VT3: Sebastian Vettel zeven tienden los van teamgenoot

Sebastian Vettel heeft de derde en laatste vrije training in Barcelona gedomineerd. De Duitser was maar liefst zeven tienden sneller dan zijn teamgenoot Mark Webber die als tweede eindigde. Lewis Hamilton reed de derde tijd.

Na twintig minuten trainen werd de rode vlag uitgehangen en werd de sessie voor 10 minuten stilgelegd. Vitaly Petrov crashte zijn Renault-bolide namelijk de bandenstapels in nadat hij over een plas water reed die op de kerbstones lag. Enkele seconden eerder spinde ook Kamui Kobayashi op datzelfde punt, hij hield zijn auto echter uit de banden maar kwam vast te zitten in het grind. De auto van Petrov was er slecht aan toe met een volledig kapotte achterkant en een afgerukte voorvleugel.

Lewis Hamilton stond op dat moment aan de leiding, maar enkele minuten nadat de sessie werd hervat pakte Mark Webber de koppositie over. Zijn teamgenoot Sebastian Vettel reed erg snelle ronden op zijn zachte banden en pakte de eerste plaats over van Webber. De Duitser was meteen ruim zeven tienden sneller dan Webber, die wel goede sectortijden reed maar geen compleet goed rondje eruit kreeg.

Hamilton was hierdoor teruggeduwd naar de derde plaats, gevolgd door zijn teamgenoot Jenson Button. Michael Schumacher was wederom de snelste Mercedes-coureur op de vierde stek, voor Felipe Massa, Nico Rosberg en Fernando Alonso. Robert Kubica eindigde als negende en Adrian Sutil maakte de top tien compleet.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Supa

    Posts: 2.714

    1 Red Bull
    2 Mclaren
    3 GP Mercedes
    4 Ferrari

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:10
  • Tijden liggen nogbest hoog zal aan de temeratuur van het asvalt en zo liggen Schumi vijfde vooral erste sector geeft hij veel toe op de rest hopelijk een spannende kwalifiactie en niet simpele voor red bull al vrees ik ervoor.

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:12
  • tot nu neem ik mijn woorden over shumi terug. nog even straks en morgen af wachten

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:13
  • turbof1

    Posts: 2.049

    heeft Vettel die tijd niet op zachte banden neergezet terwijl Webber zijn beste tijd met harde banden zijn neergezet?

    Trouwens, de Red Bulls waren nog altijd sneller op harde banden dan de mclarens op zachte... .Dat zegt enorm veel.

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:15
    • Ik heb ff lopen google en ik lees op 3 verschillende sites dat de laaste 10 minuten van de sessie (eerder konden ze geen snelle tijden neerzetten voor gele vlag) beide Red Bulls ook of de softe compounds reden. groet.

      • + 0
      • 8 mei 2010 - 13:01
      • turbof1

        Posts: 2.049

        Ja dat klopt, maar ik geloof dat Webber tijdens zijn ronden op de zachte compound geplaagd werd door gele vlaggen en verkeer. Als ik het goed heb heeft hij zelf geen enkele tijd vastgelegd op die banden.

        • + 0
        • 8 mei 2010 - 13:39
  • gabini

    Posts: 830

    Tja , Ik heb het al vanaf het begin geroepen, Vettel is van een andere klasse dan Webber.

    Het lijkt erop dat shumi zich heeft opgepakt in de nieuwe auto.
    En verder zijn Jenson en Lewis behoorlijk aan elkaar gewaaagd.

    Jammer van de crash van Petrov, daar kon hij zelf niks aan doen.

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:18
  • mario

    Posts: 15.285

    En dan ook nog durven te zeggen dat ze niet dominant zullen zijn???? Ik ben bang van wel, tenminste als het droog blijft vanmiddag en morgen tijdens de race.
    Ik denk dat ook dit wel de verhoudingen zijn op dit moment. Red Bull ver vooruit, dan McLaren en daarna Ferrari en Mercedes, waarbij ik denk dat Mercedes wel wat goed gemaakt heeft op Ferrari.
    Dit zijn mijn gedachten, we zullen het straks wel zien na de kwalificatie.

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:21
  • rafael

    Posts: 2.567

    @Mario

    zelf na de kwalificatie de tijden zeggen niks...het gaat om RACE voor morgen, dan McLaren is heel sterke in!!!Dat zijn mijn gedachten!!aldus ik.

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:29
    • mario

      Posts: 15.285

      Dat klopt, maar toch denk ik dat als Red Bull de kwali domineert zoals nu en het morgen droog blijft de Red Bulls toch wel dominant blijken te zijn, al zit McLaren er denk ik wel dichterop dan in het begin van het seizoen.
      Het blijft toch koffiedik kijken, kijk maar naar de eerste race. Het zag er perfect uit voor Vettel en dan gaat het toch nog mis. Zekerheid is er idd pas aan het eind van de race ;)

      • + 0
      • 8 mei 2010 - 12:52
  • Ook grappig ik las op een andere site dat Shumacher vind dat ze enorme vooruitgang geboekt hebben terwijl, Rosberg zegt dat ze de verkeerde weg zijn ingeslagen.

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 12:33
    • Stri

      Posts: 2.852

      Wat ik begreep is dat Rosberg erg blij was met de updates op de auto maar dat hij en zijn engineers een verkeerde weg in waren geslagen met de afstelling van de auto.

      • + 0
      • 8 mei 2010 - 12:48
    • BMW POWER

      Posts: 358

      Zij bedoelen de setup van Rosberg en niet de auto.

      Norbert Haug, vice-president, Mercedes-Benz Motorsport:
      \"Nico was less happy with his car today but the data after the session shows where we went in the wrong direction with the set-up so Nico should be back tomorrow to the strength that he showed in the previous four races\".

      Bron: www.formula1.com/n(...)s/2010/5/10734.html

      • + 0
      • 8 mei 2010 - 12:50
    • mario

      Posts: 15.285

      Volgens mij had Rosberg het over gisteren dat hij een verkeerde setup had waardoor hij mindere tijden reed dan Schumacher.
      Ik hoop het voor Rosberg dat de auto nu niet in ene een Schumacher auto is en Rosberg er nu niks meer mee kan..... Rosberg is tot nu toe heel lekker bezig.

      • + 0
      • 8 mei 2010 - 12:54
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Voor dit weekend kunnen we wel concluderen dat McLaren iig Ferrari voorbij is gestreefd. Mercedes en Ferrari erg dicht bij elkaar! En vooraan staat RB denk ik nog steeds op eenzame hoogte.

    De opening van de airbox bij mercedes ziet er trouwens zeer fraai uit!

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 13:05
  • MiniR

    Posts: 17

    h@h@ ferrari maar weer kappen met ontwikkelen en auto voor volgend jaar fixen xD :D:D:D

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 13:28
  • Niet echt goed van Massa. Zijn tijd is niet echt goed... Misschien een fout maarja.

    Trouwens die f-duct hoe zit die bij ferrari. Ik heb niet zo\'n ding als bij mclaren erop gezien. Maar ze hebben het systeem wel...

    • + 0
    • 8 mei 2010 - 16:05

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar