user icon

Organisatie in Rusland mikt op avondrace voor 2015

  • Gepubliceerd op 09 okt 2014 11:47
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
De eerste Russische Grand Prix moet nog verreden worden, maar de organisatie van het evenement in Sotsji kijkt al over komend weekend heen. In 2015 is het de bedoeling dat de race in de avonduren onder kunstlicht plaats vindt. Dat vertelde Richard Cregan van de organisatie in Rusland aan Autosport.

"Een avondrace behoort tot de mogelijkheden en snel ook, volgend jaar al. De infrastructuur om het lichtsysteem van stroom te voorzien is reeds aanwezig en gecontroleerd. Het is alleen nog een kwestie van knopen doorhakken. Als je ziet hoe snel Bahrein het voor elkaar heeft gebokst, dan kan het in Sotsji al voor 2015", aldus Cregan.

"De faciliteiten om dit circuit heen zijn prachtig, ze beschikken over de meest moderne lichttechnieken. In het donker is dat schitterend om te zien. Maar onze zonsondergang is anders dan in Abu Dhabi, Singapore of Bahrein. Hoe dichter bij de evenaar, hoe sneller de overgang van licht naar donker. Wij willen de race bij weinig licht laten beginnen en in het donker laten eindigen. Het zit in de pijplijn, er is al veel over gesproken. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is."

Rusland heeft voor 2015 een racedatum in oktober toebedeeld gekregen, maar de organisatie heeft ook wel oren naar een Grand Prix in mei. Cregan: "Een race in mei is zeker besproken omdat dat een vakantieperiode in deze regio is. Maar als nieuwkomer op de kalender hebben we niets te zeggen, we zijn blij met elke datum. Een evenement in mei zou ideaal zijn, maar het is op dit moment niet realistisch."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Rush

    Posts: 172

    Al die nachtraces..

    Het ziet er wel leuk uit enzo, maar ik denk toch steeds: wat energieverspilling met al die lampen. Daarbij is het voor Sotsji met het tijdsverschil met West-Europa helemaal niet nodig. Reken maar dat dat laatste het belangrijkste argument voor Bernie is om nachtraces te houden.

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 11:52
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Valt wel mee met die energieverspilling want het zal wel led zijn en dat verbruikt bijna niets.

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 12:10
    • @GOMPIE: Waar bazeer je dat op? ooit straat led verlichting gezien? Dacht het niet die lichtopbrengst is veel te laag. Waarom droppen hier heel veel mensen info die niet gechecked is en nergens op slaat. Als je geen verstand van zaken hebt zech dan niets..

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 12:38
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @REMEDY81: Dat JIJ niet weet waar je het over hebt is jouw probleem. LED wegverlichting bestaat wel degelijk: tinyurl.com/nljraj3 Dus inderdaad, als je geen verstand van zaken hebt, houd dan lekker je mond c.q. blijf met je vingers van het toetsenbord af.

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 13:01
    • General

      Posts: 729

      LED straatverlichting wordt al zeer veel gebruikt.
      Sterker nog, momenteel wordt veel "oude" straat verlichting vervangen door het energiezuinige LED.

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 14:34
    • rayes

      Posts: 32

      @Remedy, ik ben het totaal eens met je laatste twee zinnen. Ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld en begin bij jezelf!

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 16:44
  • Prima plan zolang het niet al te laat is. Op zondagmiddag heb ik toch ook altijd wel weer andere dingen te doen. Die laat ik wel voor wat ze zijn omdat ik de races wil zien. Maar als de race naar de avond verplaatst word kan ik m'n ding doen en toch de F1 kijken. Ik zeg doen :)

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 11:57
  • Mika1

    Posts: 1.510

    Ik ben best voor races in de avond, dat in de middag blijft niet ideaal.

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 12:21
  • LH :I'm focused on 1 thing & 1 thing only right now....Winning this championship!! I am committed 100% to @MercedesAMGF1

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 12:21
    • Ja, en? Daar liegt ie waarschijnlijk geen woord aan want hij praat over dit seizoen. Alonso zegt precies dezelfde dingen bijv. maar dan m.b.t. Ferrari ;) Uit die hoeken zal je niet horen waar ze achter de schermen echt mee bezig zijn want dan gooien ze hun eigen glazen in. Een ding is zeker, de onderhandelingspositie van Alonso is niet sterk meer en misschien mede daardoor die van LH ook niet

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 14:47
  • Pitstop

    Posts: 255

    Hebben sommigen al gezien wat soort F1 T-shirts ze in Sotsji verkopen. Poetin als F1 coureur voorop XD

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 13:17
  • Pff, eerst maar eens zien of dit wel mooi is. Ik wil het liefst meer natuurbanen zoals Spa en Oostenrijk.

    Ik stel dan ook voor: Mont Tremblant in Canada. Mooie natuurlijke glooingen en groen om de baan heen. Al die moderne lelijke meuk...

    Die Tilke is en blijft mede verantwoordelijk voor de teloorgang van de f1 vind ik op Maleisie, Turkije en Austin na dan.

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 13:28
    • Gompie

      Posts: 4.951

      ...of Donington Park.

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 14:23
  • General

    Posts: 729

    Welkom bij de huidige FREAK SHOW die voorheen F1 genoemd werd...
    Er is namelijk geen enkele noodzaak om een nachtrace in Rusland te houden!
    (Tijdverschil is er nauwelijks)
    Deze wazige akties stroken niet met de recente gebeurtenis (Crash Bianchi) waarbij onder andere de invallende duisternis als medeoorzaak werd aangewezen (zonder op de bevindingen van het onafhankelijke onderzoek vooruit te willen lopen).

    Als het aan Eikelstone en consorten ligt maken we slechts gebruik van de oerveilige Tilke banen, saaie straten circuits of... (en dat strookt dus niet met de recente ontwikkelingen) donkere, met stroboscoop verlichte asfalt loopings terwijl de coureurs elkaar met laserkanonnen kunnen bestoken en prachtige vuurwerk shows (begeleid door de hipste A artiesten) de enkele betalende Sport1 kijker proberen te behagen!

    Doe nou maar gewoon normaal...
    Hou de prachtige F1 historie in ere!
    Blijf gebruik maken van de prachtige banen zoals we die kennen van Spa, het oude Hockenheim, Monza, en de nostalgische vliegveld banen zoals Silverstone.
    Verwijder de geasfalteerde uitloopstroken en vol die gaten weer met grind zodat ieder uitstapje buiten de baan meteen wordt afgestraft.

    (liefst ga ik ook terug naar de machtige V10 of zelfs V12 maar de techniek gaat helaas onverminderd door richting milieu vriendelijke geitenwollensokken tevredenheid)

    • + 0
    • 9 okt 2014 - 14:02
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Het schijnt dat Whiting en Ecclestone ook al geëxperimenteerd hebben met F1-bolides met een grote pin aan de onderkant die in een soort spoor wordt geplaatst, waarna Whiting c.s. de race kunnen leiden. Hé, is dat geen idee voor een speelgoedracebaan?

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 16:38

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar