Fernando Alonso extreem tevreden met vierde plaats
- Gepubliceerd op 28 maa 2010 17:16
-
28
- Door: Robin Smeets
De race was nog maar net van start gegaan of Alonso kon alweer helemaal opnieuw beginnen. Achteraan welteverstaan. Daarna reed Alonso een goede en sterke race en eindigde vlak achter teamgenoot Massa als vierde. "Na de eerste bocht lag ik 22e dus had ik mijn gedachte niet meer bij het verslaan van mijn teamgenoot. Ik wilde gewoon proberen wat punten te scoren."
"Ik was niet zeker dat ik mezelf kon herstellen en terug de punten in kon rijden", ging Alonso verder. "Daardoor kon ik in de beginfase op de intermediates vol ervoor gaan. Ik was ook bijna twee seconden sneller per ronde in die eerste ronden."
"Uiteindelijk is het natuurlijk een fantastisch resultaat voor het team en ook voor mij. Ik heb nu twaalf punten meer gescoord dan Vettel en elf meer dan Michael. Als je het zo bekijkt was deze race zelfs nog beter dan Bahrein."
Alonso staat momenteel aan de leiding van het kampioenschap met 37 punten, vier meer dan Felipe Massa.
Trending nieuws
-
FIA kan minst favoriete maatregel van Verstappen doorvoeren
De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederlan...
24 jun 2026 08:11 -
Red Bull zet alles op alles: cruciale updates voor Verstappen in Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk kan weleens een beslissend moment worden voor Red Bull Racing én Max Verstappen. ...
24 jun 2026 07:36 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso

Reacties (28)
Login om te reagerenPosts: 413
Na die aanraking dachtk van pffff, wat kut dit...had nooit gedacht dat ie zo ver nog kon terugkomen...achteraf bekeken heb ik nog altijd gemengde gevoelens...hij had op die 2 plaats kunnen staan...:(, maar alsnog scoort hij belangrijke punten!
Posts: 9.887
Het is dus helemaal niet zo dat er niet kan worden ingehaald met de regls van dit seizoen, want tijdens ALonso zijn inhaal race reed iedereen op verse banden en wist hij bijna iedereen in te halen.
Lewis zijn snelle naderen na de domme bandenwissel was welliswaar meer in beeld, maar Alonso had daarvoor vanaf plek 18 tot plek 6 vlak achter Lewis goed gemaakt. Was werkelijk ongelovelijke klasse. Hij had zijn banden daarbij echter al flink opgemaakt anders had hij denk ik Massa en Kubica ook nog wel weten te verschalken.
Posts: 1.092
Na de eerste bocht laatste staan en binnen 33 ronden gat dichten met je teamgenoot: MASSA JE HEBT GELUK.
Overigens als je (op youtube) de herhaling van de start terug kijkt zie je waarom Alonso zoveel wielspin heeft. Hij staat met twee banden vol op de natte witte strepen. Daar had Coulthard op de BBC op gewaarschuwd. Gevaren van stratencircuits.
Posts: 7.177
En dat had Alonso niet in Bahrain? Kom op zeg! Had Hamilton ook niet geluk in brazil in 2008 zo kunnen we bezig blijven!
Posts: 1.092
Ik heb het over de onderlinge gevechten met Massa. Tuurlijk had Alonso geluk met uitvallen van Vettel, maar hij werd geen enkel moment onderdruk gezet door Massa omdat hij sneller was. Sterker nog, hij was op de harde band sneller dan Vettel. Hoe die gevecht was verlopen komen we nooit meer achter.
Wat ik probeer aan te geven is dat Alonso in Melbourne hele weekend veel sneller was dan Massa. Dat bleek ook uit de race als je zo\'n enorme gat kan dicht rijden. Mag je dan niet van geluk van Massa spreken? Alonso heeft in interview ook gezegd dat hij geen risico heeft willen lopen om Massa te pakken. Je maakt mij niet wijs dat de Braziliaan het niet heeft van de Spaanse pepers.
Posts: 11.414
Dat hij dat gat in 33 ronden dicht rijdt is natuurlijk ook voor een heel groot deel gebeurt door die safety car situatie.
Posts: 1.748
Ja maar eerlijk is eerlijk Massa kon Alonso dit weekend niet bijhouden en kwam pas op einde althans zo leek het in een goed ritme.
Posts: 34
binnen 10 ronden achter in alonso vind ik ook een prestatie na een bandenwissel!!!!
Posts: 1.403
Binnen 10 ronden je banden naar de vaantjes rijden vind ik ook een prestatie. Als je een race wil winnen moet je ook wat verder denken dan alleen zo snel mogelijk rondjes rijden en plaatsen proberen goed te maken, je team uitkafferen en verwijten dat ze hem een verkeerde strategie hebben gegeven.
LH kan nog heel veel leren van Button op vele vlakken. Chapeau voor Button trouwens.
Posts: 57
Vandaag werd voor mij opnieuw bevestigd waarvan ik al lange tijd overtuigd was: Alonso naar Ferrari = direct titelkandidaat. Het is zo\'n complete coureur... geweldig. Natuurlijk, de keuze van Button om vandaag als eerste op slicks te gaan rijden pakte super uit en verdient alle lof. Ook voor Vettel en zijn snelheid het hele weekend heb ik grote bewondering. Maar het inschattingsvermogen, het afwegen van risico\'s, het denkend vermogen, en dat alles gecombineerd met de onuitputtelijke drang om te vechten en te winnen, maken voor mij dat de grote favoriet voor de titel dit jaar toch echt Fernando Alonso is.
Posts: 3.471
Helemaal mee eens!!! Ik dacht toen ik \'smorgens opstond van, ik ga een vette race zien met Alonso die die 2 Red Bulls in gaat halen... Ik wou bijna weer terug in bed kruipen nadat ik had gezien dat Alonso was gespind bij de start... Ik heb echt met volle teugen genoten van zijn inhaalrace! Echt top! Voor mij bevestigd dit ook weer wat voor geniale coureur het is! I love him!
Posts: 11.414
donshere,
Als Hamilton\'s banden \"naar de vaantjes\" waren geweest dan had hij Alonso niet zo onder druk kunnen zetten dat hij de auto niet behoorlijk op de baan kon houden.
Zoals Alonso al zei, de coureurs houden zich niet bezig met de strategie. Dat is voor Hamilton niet anders. Button had mazzel dat hij zijn intermediates al aan gort had gereden en dat hij wel naar binnen moest voor nieuwe banden.
Posts: 349
\"\"Button had mazzel dat hij zijn intermediates al aan gort had gereden \"\"
Aan gort gereden, binnen 7 ronden, waarvan er enkele een SC situatie, en dat voor een coureur die heel goed zijn banden kan sparen ?
Denk het niet...
Tijdens de persconferentie zei hij zelf dat de balans op intermediates niet goed was.
Posts: 11.414
Button zei zelf dat zijn achterbanden op waren
Posts: 1.481
Nee hij zei dat hij geen grip had op de banden, vanaf het begin al niet, daarom ging hij het op slicks proberen.
Posts: 11.414
Dan heb je misschien een ander interview gezien/gelezen. Degene die ik zag zei hij dat zijn achterbanden aan gort had gereden.
Posts: 125
waar dan ?? welk kanaal ???
Niet zo huilen sterretje, Button was vandaag beter dan Lewis...Dat Lewis niet zelf kan denken wisten we allemaal......Net zoals Massa...Ze engineer moet hem vertellen hoe die moet rijden....
Posts: 1.403
helemaal versleten waren ze niet, maar van als Lewis bij Alonso kwam riep hij een paar keer over de radio \'my tyres has gone off\'. Dit terwijl hij als enige een 2de verse set banden op heeft laten leggen zo\'n 15 laps daarvoor. Button bvb; heeft op zijn beurt een goeie 50 laps op 1setje softs gereden.
Het hangt ervan af wat jij als strategie ziet voor het team of voor de rijder. Als je het mij vraagt, is vooral de rijder verantwoordelijk voor hoe goed of slecht hij voor z\'n banden zorgt en z\'n brandstofverbruik.
Button nam op zijn beurt de beslissing om als eerste naar softs over te stappen. Indien hij had gewacht op het team ging hij waarschijnlijk pas 2 ronden pitten waardoor hij inmiddels rond P10 had gestaan. Lewis z\'n positie was goed toen hij binnen geroepen werd voor een 2de stop terwijl hij op dat moment sneller was dan Kubica die alle moeite had om Lewis achter hem te houden. Lewis kan nadien wel op z\'n team kakken voor hun domme beslissing als blijkt dat het toch niet zo goed uit draait, maar uiteindelijk is het de rijder alleen die voeling heeft met de baan en beslist om uit te blijven of niet.
Posts: 216
wat heeft hij een lompe opmerking: Ik heb nu twaalf punten meer gescoord dan Vettel en elf meer dan Michael.
Hij was zijn schuld dat michael een extra stop kon maken ivm een gebroken voorvleugel. Hij kon na de spin volgas verder.
Posts: 932
Alonso heeft goed gereden, mede door de snelheid van de Ferrari kon hij dit doen. Kijk naar Schumi, met de Mercedes is het toch wat moeilijker. Button heeft gegokt en gewonnen, dus is het een \'slimme zet\'. Tis heel beperkt allemaal, was Button eraf gegaan in de grindbak dan was hij dom geweest. Was het weer gaan regenen was hij nog dommer geweest. Button gokte en het pakte goed uit en hij heeft foutloos gereden (op die ene slipper dan).
Posts: 962
Na een slechte start en een foutje bij bocht 1 liet Alonso nog maar eens zien waarom hij en niemand anders de beste coureur van het veld is. Schumacher zat te lang klem achter Alguersuari. Dat was het grootste verschil. Maar kijk eens hoe snel hij door het veld blies, in no time zat ie weer in de top 10! Natuurlijk gaat ie niet alles op alles zetten om z\'n teamgenoot in te halen, dat deed Massa vorige week ook niet en dat lijkt me logisch, er is nog een constructeurskampioenschap te winnen ook en je bent een team. Inderdaad ook het denkwerk, net even een gaatje laten vallen zodat 2 voor hem het kunnen uitvechten etc. Wereldprestatie geleverd! Kubica ook fantastisch, met die renault naar de 2e plaats rijden is grote klasse! Vettel wederom pech zeg. Vorige week de motor, nu helemaal geen punten en hij kan er niets aan doen zelf.
Posts: 5.792
Heb me dood geergert aan massa die is duidelijk geen teamspeler is terwijl hij gewoon zijn teammaat bijna van de baan reed.wat een idioot als je zag hoeveel moeite hij had om de wagen op de baan te houden. Voor het zelfde geld rijd hij hun beiden uit de race, dan zo juichen alsof hij de race gewonnen had.die ene punt die hij nu op alonso won zegt niks want de volgende race rijd hij toch weer achter alonso aan .Niemand begreep er iets van op de bbc en nergens niet
Posts: 962
Eens. Massa had Alonso voorbij moeten laten toen hij aan diens staart kwam. Alonso was overduidelijk sneller (getuige ook hoe snel Alonso van plaats 19 terug achter Massa zat) en had meer controle over zijn bolide maar hij mag geen risico\'s nemen omdat ze dan met 0 punten eindigen. De laatste 10 ronden was het verschil niet zo groot meer maar Massa en met name het team van Ferrari had beter moeten weten.
Posts: 413
Ook ik ben een Alonso fan maar ik vind het niet terecht dat jullie Massa de grond in boren...Ik vond hem eigelijk zwak dit weekend maar alsnog is hij 3de geeindigd en dat wil wat zeggen...
Posts: 11.414
Wat wil dat zeggen dan?
Posts: 413
Dat hij ondergewardeerd wordt, een slecht weekend hebben en nog 3de eindigen is een zeer puik resultaat! Al moet Massa wat gaan doen want qua snelheid komt hij momenteel duidelijk te kort op Alonso...
Posts: 646
En wat kan hij daar aan doen dan?
Ik denk dat het merendeel, zoniet alle rijders tov Alonso \'snelheid te kort\' komen..
Het zal voor Massa dus een probleem van een heel seizoen worden.
Van zijn hele verdere carrière misschien wel: Snelheid te kort komen tov van Alonso zou wel eens zijn allerlaatste probleem kunnen worden..
Posts: 11.414
Ik denk dat dat nou juist het probleem is. Hij rijdt een belabberd weekend. Hij rijdt dan met een hele hoop mazzel wel redelijk vooraan, maar Alonso had veel meer kunnen doen als hij Massa had mogen inhalen.
Ik had Alonso nog wel langs Kubica zien gaan. Misschien zelfs Button.
Alonso had in potentie tweede kunnen worden of de race kunnen winnen. Dat was een veel beter resultaat geweest voor Ferrari en het had Massa nauwelijks iets gekost.
Gewoon een domme beslissing van Ferrari. Alhoewel ik ook wel begrijp dat ze dat soort beslissingen niet zomaar vanaf de pitmuur mogen doorgeven.