Lotus wil over drie jaar bij de beste vijf teams horen

Lotus-teambaas Tony Fernandes heeft een erg optimistisch doel voor ogen met zijn team. Volgens hem moet Lotus over drie jaar, dus in 2013, in de top vijf mee kunnen vechten.

Lotus is tot nu toe de beste van de drie nieuwe teams. Heikki Kovalainen was zowel in Bahrein als in Australië de snelste coureur van alle nieuwe teams en wist ook beide races uit te rijden. Dit gaf Fernandes een zeer goed gevoel waardoor hij meteen een nieuw doel heeft gesteld: "Na Bahrein kreeg ik het idee dat wij in staat moeten zijn om binnen drie jaar mee te kunnen vechten in de top vijf bij de teams."

"Voor de bestaande teams is het moeilijker om twee seconden sneller te gaan dan voor ons. Wij hadden slechts vijf maanden om een heel team op te zetten en hadden daardoor nog wat problemen, zoals een zwaardere auto, verkeerde radiators enzovoorts."

"Qua racesnelheid zitten we al redelijk goed. Heikki kon in Melbourne een beetje vechten met Hulkenberg, dus ik ben optimistisch dat we dichtbij Williams, Renault, Toro Rosso en Sauber kunnen komen. Dit gezegd hebbende, blijft het natuurlijk altijd moeilijk om zoiets te bereiken."

"Ik hoop dus over drie jaar bij de beste vijf teams te staan. In die drie jaar gaan er veel dingen veranderen die het voor ons makkelijker zullen maken", sloot Fernandes af.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Martijn01

    Posts: 287

    \'Keep on dreaming guys,keep on dreaming\'

    • + 0
    • 30 maa 2010 - 18:45
    • Wees een beetje realistisch... 3 jaar is lang, en van alle nieuwe teams maakt dit team toch wel de grootste sprongen voorwaarts. 2 ervaren coureurs en een ervaren ontwerper maakt wel degelijk een verschil zoals we allemaal kunnen zien.

      Dus ik zie ze in die 3 jaar echt nog wel groeien! Top 5 weet ik niet of dat haalbaar is, maar elke race een puntje zit er na 3 jaar echt wel in voor hun!

      • + 0
      • 30 maa 2010 - 20:35
      • Werner

        Posts: 1.650

        Whisfull thinking noem ik dat. Een team als Williams probeert nu al jaren tevergeefs bij de absolute top aan te sluiten en het lukt ze net niet. Waarom zou het \"fake\" Lotus dat dan ineens wel kunnen ? Doot de briliante Gascoyne misschien ?
        Ik gun ze het echt waar maar dat ze eerst maar eens wat bescheidener blijven werken en we zien wel.
        Branson is wat dat betreft nog erger.... Die vergelijkt zich al met Redbull....
        Ze hopen natuurlijk op een eenheidsworst Formule 1 met allemaal hetzelfde materiaal.... Dan is het misschien wel mogelijk.... Proton heeft een te grote bek gehad van in het begin en nu zijn ze de beste nieuwkomers.... Wauw wat een prestatie !

        • + 0
        • 30 maa 2010 - 21:12
        • Wat ben jij toch een zielig mannetje. Die eeuwig dezelfde kritiek blijft herhalen. Het altijd maar hebben over fake Lotus, een grote bek van Proton, een irritante Gascoyne. Je lijkt wel een klein kind dat maar blijft zeuren om zijn gelijk te krijgen, omdat je al heel lang F1 kijkt en het dus allemaal naar je eigen onbescheiden mening beter weet. Je standpunt is me al lang duidelijk hoor. En mijn standpunt jou waarschijnlijk ook. Waarom ben jij zo bang voor de nieuwe teams??

          Verder de opmerking van Tony Fernandes is denk ik wel heel realistisch. Hij zegt niet dat hij over 3 jaar bij de absolute top wil zitten. Dus jou vergelijk met Williams slaat nergens op. Hij zegt dat hij bij de beste vijf teams wil zitten. Ik interpreteer dat als net achter de topteams, als beste van de middenmoot. Dan praat je over je meten met op dit moment de teams Renault, Williams en Force India. En we weten allemaal waar Force India twee jaar geleden stond. Bovendien \"moet\" naar mijn mening een teambaas optimistische doelen stellen. Het heeft geen zin om te gaan roepen dat je over 3 jaar 8e wilt zijn. Iedere teambaas doet dit trouwens ook. Ik heb dit jaar 4 teambazen horen roepen dat ze wereldkampioen willen worden. Voor drie van hun zal dit betekenen dat ze het niet gaan halen. Zijn die mensen dan volgens jou ook onbescheiden? Laat me je antwoord raden. Neen, die zijn niet onbescheiden want die hebben in het verleden al zoveel gepresteerd!! Ja, en dan mag je wel de ene onzinnige uitspraak na de andere doen?

          Zet je over je fobie heen richting de nieuwe teams, het wordt een beetje zielig zo langzamerhand.

          • + 0
          • 31 maa 2010 - 07:15
          • Werner

            Posts: 1.650

            Ik heb het al geschreven hé. Je moet respect verdienen. Niet door een naam te kopen en met het imago van een andere rotzooien. Dit is mijn mening maar als je eens rondkijkt op internet dan ben ik echt niet de enige die zo denkt.
            Meer moet je daar niet achter zoeken maar ik kan gewoon niet tegen mensen die met de pluimen van iemand anders proberen te pronken. Als ze straks iets doen à la Force India dan zal ik respect hebben voor ze. Nu helemaal niet.
            Eerst van de daken schreeuwen dat hun doel is in de middenmoot mee te doen en nu onwaarschijnlijk tevreden zijn dat ze de race °überhaupt uitrijden (op twee of meerdere ronden), vind ik echt zielig en de naam LOTUS onwaardig.
            Ik ben een Ferrarifan maar heb altijd een zwak gehad voor de zwarte John Player Specials en vandaar mijn aversie tov dit Aziatisch team.

            • + 0
            • 31 maa 2010 - 19:49
            • Nu verwar je Lotus even met Virgin maat, het was Virgin dat zei dat ze in de middenmoot terecht zouden komen.

              Ik kan me wel indenken dat je moeite hebt met de naam Lotus, maar ze doen het echt niet om te pronken met het succes van Lotus in de jaren \'70.
              En als jij een zwak hebt voor Lotus, waarom ben jij dan degene die zeurt, aangezien iemand een historisch F1 team probeert terug te brengen, waar Clive Chapman toestemming voor heeft gegeven?

              • + 0
              • 1 apr 2010 - 21:15
          • Werner

            Posts: 1.650

            Ik weet niet hoe oud U bent maar ik heb de John Players nog weten te racen. Misschien maakt dat het verschil. Voor mij ben jij het irritant mannetje hoor. Kijk maar eens naar wat Engelse sites en je zult zien dat ik niet alleen sta mbt dit fake Lotus.

            • + 0
            • 31 maa 2010 - 19:51
            • Om ook deze stelling van jou te ontkrachten, ik heb in 1976 voor het eerst live de lotussen op Zandvoort zien rijden. Alleen ik meen niet op grond hiervan, in tegenstelling tot jou, te moeten claimen dat ik verstand heb van F1. Dat mogen anderen doen indien ze dat willen.

              Verder boeit het mij niet wat jouw mening is, en ik wil al helemaal niet proberen om jou van mening te doen veranderen, want iedereen mag zijn eigen mening hebben, ik vind het alleen zielig dat je als een klein kind bij ieder bericht dat over Lotus gaat dezelfde kritiek uit. Dat doet mij gewoon denken aan een klein kind dat maar blijft zeuren om een ijsje. Maar je gaat maar door hoor indien je daat plezier in hebt, van mij zul je geen commentaar meer krijgen.

              • + 0
              • 31 maa 2010 - 20:18
              • Werner

                Posts: 1.650

                Jouw mening boeit me nog veel minder beste. Uw zogenaamde Lotus oogst gewoon wat ze hebben gezaaid...
                Misschien voel ik me wel moreel verplicht om diegene die de Lotus niet hebben gekend (zoals kennelijk jij en ik...) te laten weten dat dit team niets maar dan ook niets met het Briste team van toen te maken had. Heeft helemaal niets te maken met wat ik van mezelf denk. Ik heb hoegenaamd niet de behoefte om wat dan ook tov U te bewijzen.
                Van mijn part mag jij over Ferrari alles maar dan ook alles schrijven beste; ik zal niet lopen janken als jij wees daar maar zeker van. Wie is hier het kleine kind ?

                • + 0
                • 31 maa 2010 - 20:42
      • Dennoow

        Posts: 962

        Lastig lijkt me. Ik denk dat Williams en Renault ook teams zijn met ervaren mensen en goede ontwerpers en de top 4 teams van dit moment hoeft niemand aan te twijfelen dat die er een stuk bovenuit steken. Het zou kunnen, maar ik vrees dat dat al een hele zware strijd gaat worden. Qua rijders hebben ze 2 ervaren rotten waar Williams 1 ervaren rot en 1 supertalent hebben en ze bij Renault met Kubica 1 van de 5 of 6 beste rijders hebben binnengesleurd. Ik zie in Lotus wel een team dat stabiel kan worden, ze brengen die auto regelmatig over de finish maar ik zie niet de potentie die ik in Williams en Renault zie.

        • + 0
        • 30 maa 2010 - 21:14
        • felix50

          Posts: 5.792

          ik schat renault toch beter in dan williams. Ook nu al en als het seizoen verder gaat williams altijd weer meer naar achteren zakt.Lotus zal dit jaar in de achterhoede moeten rijden bij sauber in de buurt om grote sprongen te moeten maken,Dat betekent 2 a 3 sec per seizoen en daar zijn de laatste sec de moeilijkste en dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren over 3 tot 5 jaar

          • + 0
          • 31 maa 2010 - 06:54
  • gabini

    Posts: 830

    Ja Fernandes dat willen alle 13 Teams!

    • + 0
    • 30 maa 2010 - 18:47
  • jass

    Posts: 281

    Vergeet niet dat een soort van budgetlimiet nog steeds niet van de lucht is en als Lotus of een van de andere nieuwkomers zich ergens geen zorgen over hoeven te maken is het wel het overschrijden van een eventuele budgetlimiet ;-)

    Dus het is een mooi streven en zeker niet onrealistisch, maar wel zeer pittig.

    • + 0
    • 30 maa 2010 - 21:19
  • rufage

    Posts: 167

    Een beetje gezond optimisme is nooit verkeerd.
    Top 5 lijkt me wat hoog gegrepen, maar je weet maar nooit. Force India staat ook elk jaar steeds een treetje hoger.

    • + 0
    • 31 maa 2010 - 13:01
  • Werner

    Posts: 1.650

    Ik zal het niet meer doen meneer less is more.... Ik zal mij trachten te beheersen maar het zal echt moeilijk zijn....

    • + 0
    • 31 maa 2010 - 20:02

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar