Audi positief over Formule 1, maar haakt toch af

Eind vorig jaar doken er weer geruchten op dat Audi interesse zou hebben in een toekomst in de Formule 1. Ook de komst van Stefano Domenicali wakkerde deze verhalen nog eens extra aan. De geruchten blijken niet geheel ongegrond, maar van een stap naar de Formule 1 komt het voor Audi niet.

Dat wil echter niet zeggen dat er niet is gekeken naar de opties. Volgens Auto Motor und Sport liet Audi-baas Rupert Stadler nieuwe aanwinst Stefano Domenicali een haalbaarheidsonderzoek doen voor een eventuele stap in de Formule 1. Dit plan is in december gepresenteerd aan de raad van bestuur en men reageerde positief.

Ferdinand Piëch, voorzitter van de raad van bestuur, zette het stoplicht echter op rood vanwege de onzekerheid over de toekomst van de Formule 1. Hierdoor komt het dus wederom niet tot een toetreding van Audi of Porsche in de koningsklasse van de autosport.

''Ferdinand Piëch, voorzitter van de raad van bestuur, zette het stoplicht echter op rood vanwege de onzekerheid over de toekomst van de Formule 1''

Begrijpelijk, voor je het weet bereid je je 2 jaar voor op een intrede in de F1, voor bijvoorbeeld 2017. En beslissen de mannen dat het in 2018 to... [Lees verder]

  • 3
  • 19 feb 2015 - 12:22

Reacties (12)

Login om te reageren
  • ''Ferdinand Piëch, voorzitter van de raad van bestuur, zette het stoplicht echter op rood vanwege de onzekerheid over de toekomst van de Formule 1''

    Begrijpelijk, voor je het weet bereid je je 2 jaar voor op een intrede in de F1, voor bijvoorbeeld 2017. En beslissen de mannen dat het in 2018 toch maar wéér heel anders moet gaan.

    • + 3
    • 19 feb 2015 - 12:22
    • Dat zeker, toch zou het wel heel gaaf zijn als Audi zijn intrede doet in de F1. Schiet maar op met dat meerjaren plan

      • + 0
      • 19 feb 2015 - 12:25
  • Kevin

    Posts: 5.397

    Dat is het hele probleem met de F1. De sport laakt continuïteit en is daarmee niet voldoende betrouwbaar voor nieuwe toetreders. Als de Formule 1 levensvatbaar wil blijven moeten er een aantal dingen serieus veranderen aan de top. Om te beginnen met Bernie Ecclestone, Jean Todt en Charlie Whiting. Oprotten met die drie eikels.

    • + 2
    • 19 feb 2015 - 12:30
    • JV fan

      Posts: 2.989

      en Niet telkens de regels veranderen om het jaar.. dat is nog wel het grote manco...

      • + 1
      • 19 feb 2015 - 14:29
  • Dus als de regels stabiel worden plakken ze een VW badge op de LMP1 Audi en stappen ze toch met Audi in de F1?
    Zou er niet van opkijken, Audi ziet natuurlijk ook dat Mercedes succes heeft om door F1 hun bejaarden imago af te schudden en een jonger publiek te trekken. (en Mercedes schurkt qua beleving steeds dichter naar BMW)
    Denk dat ze daar bij Audi ook wel zin in hebben, al is hun imago al een stuk beter als wat Mercedes was. Maar het blijven een beetje vlees noch vis auto's..., niks mis mee, fraai en goed gebouwd maar erg spannend wordt het allemaal niet bij Audi..

    • + 0
    • 19 feb 2015 - 15:16
    • deelnemen aan de f1 gaat Audi ook geen sportief imago opleveren, blijft een duf merk, vlees nog vis idd.
      kwalitatief zijn het goede auto's maar willen ze echt aan een sportief imago werken zit er maar 1 ding op; alle designers per direct ontslaan, en een lijn met modellen op de markt brengen die eens niet zo gruwelijk veel op elkaar lijken

      • + 0
      • 19 feb 2015 - 17:15
    • Als ze in F1 stappen mag ik hopen dat ze een betere kwaliteit rijders hebben dan de doorsnee Audi rijder is. Vaak snel gedrag vertonen maar niet kunnen rijden, helemaal als er een CD kenteken op zit, moet je maar eens op letten :) Best aardig uitziende auto's en idd mooi gemaakt, maar altijd een wat dood gevoel in die auto's, zelfs in een S8 wat toch een serieus kanon is. De 5 cylinder en de V8 blokken zijnwel hele fijne motoren trouwens.

      • + 0
      • 19 feb 2015 - 19:24
    • @Jean Alisi
      Daar hebben ze bij Audi al een begin mee gemaakt.
      De hoofdontwerper is daar niet zo lang geleden ontslagen omdat de auto's te veel op de concurrentie lijken.

      • + -1
      • 19 feb 2015 - 19:25
    • Hmm, had wel wat minnetjes verwacht van allerlei VAG lovers:-) Voordeel van F1 voor Audi is dat ze dan eindelijk een auto kunnen bouwen die de aandrijving wel op de goede wielen heeft!
      Het zijn ook eigenlijk geen racers van huis uit, een LMP1 op trekker fuel kan natuurlijk eigenlijk niet. En voor iedereen die nu roept dat ze er wel mee gewonnen hebben, ja, klopt, maar wat straalt het nou helemaal uit? voor ik ongeveer hetzelfde als die Mannschaft in de jaren 90. Voetbal niet om aan te gluren, 2 keer een aanval opzetten en uiteindelijk met zo'n duur beeldje in de handen staan. De wereld in een anticlimax achterlatend. (Behalve onze oosterburen natuurlijk)
      Racen doe je op benzine, die je het op diesel dan straal je niks uit. Behalve kille efficiëntie...

      • + 0
      • 20 feb 2015 - 06:40
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Ik krijg bij Audi nou niet direct een sportgevoel. Kwalitatief prima auto's hoor, maar zo gruwelijk saai....

      • + 0
      • 20 feb 2015 - 07:50
  • Waarschijnlijk ben ik in de minderheid, maar ik zit niet zo zeer op Audi te wachten. Wat de F1 echt heel hard nodig heeft zijn nieuwe privateers zoals Haas. Geef mij maar een tweede 'Haas' ipv Audi. Ik mis teams als Jordan, Tyrrell, Arrows, en de generaties voor hen!

    • + 1
    • 19 feb 2015 - 17:49
    • Ik zit ook helemaal niet op Audi te wachten, enige wat wel aardig zou zijn is dat BMW dan ook terugkomt en ze elkaar op het hoogste niveau de tent uitvechten:-)
      Ik ben bang dat onder de huidige regels met die veel te dure en doorslaggevende PU voor een privateer vrijwel onmogelijk is om nu nog succesvol in F1 te stappen. Ook ik denk met weemoed terug aan Arrow, Jordan, Tyrell, Minardi, Ligier, Larousse, Leyton House, Toleman en ga zo maar door. Maar die tijden komen nooit meer, ik denk dat het toen relatief goedkoper was een seizoen te racen als team als dat het nu is om 1 auto klaar te krijgen voor een seizoen.

      • + 1
      • 20 feb 2015 - 06:47

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar