Red Bull bewaart afscheidscadeau voor Vettel even
- Gepubliceerd op 03 dec 2014 14:08
-
21
- Door: Rob Veenstra
Vettel verhuist deze winter van Red Bull Racing naar Ferrari. Deze week zwaaide de Oostenrijkse renstal de viervoudig wereldkampioen uit. Vettel kreeg wel een beeld van een stier cadeau, maar op zijn Formule 1-bolide zal hij nog even moeten wachten. Teambaas Christian Horner: "We willen niet dat de auto straks opduikt in Maranello."
Red Bull Racing had wel zijn best gedaan op het afscheidsfeest voor Vettel. De fabriek was volgehangen met Duitse vlaggen en voor het eten lagen pretzels klaar. Hij nam ook wat geschenken in ontvangst om hem voor te bereiden op het leven in Italië, zoals een espressokopje en rode speedo-zwembroeken.
Trending nieuws
-
'Dreun voor Red Bull: volgend kopstuk kondigt vertrek aan'
Volgens Ralf Schumacher moet Red Bull binnenkort wéér afscheid nemen van een kopstuk. De Duitser stelt ...
24 jun 2026 10:09 -
McLaren introduceert eigen macarena-vleugel in Oostenrijk
Het team van McLaren lijkt aankomend weekend in Oostenrijk voor het eerst met een eigen macarena-vleugel te gaan rijd...
24 jun 2026 09:26 -
'Red Bull toont interesse in zoon van Räikkönen'
Het team van Red Bull Racing lijkt interesse te hebben in de zoon van Kimi Räikkönen. De elfjarige Robin R&...
24 jun 2026 10:46 -
Red Bull heeft dilemma: ADUO-regeling kan Verstappen-transfer forceren
Na de introductie van de nieuwe ADUO-regels staat Red Bull Racing voor een opvallend dilemma. Het team van Max Versta...
24 jun 2026 08:48 -
FIA kan minst favoriete maatregel van Verstappen doorvoeren
De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederlan...
24 jun 2026 08:11
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.554 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (21)
Login om te reagerenPosts: 13.929
Beetje flauw. Vettel lijkt me er niet het mens naar om zoiets te doen.
Posts: 650
Hmmm, zag hij Schumacher niet als zijn grote voorbeeld........
Posts: 2.181
toch mooi dat er gewoon een grappig bedoelde zin van Horner tot een volledig uit het verband gerukt artikel kan leiden....
Posts: 10.412
Spuiten ze die auto straks rood.:p
Posts: 17.675
Ziet Newey opeens Vettel de race winnen in zn eigen creatie, gespoten in de kleur Ferrari rood XD
Posts: 90
Geweldige reactie :)
Posts: 1.278
Vermijden dat er Red Bull info bij Ferrari terecht komt, zullen ze niet kunnen doen. Vettel is heel technisch aangelegd, was ook een van de weinige rijders die destijds in de Pirelli fabriek heeft gezeten om de nieuwe banden zo grondig mogelijk te leren kennen. Ongetwijfeld is hij behoorlijk goed op de hoogte van de Red Bull wagen en zal hij wel het een en ander kunnen overbrengen bij Ferrari.
Posts: 963
Ze kunnen natuurlijk ook de auto aanpassen en dan pas meegeven.
Dat zou wel humor zijn.
Posts: 11.132
Vettel moet even wachten op zijn kado.
Christian Horner moet eerst even flink wat eten en daarna kan hij Vettel dat kado geven:-)
Posts: 17.675
haha, een bruine bonenschotel zeker?
Posts: 11.132
Je zit warm , het kado wat Vettel krijgt is trouwens ook warm :-)
Posts: 293
wat een onzin, die auto's is onder compleet andere reglementen en motorformule ontwikkeld en is dus een stuk minder relevant.
Red bull vertrouwt er blijkbaar niet heel hard op dat ze op eigen kracht er wel weer bovenop komen als ze het al niet aan durfen om een oude auto uit handen te geven (bv de 4 jaar oude RB6).
Posts: 1.608
Ik denk eerder dat er wat illegale dingetjes op zitten, die ze er niet af kunnen halen, die nu nog relevant zijn. Ik weet niet welke auto Seb zou krijgen maar het is niet uitgesloten dat er geen technologie vanaf die wagens nu nog gebruikt worden.
Posts: 140
Red Bull geeft je niet alleen vleugels het maakt je ook nog eens paranoïde.
Posts: 13.929
LOL @ SLEVIN :-)
Posts: 165
1. Of RBR is bang dat de Ferrari-stal - indien deze op korte termijn een originele RBR bolide uit de glorie-jaren van Vettel in handen zou krijgen en vervolgens de mogelijk daarop gemonteerde, (mogelijk) illegale flex-vleugel(s) zou ontdekken - alsnog een klacht bij de FIA zou deponeren wegens (mogelijke meerjarige) competitievervalsing.
2. Op basis van een FIA-uitspraak per heden na een mogelijke klachtprocedure over de mogelijk illegale RBR vleugeleigenschappen zouden zelfs nog met terugwerkende kracht een of meerdere WDC's en WCC's op spectaculaire wijze van eigenaar kunnen wisselen.
3. In dat mogelijkheid-scenario zou het zo maar kunnen gebeuren, dat Ferrari niet alleen alsnog een of meerdere titels uit in het verleden verreden kampioenschappen in de wacht zou kunnen slepen, maar tevens dat zij met Vettel een rijder zouden hebben binnengehaald, die met terugwerkende kracht, zo maar geen viervoudig WDC zou kunnen blijken te zijn.
4. Ik zou mij overigens in zijn algemeenheid geen illusies maken over de (soms zeer gevoelige) technische know-how - uit verleden, heden en toekomst - die integraal met een rijder als Vettel (of wie dan ook) mee-verhuist naar een ander team.
5. Geen illusies, want de praktijk binnen de formule 1 (en andere technische sporten), waarbij technisch deskundigen van het ene team naar het andere verkassen met volle medeneming van hun technische / tactische ervaringen en dito inzichten, opgedaan bij hun vorige werkgever, zijn natuurlijk legio.
6. Ik denk zelfs, dat de commerciële potentie van menig coureur - en dus de interesse van andere teams voor een dergelijke coureur - MEDE wordt bepaald door de hoeveelheid technische data die een dergelijke coureur zou kunnen meebrengen, om daarmee natuurlijk de win-potentie van het betreffende team substantieel te kunnen opvijzelen.
7. Het zo spraakmakende Spygate heeft waarschijnlijk - ik speculeer hier dus op basis van niet te onderbouwen veronderstellingen - maar een fractie van de "ondershandse kennisvergaring" aan het licht gebracht die over de hele linie in deze tak van topsport zal plaatsvinden.
Posts: 13.929
Ik zou me geen illusies maken. De FIA heeft gezien welke desastreuze effecten het achteraf aanpassen van de uitslagen en de winnaars van de Tour de France voor de wielersport heeft. Gaat dus gewoon niet gebeuren.
Posts: 414
Dus je denkt echt dat Newey even een illegale flexvleugel aan Vettel meegeeft?
Posts: 2.181
en jij denkt dat Vettel zelf dat risico zou nemen als dit überhaupt al echt aanwezig is om daarmee zelf zijn eigen glazen in te gooien....droom even lekker verder.
Posts: 165
@NOTHINGBUTTHETRUTH 03 Dec 2014 20:08
1. In mijn optiek heeft de FIA zelf het gebruik van eventuele illegale onderdelen - zoals de mogelijk te ver doorbuigende flex-vleugel van RBR tijdens de overwinningenreeksen van Vettel - in de hand gewerkt en heeft de FIA alleen al om die reden een belangrijk motief om elk protest (door Ferrari bijvoorbeeld) op voorhand te saboteren (*).
2. De FIA heeft deze competitie-vervalsing mogelijk gemaakt door ten behoeve van haar meetmethodes naar mogelijke overschrijding van de toegestane tolerantie gebruik te hebben gemaakt van zoiets "middeleeuws", als dode gewichten op een vleugel tijdens de stilstand van het onderzoeksobject.
3. Met andere woorden : De FIA is bij haar controles ten onrechte uitgegaan van "normale" materialen met "normale" eigenschappen en "normale" waardes van de RBR vleugels, terwijl de formule 1 juist gebruik maakt van space-age materiaal met state of the art eigenschappen.
4. In het geval van de vleugel gingen de discussies (ook op dit forum, waarbij ik mij nog de bijdrages van ene Albert of Robert ....? herinner) over welke (ook experimentele) materialen in aanmerking zouden komen, om een gelamineerde vleugel zodanig te kunnen ontwerpen, dat bij stilstand van de auto en met dood gewicht op de vleugel, de FIA-getolereerde afwijking werd gehaald, maar op de baan en onder race-voorwaarden, de vleugel aanmerkelijk verder zou kunnen doorbuigen, dan onder het gewicht van de meet-apparatuur van de FIA.
5. Ikzelf stuitte in die tijd min of meer bij toeval op een wetenschappelijk onderzoekverslag van een Indiër in de UK naar de manipulatie van gelamineerde kunststof/koolvezel melanges, toen ik de in die tijd nog in aanbouw zijnde super-zeilboot van Wubbo Ockels ( de Ecolution ) aan een nadere technische beschouwing onderwierp.
6. Ockels - met goede contacten in de ruimtevaart-industrie en zelf altijd in voor het toepassen van de allerlaatste technologieën in zijn producten - had voor zijn scheepsschroef bijvoorbeeld een soort composiet materiaal gebruikt, waarvan de vorm en stijfheid met stroom kon worden beïnvloed.
7. In het geavanceerde deel van de vliegtuigindustrie worden sowieso materialen in de body en de vleugels toegepast, waarvan de eigenschappen veranderen als de atmosferische en thermische omstandigheden veranderen.
8. Zo zou het materiaal in de verboden versie van een RBR flex-vleugel bij voorbeeld van eigenschappen hebben kunnen veranderen, door - op volle snelheid door een bocht - een stroompje te voeren door een meegebakken "stroomdraad" (of iets van die orde) in de kern van het laminaat.
9. Ook zou men zich kunnen voorstellen, dat zoiets elementairs als de wrijvingswarmte - die natuurlijk altijd al van invloed was en is op kunststof materialen - de eigenschappen van het (mogelijk illegale) vleugelmateriaal op een oneigenlijke manier zouden kunnen hebben beïnvloed, waardoor Vettel een groter voordeel had dan de concurrentie.
10. Dit dus nog even los van de diverse (legale en semi-legale) diffuser-technieken die in die jaren werden gebruikt, om de down-force rij-eigenschappen van de bolide te beïnvloeden en waarvan de RBR-Renault variant, iemand als Vettel eveneens bovengemiddeld veel voordeel zou kunnen hebben opgeleverd
11. Het is in dit verband natuurlijk interessant om te weten wat een team als dat van Mercedes allemaal zou kunnen bedenken, om eventuele regels te omzeilen, omdat Daimler Benz ook een ruimtevaart dochter in haar portefeuille heeft en geld en andere faciliteiten in dat mega-concern in onwaarschijnlijk grote hoeveelheden aanwezig is.
12. Echter, in geval van ontdekking van vals spel door een bedrijf als Mercedes zullen de gevolgen ongetwijfeld veel groter zijn, dan voor een bedrijf als RedBull, dat immers geen autofabrikant is.
(*) Of een eventuele benadeelde partij - bij weigering tot medewerking door de FIA -met een dergelijke zaak naar een burgerrechter zou kunnen stappen kan ik van hieruit niet overzien, maar ik kan dat zeker niet uitsluiten.
(*) Of een eventuele benadeelde partij - bij weigering tot medewerking door de FIA -met een dergelijke zaak naar een burgerrechter zou kunnen stappen kan ik van hieruit niet overzien, maar ik kan dat zeker niet uitsluiten
P.S. Jij verwijst hier naar de wielersport en daarmee naar de (ook) daar welig tierende oplichtingspraktijken, maar waren daar niet ooit ook sterke geruchten (dopingarts Fuentes) over het gebruik van illegale (prestatie-verhogende) middelen door coureurs als Alonso (die zware belangen heeft opgebouwd in het topwielren-segment) : Ik zou mijn handen zelfs niet voor mijn all-time favorite Michael Schumacher (en doping) in het vuur durven steken...
Posts: 7.177
alweer deze post boven aan?.. zie orginele post datum... 3 dec...