user icon

FIA bevestigt startnummer 44 voor Hamilton als kampioen

  • Gepubliceerd op 30 dec 2014 09:52
  • comments 16
  • Door: Danny Sosef
Lewis Hamilton zal als kampioen geen gebruik maken van het startnummer 1 op zijn Mercedes in 2015. Dat is bevestigd door de FIA met het bekendmaken van de officiële startlijst. De Brit zal zijn eigen nummer 44 behouden.

Hamilton zei eerder dit jaar: "44 is mijn nummer. Ik won mijn eerste kampioenschap in de karting met 44. Ik heb het team gevraagd of ik nummer 44 op mijn wagen kan behouden."

De Brit is zo verbonden met het nummer dat hij zelfs een tatoeage met het nr 44 achter zijn rechteroor heeft laten zetten.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Heel mooi. Is dit niet voor het eerst sinds 1994 dat een rijder met titel start zonder nummer 1?

    Toen was het Damon Hill met nummer 0 omdat Prost in 1993 Kampioen was maar in 1994 niet meer van start ging?

    • + 0
    • 30 dec 2014 - 10:16
    • 1993 & 1994 waren de laatste keer zonder nummer 1. Hill had toen echter nog geen titel. Kan me niet herinneren dat een kampioen zonder nummer 1 reed.

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 11:04
    • Mansell was de kampioen van 1992 in een Williams, maar reed in 1993 niet mee. Daarom reed Prost in 1993 met nummer '0'. Hetzelfde gebeurde inderdaad een jaar later. Prost werd kampioen in een Williams maar reed in 1993 niet meer mee waardoor het nummer '0' toen naar Hill ging.

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 19:31
    • Hey Damon, das waar ook, helemaal vergeten. Alles wel verder? tijd niets meer van je gelezen. Volgend seizoen weer wat actiever hier of gaat dat niet lukken?

      • + 0
      • 31 dec 2014 - 09:39
  • ralph2102

    Posts: 757

    Persoonlijk vind ik het jammer dat hij niet met 1 gaat rijden.
    Je gaat in de Tour de France toch ook niet de gele trui weigeren.
    De wereldkampioen hoort nou eenmaal met nummer 1 te rijden in mijn ogen.

    • + 0
    • 30 dec 2014 - 11:02
    • Rossi rijdt ook sinds jaar en dag met 46 en zn kampioenschappen zijn er niet minder om. In Nascar precies hetzelfde ;)

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 13:51
    • Die wagen geel verven is wel een leuk idee :)

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 13:51
    • ralph2102

      Posts: 757

      Ja dat weet ik allemaal wel, maar er staat ook dat het mijn persoonlijke mening is.

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 14:07
    • Die gele wagen is mijn persoonlijke mening :)

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 15:13
    • ralph2102

      Posts: 757

      Zullen we dan gewoon een gele 1 doen?
      Zijn we dan allebei tevreden hahaha.

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 15:19
    • Ja een gele 1 op een gele wagen :)

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 17:42
  • James

    Posts: 1.652

    Leuke beslissing. Was natuurlijk te verwachten als je persoonlijke nummers gaat invoeren.

    • + 0
    • 30 dec 2014 - 12:34
  • Een kampioen hoort nr.1 te hebben op zijn auto, motor of wat dan ook.
    Gaat om een stuk uitstraling, ook voor het team, maar vooral voor te publiek.

    Slechte beslissing om de kampioen niet verplicht met nr. 1 te laten starten.

    Dat ze het elders wel doen is echt een non argument. Zo kan ik er nog wel een paar bedenken die ze elders ook doen maar niet in de F1

    • + 0
    • 30 dec 2014 - 17:56
    • Hoezo is het een non argument?

      De MOTO GP is toch dé klasse voor de motorsport en je hoort er geen fan over roepen of zeuren.

      Het is vooral een kwestie van gewenning. Je bent gewend dat de kampioen met nummer 1 rijdt. Als die regel er nooit was geweest had je het nu waarschijnlijk ook niet erg gevonden.

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 19:33
    • Damon: kennelijk niet thuis in de MotoGP... Zeker geen idee hoeveel klachten, ook officiële er al zijn geweest.

      Als de regel er niet was geweest: ook al zo'n non argument. Als de regel er niet was geweest dat de coureurs een helm moeten dragen, dan reden ze zonder... kwestie van gewenning en een goed brilletje. Als de regel er niet was geweest voor wisselen van banden, reden ze nu de hele race op 1 setje. Kwestie van gewenning enz enz.

      • + 0
      • 30 dec 2014 - 19:51
    • Ik vind het totaal niet ter zake doen wie de kampioen van vorig jaar was en dan daarom al dan niet met een 1 op zn auto, motor, fiets, driewieler of wat dan ook rond rijdt. Iedereen die zn favoriete sport enigzins volgt weet dat sowieso wel, en degene die niet zo vaak kijken hebben dat ook snel genoeg in de gaten. Voor de toegankelijkheid van de sport lijkt mij dat wel de allerkleinste factor van belang. Ik vind het juist coureurs herkenbaarder maken. Ik vind het een van de weinige wijzigingen die wel ok waren. Jij noemt het een non-argument maar geeft nergens aan waarom het een non-argument is ;)

      • + 0
      • 31 dec 2014 - 09:36

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.393
  • Podiums 99
  • Grand Prix 124
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park