'Audi werkt aan Formule 1-programma met Alonso en Domenicali'
- Gepubliceerd op 26 okt 2014 12:17
-
32
- Door: Jeroen Jonkers
Volgens insiders zou men bij de Volkswagen Group, de moederorganisatie van Audi, het WEC-programma van Audi willen stoppen ten faveure van Porsche. Het DTM- en WEC-budget van Audi zou dan gebundeld worden voor een Formule 1-team. Ook Red Bull zou geïnteresseerd zijn om te helpen aan het nieuwe project.
Audi is niet volledig onbekend met de Grand Prix-racerij. Het Duitse merk was voor de Tweede Wereldoorlog actief als Auto Union en won het Europese Kampioenschap van 1936. Sinds de invoering van de Formule 1 in 1950 zijn ze echter nooit meer van de partij geweest.
Aan het Formule 1-project van Audi worden een aantal grote namen gekoppeld. Zo zouden er gesprekken gevoerd zijn met Fernando Alonso. De Spanjaard zou zich in 2015 mogelijk aan kunnen sluiten bij het Le Mans-team, waarna hij in 2016 de overstap zou maken naar het Formule 1-programma.
Ook Stefano Domenicali wordt gekoppeld aan de plannen van de Duitse autofabrikant. De Italiaan trad onlangs in dienst bij Audi en zou de ideale persoon zijn voor een mogelijk Formule 1-avontuur. Domenicali en Alonso zijn daarnaast geen onbekenden van elkaar. De twee werkten onlangs nog samen bij het Formule 1-team van Ferrari.
Trending nieuws
-
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.755 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.516 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (32)
Login om te reagerenPosts: 13.929
Ik las het gisteren al. Dit kan zeer interessant worden!
Posts: 11.757
Oude roddels :) Zou het geen gekke stap vinden. In het WEC hebben ze niks meer te bewijzen. En dat Audi ontkent zegt ook niks, maargoed het artikel kan net zo goed speculatie zijn.
Posts: 417
Zou leuk zijn, maar geloof niet dat Alonso aan zo'n project gaat beginnen. Daarvoor wil hij eerder op korte termijn succes. Hij begint ook al in de herfst van zijn carrière te komen & wil nu nog een aantal jaren oogsten.
Het zou geweldig zijn mocht Audi naar de F1 komen. Denk ook wel dat ze dat willen, nu ze zien dat grote concurrent Mercedes zo succesvol is. Daarnaast hebben ze zich al bewezen in WEC & DTM. Een nieuwe uitdaging zou ik niet onlogisch vinden.
Posts: 5.397
"Domenicali en Alonso zijn daarnaast onbekenden van elkaar. De twee werken jarenlang samen bij het Formule 1-team van Ferrari." --> Juist...
Wat dit verhaal betreft, ik zou dit zeker toejuichen. Hoe meer motorfabrikanten in de Formule 1, hoe beter. Ferrari, Honda, Mercedes, Renault en Audi zou erg mooi zijn. Als Mclaren-fan zie ik Alonso natuurlijk liever naar Woking verhuizen.. Maar als hij niet komt, en dit blijkt zijn gekozen alternatief te zijn vind ik dat ook prima.
Vraag is alleen of Alonso nog wel zo lang kan wachten. Duurt minstens drie jaar totdat Audi om de titel zou kunnen vechten, dat zou dan in 2019 zijn als Audi in 2016 toetreedt en hij wordt er ook niet jonger op.
Posts: 173
Helemaal mee eens.
Posts: 1.551
Het zou best zo lang kunnen duren maar dat hoeft natuurlijk niet. Het ligt er maar net aan hoeveel Budget Audi er tegenaan gaat gooien. Dit zou trouwens wel verklaren waarom Alonso nog steeds niet duidelijk heeft kunnen maken waar hij volgend jaar gaat rijden. Het zou dus maar zo een jaar testen voor Audi kunnen worden. Zolang ze officieel nog niet mee doen kunnen ze testen wat ze willen.
Posts: 18.535
Toyota had er in 2002 een jaar testen opzitten en meer geld er tegenaan gegooid dan welk ander team dan ook en kon met moeite een paar punten pakken. Los van het feit dat je toen doorheen het jaar ook nog ongelimiteerd kon testen. Teams komen gewoon niet binnen en beginnen met winnen, ongeacht het budget.
Posts: 9.980
Sterker nog, het is de reden dat Alonso nog niet getekend heeft bij Mc Laren . Alonso wil slechts een contract voor een jaar, waar Ron Dennis liever twee of drie jaar wil.
Nu begrijpen we ook waarom Alonso voor slechts een jaar wil tekenen.
Posts: 1.551
Daar zit hem denk ik inderdaad de kneep. Toyota kon ook het hele jaar testen met de andere teams konden dat ook dus Toyota kon daar geen heel groot voordeel mee behalen. En Audi zou dat volgend jaar wel kunnen. Niet dat ik denk dat ze in 2016 meteen om de titel kunnen strijden maar ik denk wel dat ze het best goed kunnen doen. Mits ze de juiste mensen aantrekken natuurlijk.
Alonso is dan alvast een goed begin, voeg daar zeg een Ross Brawn bij en nog een paar van dergelijke namen en ze kunnen een heel eind komen.
Posts: 4.951
Nu BMW nog en als het mij ligt Porsche!
Posts: 10.412
Porsche is Audi.
Posts: 297
Toyota, Ford & GM mogen van mijn ook (terug) toetreden.
Posts: 2.195
Waarom raced Audi dan tegen Porsche in t WEC?
Posts: 4.951
@ALONSO FAN: Porsche = Audi?????????? Waarom kwam Porsche dan dit jaar met een eigen entry voor Le Mans om het tegen Audi op te nemen?
Posts: 10.412
je hebt gelijk.
Posts: 646
Porsche en Audi maken deel uit van de Volkswagen groep...
Vandaar dat een Porsche een 'platte Kever' genoemd wordt. :)
Ik geloof er niets van, van dit verhaal. Pure verzinsels van journalisten.
Zie Audi zich terugtrekken uit het WEC gebeuren, als ze dit jaar de WEC titel aan Toyota moeten laten. Het is mooi geweest, maar de concurrentie wordt groot, erg groot. De eer aan zichzelf houden en stoppen op een mooi moment (Le Mans dit jaar) heet zoiets.
Posts: 2
@Gompie Kort gezegd is het als volgt, Audi is VW. VW heeft voor 42% aandelen in Porsche AG en Porsche SE heeft voor 51% aandelen in VW, Het is in feite 1 grote familie maar Porsche is (en blijft) een opzichzelfstaand bedrijf.
Ontopic: Laat maar komen, Ik zie veel liever een strijd tussen gerenommeerde fabrikanten dan dat gezeur van de kleine teams die elke jaar moeite hebben om hun hoofd boven water te houden, Als je niet kan zwemmen dan moet je niet in het diepe springen.
Posts: 9.176
Ruim 5 jaar geleden had Porsche bijna zijn 7x grotere collega VW overgenomen. Ze hadden bijna 75% vd aandelen en waren in onderhandeling met Nedersachsen die 20% bezit als werkgelegenheids verzekering.
Check: the money program: how Porsche made millions.
Posts: 4.951
Tja, dat Porsche tot de VAG-groep behoort weet ik ook wel. Maar daarom is Porsche nog geen Audi.
Posts: 931
Zou het mooi vinden als ze Sauber zouden overnemen.
Posts: 4.951
Veel te duur, ze kunnen voor de spreekwoordelijke appel en een ei Caterham of Marussia overnemen, ze hebben alleen de licentie maar nodig.
Posts: 4.843
Nou, volgens het artikel op motorsport.com zou het in samenwerking met Red Bull moeten gaan gebeuren waarbij ze een van beide Red Bull teams zouden kopen.
Posts: 1.265
Als je Marussia of Caterham overkoopt heb je echt niks. Ja een basis, maar die totaal niet waardig is voor een fabrieksteam. Zelfs Audi eigen WEC faciliteit stellen meer voor. Sauber heeft de faciliteit die na een update goed genoeg zijn voor een fabrieksteam (BMW).
Posts: 9.925
Audi heeft alweer naar het rijk der fabelen verwezen. Pure speculatie noemt men het en ze blijven zich committeren aan de WEC en DTM.
Posts: 9.925
+het
Posts: 210
Porsche is Audi is Volkswagen is Skoda is Lamborghini is Seat is Ducati enz.Het wordt een saaie bedoening zo als die DD alles overnemen veel ratio geen ziel.
Posts: 800
ik heb niks meer met de F1 sinds dit afgelopen seizoen.
Ik wil meer geluid horen, ook al zal het vast een kwestie van wennen zijn.
Echter dit soort nieuwtjes (want ik blijf het nieuws wel volgen) is zeer interessant.
Posts: 13.929
Dit afgelopen seizoen? Volgens mij hebben we op dit moment nog 3 races te gaan....
Posts: 9.980
Ik denk dat Audi hele hoge ogen kan gaan gooien in de formule 1. Ze hebben niet voor niets gewacht totdat de V6 turbo motor geïntroduceerd is; dat type motor is ze op het lijf geschreven.
Nu wordt het ook duidelijk waarom Alonso voor slechts 1 jaar bij Mc Laren wil tekenen; hij zet voor 2016 in op het nieuwe team van Audi.
Posts: 4.951
Wordt het voor mij wel heel lastig om de F1 nog leuk te vinden... Een team met patserbakken (Mercedes) en een team met de meest kleurloze leasebakken (Audi). En ja, dat vind ik en dat mag ik zeggen ook, en daarmee doe ik niks aan de technische klasse van beide merken af.
Posts: 9.176
Vanwaar al die haat? Begint een beetje triest te worden.
Posts: 6.407
Rupert Stadler zou toch tegen een F1 project zijn? Ik ben bang dat dit een verzonnen verhaal is.