user icon

Button wijst op gevaren van late aanvangstijdstip in Melbourne

  • Gepubliceerd op 24 maa 2010 16:36
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra
McLaren-coureur Jenson Button is geen fan van het twilight-concept waarbij races aan het einde van de middag starten. In Australië vangt de wedstrijd om 17.00 uur plaatselijke tijd aan. Gevolg is dat de zon al aan het ondergaan is en laag hangt.

Zeer hinderlijk voor de rijders om bij hoge snelheden tegen het zonlicht in te kijken. Button vertelde aan Reuters: "Het klinkt zielig, maar dat is het niet. Het kan levensgevaarlijk zijn als je de zon in je ogen krijgt en je niet meer ziet waar je heen moet. Ik race liever overdag. Vooraan is het waarschijnlijk minder erg wanneer de zon ondergaat, dus hopelijk rijden we daar en hoeven we ons geen zorgen te maken."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Jay74

    Posts: 46

    Voordat iedereen begint te reageren dat \"ie inderdaad zielig is, Button heeft weldegelijk een punt. Ik heb wel eens op de Duitse autobahn met bijna 200 km/u gereden en laagstaande zon. Dan is het behoorlijk lastig om afstanden/bochten etc. in te schatten.
    Als er gereden wordt in de regen heb je weliswaar ook slecht zicht, maar aan regen kan je nou eenmaal niks doen. Aan het tijdstip van aanvang van een race wel daarentegen.
    Button hoeft met deze uitspraak niet meteen een mietje te worden genoemd. Hij weet waar hij over spreekt.

    • + 0
    • 24 maa 2010 - 18:52
    • Zsolt

      Posts: 61

      O.K. Ik zal hem niet meteen een mietje noemen... Maar misschien zou meneer gewoon een zonnebrilletje van zijn sponsor op z\'n neus kunnen zetten? Beetje vreemde uitspraak van iemand die jaren het uithangbord van Rayban is geweest.

      • + 0
      • 24 maa 2010 - 21:14
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Ben het wat Button betreft wel eens en daar was vorig jaar volgens mij ook al het een en ander over gezegd... Ik zie het nut ook niet echt in van een race in de namiddag. Ja, vanwege wat hogere kijkcijfers, maarja, dat is ook uit nood gedwongen, vroeger was Australië gewoon op een normaal tijdstip.

      Maaruh, waarom ga je 200 rijden met laagstaande zon als je daar dan ook last van hebt? Jij hoeft niet hard te rijden, Button wel...

      • + 0
      • 24 maa 2010 - 23:04
  • Figaro75

    Posts: 1

    Denk niet dat Button dan ooit de 24 uur van LeMans moet gaan rijden...........
    Het is voor alle coureursl gelijk, rijden allemaal dezelfde kant op en rijden ook allemaal ongeveer even snel. Hij moet niet zo zeuren maar gewoon gas geven, sturen en remmen.

    • + 0
    • 24 maa 2010 - 20:13
  • andy

    Posts: 19

    Belachelijk dat ze zo laat starten, als het weer een beetje tegenzit of we krijgen een rode vlag bij een start crash of iets dergelijk waardoor het schema een klein beetje gaat uilopen. Dan zitten we met hetzelfde probleem als Sepang vorig jaar, namelijk dat het donker gaat worden en de race niet meer uitgereden kan worden. Gewoon gelijk vroeger, starten om 14u a 15 u lokale tijd, de echt F1 fans staan wel in het midden van de nacht op om te kijken.

    • + 0
    • 25 maa 2010 - 08:06
  • Joram

    Posts: 216

    Het probleem is niet de laag hangende zon maar eerder de bomen. Daardoor krijg je een soort stroboscoop effect, de zon flitst tussen de bomen door. Een laag hangende zon kan je opheffen met een goed visier. Echter tegen de \"flitsen\" kan je niets doen.

    • + 0
    • 25 maa 2010 - 08:19
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Kortom, hij dekt zich vast in voor weer niet echt lekker hoog finishen. Het baasje begint me behoorlijk de keel uit te hangen. Gewoon racen kreng, en dan zoals je vorig jaar helaas maar één keer hebt laten zien en dat was in Brasil.

    • + 0
    • 25 maa 2010 - 09:10
    • Wat klets je nou man. Button heeft in 2009 meer coureurs ingehaald dan de meeste andere rijders. Juits door zijn inhalen heeft hij het kampioenschap gewonnen. Waar anderen van de baan kegelden of een hele race vast bleven zitten achter tragere deelnemers, ging Button er langs. Zelfs KERS auto\'s ging hij gewoon aan voorbij.

      Button heeft gewoon puur gelijk. Alle coureurs klaagden er vorig jaar al over. Als de zon precies in je gezicht schijnt is het gewoon niet lekker rijden. Het is gevaarlijk ook. Als alle coureurs niet goed kunnen zien waar ze naartoe gaan kun je dus ook zo krijgen dat je bovenop een (stilstaande) deelnemer knalt.

      • + 0
      • 25 maa 2010 - 11:53
    • f60

      Posts: 1.725

      ik ben wel met Button akkoord, alleen niet met jou, het enige dat hij in Brazilië gedaan heeft, was 3 rookies ingehaald.

      • + 0
      • 25 maa 2010 - 13:04
  • Maximo

    Posts: 6.830

    Ik vind het wel jammer dat de race niet meer om 04:00 is. Had altijd wel wat vind ik persoonlijk.

    • + 0
    • 25 maa 2010 - 09:28
    • dat vind ik nou ook! Daarom ga ik morgen lekker de vrije trainingen kijken! De eerste begint om 2:30, mooie tijd!

      • + 0
      • 25 maa 2010 - 10:52
  • ook massa is niet blij.... zegt ie op een andere site

    • + 0
    • 25 maa 2010 - 15:55
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Coureurs moeten niet zeiken maar rijden. Altijd maar mekkeren over dit of dat en voor de rest alleen maar saaie races voorschotelen. Ik ben sinds 1973 een fan van de F-1, maar het begint me hoe langer hoe meer tegen te staan. Ik heb het vage gevoel dat wij fans met zijn allen op een giga-manier belazerd worden.

    • + 0
    • 25 maa 2010 - 16:24
    • Ik kan me van de jaren 70 eigenlijk alleen maar herinneren dat er ieder jaar weer doden vielen. Misschien wil je daar weer naar terug?

      • + 0
      • 25 maa 2010 - 18:12

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 1
  • Grand Prix 71
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar