Coureurs vragen om opsplitsing van kwalificatie in Monaco
- Gepubliceerd op 06 mei 2010 17:51
-
23
- Door: Robin Smeets
Bruno Senna is één van de kartrekkers voor dit idee en hij zal morgen met Charlie Whiting van de FIA om de tafel gaan zitten om het voorstel te bespreken. "We zullen erover gaan discussiëren met Charlie hoe we het in de kwalificatie in Monaco gaan doen", vertelde Senna in het motorhome van HRT in Spanje.
"Het idee om het veld in twee delen te splitsen is geen slecht idee. Als ze zes of acht auto's van de snelste groep, de langzaamste groep en van de andere coureurs in een aparte kwalificatie zetten, zal het waarschijnlijk voor iedereen beter zijn."
Bruno Senna rijdt momenteel voor het team met de langzaamste auto en hij wil de andere, snellere coureurs niet in de weg zitten tijdens de kwalificatie: "Wij willen niet dat elke ronde een snellere auto ons inhaald en zij willen niet elke ronde een langzamere auto voor hun neus. Laten we het gesprek van Charlie maar eerst afwachten, maar het lijkt mij geen slecht idee."
Ook Robert Kubica erkent dat dit seizoen het verkeer in Monaco een nóg grotere rol zal spelen dan andere jaren. "Verkeer is in Monaco altijd al een probleem. Om een goede ronde neer te zetten is zeker niet gemakkelijk in Monaco. Maar dit jaar hebben we drie teams die behoorlijk langzamer zijn dan de rest van het veld en daardoor zal het nog moeilijker worden om een goede ronde te rijden."
"Ik heb hier in Monaco al geraced zonder dat de kwalificatie opgesplitst werd en het heeft zijn voor- en nadelen. We zullen vast wel tot een goede oplossing komen, al zal het lastig zijn om iedereen op één lijn te krijgen."
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam HRT
- Basis Madrid, Spanje
- Daniel Ricciardo 22
12.655 reacties op HRT
0 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over HRT

Reacties (23)
Login om te reagerenPosts: 507
gaan we binnen kort loten of strootje trekken voor een positie
Posts: 546
Of wellicht een kwalifikatie zoals ze in Nascar doen, iedereen een voor een de baan op voor een opwarm ronde en een snelle ronde.
Voor Monaco misschien een goede oplossing.
Posts: 392
dit hebben ze in de f1 ook een tijdje gehad toch...
dus waarom niet
Posts: 480
Superpole noemen we dat. Ik herinner me Jos in Frankrijk(?) die een geweldige kwalificatie rijdt op een opdrogende baan. Daar ligt gelijk ook het pobleem. Als het droog is en blijft, is er niet veel aan de hand, maar als de baan opdroogt, of juist natter wordt kun je de race al verloren hebben voordat hij begint. Ook niet eerlijk dus.
Volgens mij moeten ze de Q1 10 minuten langer maken, dan is er per saldo minder verkeer tegelijk op de baan, en heb je pech en wordt je opgehouden, heb je meer tijd om een goede tijd te zetten. Het geldt overigens alleen voor Q1, daarna zijn de langzaamste teams eruit.
Posts: 8.004
leuke suggesties hierboven maar ik denk dat opsplitsen het eerlijkst is want als je het 10min. langer maakt wachten de meeste toch omdat er dan meer rubber op de baan ligt. Dus gewoon q1 in 2en delen (afval race niet op racetijd van de beide splitsingen) en vanaf q2 weer normaal. ben wel benieuwd hoe ze de splitsing gaan doen. Hel leukst lijkt mij van elk team 1 coureur.
Posts: 480
Je laatste suggestie lijkt me wel leuk. Als er dan regen valt, kun je gelijk de pikorde in het team zien. Voor de rest, iets meer tijd, allemaal tegelijk de baan op en verder niet zeuren.
Posts: 281
En misschien moeten de rijders gewoon niet zo zeuren. En moeten de teams gewoon niet tot de laatste 5 minuten wachten. Dat risico moeten ze in Monaco gewoon niet willen lopen.
Trouwens wel stoer dat juist iemand van de langzamere teams een van de \"kartrekkers\" is.
Posts: 10.412
dit kan in zijn voordeel werken....
Posts: 7.177
Waarom zeuren ze nou weer. Ik vind wel dat er vaak mensen met een grote mond zijn en zeggen allemaal niet zeuren rijden. En net doen of veiligheid niet belangrijk is. Heeft enigzins iemand in zo\'n wagen gereden? Denk het niet he? Je rijd daar ff met 300 + en dan crashen. Ik denk dat je daar niet echt blij van wordt vooral niet in Monaco. Dus dit vind ik echt slecht commentaar.
Ze hebben een goed punt. Niet alleen is het gevaalijk ook al zouden ze van het begin af aan erop zitten dan nog is er een grote kans dat ze iemand tegen komen vooral op een baan van maar 1.14 ongeveer. dus ze hebben echt zeker een punt en er moet iets aan gedaan worden op Monaco. De kwalificatie moet wel eerlijk zijn.
Posts: 79
Eerst de snelste teams, dan de langzamere. Waarom?...
