user icon

Force India: "Laat teams zelf hun compounds kiezen"

  • Gepubliceerd op 20 okt 2014 14:27
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Pirelli moet de teams zelf de compounds laten kiezen waarmee ze een bepaald Grand Prix-weekend willen tackelen. Dat voorstel is afkomstig van Force India nadat Pirelli vorige week de bandenselectie voor Brazilië aanpaste na felle kritiek van enkele coureurs.

Force India-directeur Otmar Szafnauer deelde aan Auto Motor und Sport mede: "Waarom laten we teams niet zelf de twee compounds nomineren die ze bij een bepaalde Grand Prix willen gebruiken? Dan krijg je veel meer verschillen in strategieën en dat maakt het racen interessanter."

Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery klonk niet overtuigd. "Ten eerste zou het een logistieke nachtmerrie zijn. Bovendien bestaat het gevaar dat de teams een verkeerde keuze maken. En als de verkeerde banden onveilig zijn krijgen wij het op ons bordje, niet de teams."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Leuk idee! Ik ben voor!

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 14:29
  • Voor maar is niet haalbaar hoeveel soorten moet ze dan wel niet meenemen.

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 14:32
    • moeten

      • + 0
      • 20 okt 2014 - 14:33
    • Ze hebben maar vier droogweersoorten. En teams moeten dan xx tijd van tevoren hun banden aanmelden. Desnoods gaan nemen ze drie soorten mee naar elk weekend en zijn ze eindelijk klaar met die 'race op elke compound' regel. Gewoon 2 van elk type vanaf Q en laat de teams het maar uitzoeken welke ze in de race willen gebruiken.

      • + 0
      • 20 okt 2014 - 14:42
    • Peter

      Posts: 950

      Het aantal banden dat ze meenemen is net zo veel als nu. Alleen in verschillende compounds.
      Wat daar niet haalbaar aan is zie ik niet zo. Ieder team doet haar bestelling doorgeven voor betreffende GP. En krijgt product geleverd op gewenste datum.

      Als Pirelli daar moeite mee zou hebben kunnen ze beter even bellen met Zalando of BOL.

      • + 0
      • 20 okt 2014 - 14:53
    • Dat is het probleem niet,maar logistiek wordt het heel moeilijk en natuurlijk alles kan. Het is alleen de vraag of ze dat willen kost ook een beetje geld extra.

      • + 0
      • 20 okt 2014 - 14:56
    • Eddie2609

      Posts: 25

      Ik zou niet weten waarom het logistiek moeilijker zou zijn dan nu? Alles blijft toch precies hetzelfde, mits de teams op tijd aangeven welke banden ze willen hebben. Of je nu 50 mediums en 50 softs verscheept of je maakt er 30 mediums, 30 hards, 20 softs en 20 supersofts van. Het blijven 100 sets, dus qua logistiek blijft hetzelfde. Men moet alleen even iets meer opletten bij het verdelen van de banden aan de teams.....maar of dat nou zo in de papieren gaat lopen?

      • + 0
      • 20 okt 2014 - 17:36
  • Ja,leuk!!
    Supersoft voor en medium achter net als in de MotoGP. :)

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 14:37
  • Peter

    Posts: 950

    Dat idee opperde ik al een paar jaar geleden. Absoluut voorstander.

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 14:46
  • echt weer een uit zijn verband gerukt interview.

    Hij bedoeld gewoon dat hij nergers over een belofte kan doen puur omdat er altijd iets heel geks kan gebeuren waardoor het veranderd.

    is hetzelfde als de baas aan jou vraagt: kun je me beloven dat je hier over 10 jaar nog werkt. dat kun je gewoonweg niet

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 14:48
  • 1 type compound per race en geen verplichte stops meer.

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 16:17
    • Boekel

      Posts: 109

      Doe mij maar 2 types en 2 verplichte pitstops.

      • + 0
      • 20 okt 2014 - 16:36
  • Peter en Eddie,dit zegt Pirelli "Ten eerste zou het een logistieke nachtmerrie zijn."
    Dus diie zien ze het niet zitten en ik kan mij daar iets bij voorstellen.

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 18:52
  • Prima! Logistiek probleem? Compounds veranderen voor de race van Brazilië is blijkbaar geen logistiek probleem? Net of Pirelli zelf geen onveilige keuzes heeft gemaakt in het verleden..

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 21:54
  • Het gevaar dat teams een verkeerde keuze maken zegt Hembery. De teams vragen, de leverancier zal moeten leveren. Wie is Pirelli om te bepalen welke band een team zou moeten kiezen indien dit doorgaat?

    Als de verkeerde banden onveilig zijn? Hoezo? Elke band dient veilig te zijn, ook als de keuze niet goed is. Dan is dat aan de teams. Pirelli kan dan zeggen: jullie wilden die banden, het probleem is dan ook voor jullie, de keuze had anders kunnen zijn.

    • + 0
    • 20 okt 2014 - 22:47

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar