user icon

Mercedes laat coureurs volgend jaar weer vrij racen

  • Gepubliceerd op 17 dec 2014 14:27
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Mercedes is niet van plan om de filosofie aan te passen. De Duitse renstal liet Lewis Hamilton en Nico Rosberg vrij om elkaar te bekampen dit seizoen. Dat resulteerde in een aantal adembenemende duels, maar het zorgde ook een paar keer voor netelige situaties.

Mercedes laat zich daar niet door ontmoedigen. Motorsportbaas Toto Wolff vertelde aan BBC Sport: "Ik ben optimistisch dat we door kunnen gaan op de manier zoals we het dit jaar aangepakt hebben, zolang we de boel onder controle kunnen houden. Pas als het uit de hand loopt is een andere strategie noodzakelijk."

De bom barstte dit seizoen bijna na een incident in België, waar Hamilton een lekke band opliep na een touché met Rosberg. Mercedes-teampresident Niki Lauda koos meteen publiekelijk de kant van Hamilton. Hij geeft nu toe dat hij eerst met Rosberg had moeten praten.

Lauda: "Nico wees me er later in Wenen op dat hij dit oneerlijk vond en ik heb toen mijn excuses aangeboden. Ik had het met hem moeten bespreken voordat ik mijn kritiek uitte. Coureurs nemen soms gokjes en de een komt daar beter mee weg dan de ander. Lewis is daar een expert in, dus die poging van Nico aan de buitenkant sloeg nergens op. Dat begreep hij ook."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • De actie van Nico sloeg inderdaad nergens op maar ik vond het schandalig dat ze hem gelijk publiekelijk aanvielen, terecht excuses van Lauda.

    Voor de rest weer een hoop gezwets, ze mogen "vrij" racen maar er mag vooral niets gebeuren, ik hoop maar dat de concurrentie voor wat spanning kan zorgen

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 14:53
    • Ze mogen vrij racen,zolang het maar niet te dicht op elkaar is zoals in Bahrein en Spa.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 15:33
    • gp

      Posts: 4.321

      Eerlijk gezegd hoop ik als Hamilton fan ook op meer concurrentie. De enige reden dat er nu nog wat spanning was voor het WK was omdat Hamilton enkele keren pech had. Ik vind het leuk dat Hamilton WK is geworden maar in een echt spannende strijd met bijvoorbeeld Alonso of Ricciardo zou het veel leuker geweest zijn. Ik vermoed zelfs dat als de wagen wat minder dominant was geweest Rosberg niet echt mee zou gedaan hebben voor het kampioenschap. Gelukkig gebeurde er wel heel veel in de achterhoede. Al met al vond ik een heel geslaagd seizoen ondanks de dominantie van Mercedes.

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 20:01
  • mclarenftw

    Posts: 84

    Lauda heeft vroeg in dit seizoen laten zien aan welke kant van de garage hij staat, dit betekend dat Lewis de nr1 in het team is en Nico de nr2. Ik denk dat Mercedes de komende jaren alleenheerser zal zijn in de F1.
    Ik hoop dat McLaren volgend jaar wat weerstand kan gaan bieden, maar de test na de laatste race, beloofd niet veel goeds.
    Als het echt spannend moet gaan worden in 2015 zal er toch concurrentie van buitenaf moeten komen, want dat "vrij" laten racen is alleen voor in de media.

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 15:39
    • gp

      Posts: 4.321

      Totale onzin wat je daar zegt. Lauda was soms pro Rosberg en soms pro Hamilton. Als er maar iets op wijst dat er een voorkeur is voor een bepaald coureur dan is het complete omgekeerde van wat jij hier zegt! Alleen in Spa is er openlijk voor Hamilton gekozen omdat Rosberg daar echt overduidelijk fout zat. Hoe kom jij in hemelsnaam op zo'n domme conclusie?

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 19:50
    • Lauda is al van dag één fan van Hamilton. Niet gek ook, hij blijft bij hoog en laag beweren dat hij Hamilton heeft binnengehaald. Wie zou hij dan het liefst willen dat er slaagt?

      • + 0
      • 17 dec 2014 - 20:04
    • mclarenftw

      Posts: 84

      @GP Heb jij wel F1 gekeken dit seizoen?! Lauda pro Rosberg? Hoe kom jij tot die DOMME conclusie. De interviews met Lauda na de races op de RTL lieten een duidelijk pro Hamilton beeld zien. Wanneer Rosberg won stond Lauda als een boer met kiespijn, gaf Lauda nog net een complimentje richting Rosberg omdat het moest en ging
      Lauda daarna snel een PR praatje over Mercedes houden en ging hij uitgebreid door over de problemen die Hamilton dat weekend had gehad. Omgekeerd, wanneer Hamilton won, stond hij daar met een brede glimlach, ging hij uitgebreid vertellen over de overwinning van Hamilton en hoe goed hij het dat weekend had gedaan, dan PR praatje over Mercedes (daar ontkomt Lauda niet aan) en daarna heel kort nog wat over Rosberg z'n race (omdat die Florian König het uit Lauda trok).
      Daarna kwam Spa, waar Lauda z'n ware aard liet zien en Rosberg effe goed op zijn nummertje kon zetten.

      • + 0
      • 18 dec 2014 - 14:43
    • gp

      Posts: 4.321

      Jullie zijn compleet geschift!

      • + 0
      • 18 dec 2014 - 19:09
  • Kortom ze mogen niet vrij racen het hele seizoen.

    • + 0
    • 17 dec 2014 - 16:19

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.467
  • Podiums 102
  • Grand Prix 128
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar