user icon

VW Group flirt met de F1 na machtsverschuiving

  • Gepubliceerd op 20 apr 2015 16:03
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra
De Volkswagen Group benut de komende achttien maanden om het autosportprogramma van de diverse merken die onder de groep vallen te herstructureren. Daarbij is geen rol weggelegd voor voorzitter Ferdinand Piech. De man die tot nu toe als grootste obstakel voor een Formule 1-project gezien werd is op een zijspoor gerangeerd.

Piech had geprobeerd directeur en voormalig oogappel Martin Winterkorn buiten de deur te werken. In een spoedzitting kozen de commissarissen de zijde van Winterkorn. Hij kreeg een nieuw contract voor de lange termijn aangeboden terwijl Piech na 2017 het veld moet ruimen. En daardoor is de Formule 1 weer een optie, mogelijk vanaf 2018.

Audi is de meest waarschijnlijke kandidaat om een Formule 1-team op te starten, maar Motorsport.com meldt dat Suzuki en Bugatti in de afgelopen jaren ook studies naar de haalbaarheid hebben verricht. Zonder Piech is de kans dat de VW Group in de F1 stapt in elk geval gegroeid, aangezien hij ook niet door één deur kon met Bernie Ecclestone.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • dat is dus waarom bernie eclestone bepaalde dingen riep in de media! dat hij wilde aftreden.

    • + 1
    • 20 apr 2015 - 16:07
  • Suzuki? Die heeft toch allang geen banden meer met VAG?

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 16:08
  • Toch wel bizar dat een concern met 200 miljard omzet het wel of niet toetreden tot de F1 af laat hangen van het feit dat 2 individuen elkaar niet mogen.

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 16:24
    • Niet echt eigenlijk. Je komt op dat soort posities omdat je de ervaring hebt, je bewezen heb leiding te kunnen geven en je hebt laten zien capaciteiten te hebben. Als je dan eenmaal op zo'n positie komt, dan heb je dus ook beslissingsbevoegdheden verdiend waardoor je beleid mag maken. En omdat je je hebt bewezen in het verleden gaat het bedrijf er vanuit dat je de juiste beslissingen voor de firma zal nemen.

      • + 1
      • 20 apr 2015 - 20:43
  • DRF

    Posts: 1.315

    Slecht bericht. Piech moet helemaal niet het veld ruimen, dit staat al jaren vast en verloopt gewoon volgens planning. Daarnaast is hij helemaal niet op een zijspoor gerangeerd. De Piech familie met Ferdinand Piech aan het hoofd is nog altijd de grootste aandeelhouder van VAG, en daarmee de machtigste. Hij had commentaar op Winterkorn en de tegenvallende resultaten van het Volkswagen merk in de VS. De media maakte dr een soort van self fullfilling prophecy van waardoor het bestuur zich genoodzaakt voelde steun uit te spreken voor Winterkorn.

    • + 3
    • 20 apr 2015 - 16:44
    • Hoe het ook mag zijn ,ik hoopt dat ze nu eindelijk wel toetreden.

      • + 1
      • 20 apr 2015 - 17:01
  • Ik ken nog wel 2 teams die niet tevreden zijn met hun huidige motorleverancier...

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 17:17
  • Zou mooi zijn als ze bij de Red Bull teams dan binnenkort Renault kunnen dumpen en verder gaan met Audi/VW/Porsche of Lamborghini(dat zou toch helemaal mooi zijn: Red Bull Lamborghini en Toro Rosso Lamborghini?)

    • + 2
    • 20 apr 2015 - 17:17
    • hoogie35

      Posts: 686

      binnenkort Renault dumpen? hoe had je dat gezien? VAG zal ten eerste ontwikkelwerk nodig hebben, dus niet op korte termijn en ten tweede zal het niet voor 2017 zijn. Ik zou ook wel willen dat ze op korte termijn een motor leverancier zouden kunnen dumpen, maar helaas.
      Verwacht overigens wel dat Renault er weer bovenop komt gezien hun rijke race verleden, maar op korte termijn.....ik vrees het ergste voor Red Bull en met name voor Max natuurlijk die met volle overtuiging het seizoen aanving met de gedachte dikke punten te pakken.

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 17:31
    • waar zie je mij zeggen dat ze dat dit jaar al gaan doen dan?

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 17:36
    • @MV Waar zie jij hem zeggen dat jij zegt dit jaar?

      Wat een stom gelul. Binnenkort is niet over 2 jaar of meer.

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 18:09
    • het zou mooi zijn redbull/torro rosso lamborghini vs ferrari, twee legendarische italiaans race merk.

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 18:45
    • hoogie35

      Posts: 686

      misschien je eigen reactie ff terug lezen?

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 18:47
    • ik weet precies wat er staat, en er staat nergens dit jaar.

      misschien even een cursusje begrijpend lezen volgen?

      • + -2
      • 20 apr 2015 - 21:54
  • 4mula1fan

    Posts: 413

    Keuze genoeg wat ze dan op de motor zetten Audi, Lamborghini, Bugatti, Porsche, Bentley

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 17:46
  • Team Sauber - Skoda of Torro Rosso Seat..
    :-D

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 17:52
  • willekie

    Posts: 59

    Alles is beter dan Renault, dus ik zou zeggen 'stap snel in de F1'!

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 17:58
    • Ben ik niet met je eens. Renault zit in een dipje, maar gaat daar zeker uitkomen. Niet binnen 6 weken denk ik trouwens. Ik word trouwens een beetje moe van al die mensen die Renault nu in afvallen. Echt een naam in de F-1.

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 18:31
    • Renault heeft anders toch aardig wat kampioenschappen op haar naam staan. Verder is er totaal geen garantie dat Audi of wie dan ook het wel even beter zou gaan doen

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 19:30
  • Cuip

    Posts: 53

    Er zijn er hier die menen dat je Renault niet mag afvallen. Maar Renault roept na elk weekend sinds de eerste wintertests van allerlei domme onzin in de trant van dat het goed komt. En den mogen wij niet even klagen omdat we gewoon voor de gek worden gehouden door die Fransen.

    • + -1
    • 20 apr 2015 - 18:43
    • AUDI_F1

      Posts: 1.754

      Het probleem waar Max vorige week mee uitviel, is pas over 6 weken opgelost. En dan kan Max gelijk 5 startplekken inleveren.

      • + 0
      • 20 apr 2015 - 20:26
  • AUDI_F1

    Posts: 1.754

    Dan kunnen ze gelijk beginnen met een V6 van 1000PK...

    • + 0
    • 20 apr 2015 - 20:24
  • Boutsen

    Posts: 709

    Ik zie het al voor me: Bernard E. wordt eruit geflikkerd, Audi koopt RBR over en maakt zijn intrede, TR wordt verpatst aan Renault, RB koopt de aandelen van CVC over en runt de ganse show ipv teams en Horner wordt de nieuwe Bernard ... of zoiets.

    ff luchtje scheppen nu ...

    • + 1
    • 20 apr 2015 - 21:15
  • erwin93

    Posts: 893

    Volgens mij is Suzuki al lang weg bij VW doordat die arrogante duitsers even dachten van Suzuki Volkswagen's Dacia te maken haha.

    • + 0
    • 21 apr 2015 - 00:13
  • floris

    Posts: 800

    Bugatti is het interessantst gezien de geschiedenis.

    • + 0
    • 21 apr 2015 - 18:38

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar