iedere kleinigheid een safetycar de baan op sturen.[/Sarcasm]
Posts: 11.414
Je snapt echt het verschil niet met een auto waar de remmen op instorten staan?
Race is al gevaarlijk genoeg inderdaad. Dan moet je dus niet het lot gaan tarten door met auto\'s rond te rijden waar de belangrijke onderdelen op het punt van falen staan.
Posts: 281
Dat snap ik heus wel, maar laat de keuze aub bij de teams en de rijders. En losse onderdelen aan de auto (Massa) kunnen ook heel gevaarlijk zijn, hongarije vorig jaar?
Als op de boordradio niks was gezegt en Vettel alleen maar langzamer moest gaan rijden, had Charly het zowieso nooit geweten, dus dan krijg je dat teams de waarheid mogelijk verdraaien om toch punten te scoren. Lijkt me nog gevaarlijker.
Het zijn allemaal volwassen mensen en zelfs met half gare remmen is de F1 nog een stuk veiliger dan 10 jaar terug.
Posts: 9.253
Zei Enzo Ferrari niet ooit dat de perfecte racewagen uit elkaar valt na de finish? FF serieus als Vettel kampioen wil worden moet hij denk ik verkassen naar een team dat wat meer ervaring heeft met het binnenslepen van titels want bij RB wordt er aardig wat afgeblunderd. Als je derde ligt en je hebt al zoveel punten gemorst moet je alles wat je hebt koesteren.
Posts: 2.567
\"Het team wilde me uit de race halen\" en gelijk hebben ze ..dat was heel gevaarlijk! zie McLaren vorige jaar in Abu Dhabi
Posts: 259
lezen, ze kunnen hun rem balans aanpassen in de auto : In het midden van de laatste bocht, toen ik de pitingang al voorbij was gereden, zei het team me: \'blijf doorgaan, maar doe wel voorzichtig\'.\"
\"Doordat ik de rembalans helemaal naar de achterwielen had gezet, heb ik uiteindelijk toch de finish kunnen halen. Op de pitmuur waren ze er echt niet gerust op en ze vertelden me constant dat ik rustiger aan moest rijden
en als het niet mag, dan had de race leiding wel ingegrepen!
die kunnen ook al het radio verkeer horen.. en lewis had een rem probleem vanaf het begin van de race, sebastian 10 / 15 ronden voor het einde, ik kan het wel waarderen wat sebastian doet! hij toont wel ballen! als die auto echt niet goe das komt hij echt wel binnen, je zag bij het aanremmen niet eens echt \'veel\' remstof! op naar monaco!
Posts: 11.414
Lezen inderdaad. je quote het zelf:
\"Op de pitmuur waren ze er echt niet gerust op en ze vertelden me constant dat ik rustiger aan moest rijden\"
Ik ben met je eens dat het dapper is van de coureur en Vettel deed het inderdaad redelijk veilig door heel vroeg te remmen en de rembalans te verzetten.
Ergens geeft het toch het gevoel dat de race leiding in zou moeten kunnen grijpen en dat kunnen ze niet.
Kimi bleef toen volgens mij gewoon op volle snelheid doorrijden totdat de voorwielophanging explodeerde op het rechte stuk.
Posts: 10.089
nee kimi reedt ook rustiger, alonso reedt 3 sec sneller dan kimi