Van de snelle teams mag je verwachten dat ze door gaan naar Q2. Dus houd de spanning erin om de mindere goden op een \"betere\" baan te laten rijden. Er vanuit gaande, dat het droog is.
De snellere teams (ook vaak met meer budget...) moeten dan de baan gaan \"schoon\" rijden en zo krijgen de teams die vaker achteraan staan een betere kans zich \"goed\" te kwalificeren.
Ook voor de exposure van de kleine teams is het veel beter. Zo omzeil je het risico dat tv-zenders later gaan uitzenden, om het eerste deel met de iets langzamere teams, niet live te brengen.
Posts: 480
RTL kennende zal er wel een megablok reclame zijn op dat moment.
Posts: 3.471
Goed idee..
Posts: 11.414
Slim van Senna. Lijkt me een hele goede zet voor hemzelf en voor het team.
Er is alleen wel nog een probleem met dat de tijden tussen de 3 groepen wellicht niet vergelijkbaar zijn. Wat doe je dan?
De groep die als eerste moet is zowieso het haasje, want dan ligt er nog geen rubber. Stel bijvoorbeeld ook dat het gaat regenen of olie op de baan.
Dat gedoe met 1 auto op de baan was stomvervelend en soms ook vreselijk oneerlijk. Alhoewel de kwalificatie van nu ook vreselijk saai is. Ze doen nog steeds eigenlijk maar 1 rondje wat er echt toe doet
Posts: 1
Trouwens wel stoer dat juist iemand van de langzamere teams een van de \"kartrekkers\" is.
Als rijdende chicane wil je niet de zondebok zijnvan een
slechte kwalificatie vam een andere coureur.
Al zou het voor de kwali wel leuk zijn want ernaar toe is
1 er voorbij is 2. Zou misschien wel een leuke startopstelling
kunnen worden.
Posts: 442
Wat dit betreft lijkt Bruno wel veel op zijn \'oom\'. Die was ook zo betrokken bij de F1. Echt hart voor de sport die man.
Posts: 1.296
Geeft aan dat sommige coureurs niet uit hardhout zijn gesneden.
Posts: 7.177
Nou het is wel logies ik bedoel met die langzame wagens kan het helemaal vast lopen( 1 van de redenen waarom ik het gewoon niet heb op deze baan)
Posts: 397
D\'r gaat helemaal niks veranderen in Monaco, de kwalificatie regels zijn al lang bekend en ook is al lang bekend dat Monaco op de kalender staat dus waarom moet er op het laatste moment nu weer wat verzonnen worden ??
Het zijn nou eenmaal gewoon de omstandigheden en het gaat er ook om wie het best en slimst omgaat met de omstandigheden. Het is voor iedereen het zelfde dus gewoon rijden........als je geen risico\'s wilt nemen moet je geen F1 gaan rijden.
Posts: 15.285
Tsja, als je het gaat splitsen doe het dan 2 keer 1 rijder van een team.
Tis natuurlijk wel zo dat het maar een kleine baan is en een gaatje vinden voor je snelle ronde toch al lastig is. Nu met 6 extra auto\'s nog moeilijker. Maar goed het is de F1, kunnen ze alvast strategie oefenen ;)
Posts: 696
Wat een onzinnig voorstel. De coureurs gaan steeds meer op huilebalken lijken. Alles wat hun prestaties negatief kan beinvloeden daar beginnen ze over te zeuren. Voor het seizoen waren er ook al diverse coureurs die klaagden over de trage nieuwkomers. Die moesten ze dan wel heel vaak inhalen gedurende een race! En wat is daarvan terecht gekomen? En nu beginnen de tragere coureurs te klagen dat ze de snellere in moeten laten halen? Verkeer is juist de charme van Monaco. Hier kan een coureur zich onderscheiden door wel ergens een gaatje te vinden voor een goede ronde. Anders kun je Monaco beter van de kalender halen. 9 van de 10 keer is het gewoon een ontzettend saaie race. Het is meestal alleen leuk doordat iemand zich heel goed heeft gekwalificeerd, of juist heel slecht.
Posts: 219
Ayrton Senna zou zo\'n dom idee nooit steunen, die zou zeggen: gewoon racen en niet zeuren! Wat een watje is zijn neef!
Posts: 69
Wat te denken van de variant: max 1 auto van een team op de baan en dan de tijd voor Q1 verdubbelen? Is alle oneerlijkheid er weer uit want de teams moeten dan zelf weer plannen en de weersomstandigheden in de gaten houden etc.
Posts: 11.414
Charlie Whiting is er blijkbaar geen voorstander van om iets aan de kwalificatie te veranderen:
<br />
Hij vindt dat de coureurs zelf maar moeten zorgen dat ze een vrije ronde hebben. De langzamer teams kunnen gewoon ongestoord hun rondje afmaken. Die hoeven niet in hun spiegels te kijken als ze met een snelle ronde bezig zijn.<br />
<br />
Whiting waarschuwde ook nog een keer dat die actie zoals van Vettel waar hij Hamilton van de fastlane afduwde echt niet kan. Dat daar in het vervolg zwaardere straffen op staan.<br />
<br />
Racen in de pitlane is wel toegestaan.