user icon

Parkoers voor stratencircuit Bakoe onthuld in Azerbeidzjan

  • Gepubliceerd op 08 okt 2014 09:09
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Bernie Ecclestone en Azad Rahimov, minister van Jeugd en Sport in Azerbeidzjan, hebben gisteren op een speciaal daarvoor bestemde persconferentie de lay-out van het stratencircuit van Bakoe gepresenteerd. Daarop zal vanaf 2016 de Grand Prix van Europa verreden worden. De baan is ontworpen door niemand minder dan Hermann Tilke.

Ecclestone: "Azerbeidzjan is de nieuwste aanwinst voor de Formule 1-kalender en het doet me deugd dat ze een innovatief stratencircuit ontworpen hebben waarmee ze een topevenement kunnen organiseren wanneer we er in 2016 voor het eerst heen gaan." Rahimov voegt toe: "Dit is een belangrijke mijlpaal in de voorbereidingen en we willen meneer Ecclestone bedanken dat hij tijd heeft gemaakt om hierbij aanwezig te zijn."

Tilke over zijn nieuwste creatie: "Ik ben opgewonden over dit project en met veel plezier onthullen we hier het circuit van Bakoe. We hebben een uitdagend parkoers door de straten van de stad uitgestippeld, zowel qua engineering als qua design. De attractieve sfeer in Bakoe alsmede de geschiedenis en het moderne imago komen in dit ontwerp naar voren."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Ouwe ritselaar, heeft t weer voor elkaar. Katsjing :) Vergis ik me nu of hadden JV en JV daar niet een tijdje terug een stratenrace gereden?

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 09:30
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Een tijdje terug is inmiddels alweer een tijdje langer terug, maar klopt inderdaad ja: Jos Verstappen heeft daar samen met Jacques Villeneuve een stratenrace gereden.

      Althans, als dat er nog van gekomen is: want herinner me ook dat (ik meen) Jacques de auto in de vrije training al helemaal platgereden heeft. Of ze daarna nog in een vervangende wagen hebben kunnen starten herinner ik me eigenlijk niet zo 1, 2, 3.

      Wel meen ik begrepen te hebben dat de layout van destijds voor de F1 aangepast zou worden, dus in hoeverre het ontwerp van Tilke nu daar nog op lijkt mag Joost weten.

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 19:49
  • Tommes

    Posts: 16

    Ik dacht 'Grand Prix Europa'? Het lijkt me dat Azerbeidzjan in Azië ligt... maar dat schijnt dus niet zo te zijn:

    'De waterscheiding van de Kaukasus, die dwars door Azerbeidzjan loopt, wordt traditioneel beschouwd als de grens tussen Europa en Azië. Hierdoor is Azerbeidzjan het enige Turkstalige land dat voor het merendeel in Europa ligt.'

    Weer wat geleerd :-)

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 09:32
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Wat is er nou in godsnaam 'innovatief' aan een stratencircuit?

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 09:34
    • jort82

      Posts: 106

      Dat vraag ik me ook af.. Volgens mij valt er weinig te ontwerpen aan al bestaande straten

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 09:41
    • Dat er op dit stratencircuit een gedeelte is dat smaller is dan enig ander F1 stratencircuit?

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 09:43
  • Europese Grand Prix.... Ziet er wederom uit als een verschrikkelijk saai circuit net als Signapore en het aankomende Sochi. Wordt vast een 2e Monaco dit.

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 09:39
    • Volgend seizoen telt 1 race meer. Dan kun je dit ook zien als een een bonus.. Niet zo negatief doen gelijk :)

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 10:31
    • inderdaad, t lijkt me leuk hoor! Niet meteen afknallen dit. Eerst maar ns zien, zou best wel ns incidentrijke potten kunnen genereren en die zijn in de regels t leukst [blijven in je herinnering]..

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 11:29
  • Dat is wel een lang recht stuk zeg.
    Denk dat inhalen niet zo moeilijk is als op monaco of singapore

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 09:57
  • Ha,geweldig!
    Eindelijk een race in Azerbeidzjan!
    Dit land verdiende nu ook wel eens een GP en de compleet autosport gekke bevolking daar zal er ook reikhalzend naar uitkijken.(ja,daar kan de Tifosi nog wat van.leren.)
    Kosten nog moeite zijn blijkbaar gespaard,want ze hebben zelfs Tilke weten te strikken voor het ontwerp can het circuit.
    Het zou mooi zijn als die hele bekende Azerbeidzjanse coureur het GP zou openen door een hele mooie demo te geven of zelfs gewoon nog mee te doen aan de GP ook al is hij al wat op leeftijd.
    Super gewoon,mijn dag kan niet meer stuk!

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 10:07
    • Ben het helemaal met je eens,

      het schijnt dat Caterham al een Azerbeidzjaanse rijder heeft vastgelegd voor die race, een Bakoeaanse coureur om precies te zijn, de Bakoefosi zullen helemaal uit hun dak gaan verwacht ik, lekker met een broodje hete Bakoe in de hand langs het circuit, Bakoeaans biertje erbij, fantastisch als ik er aan denk, Monza zal hierbij verbleken ;-)

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 11:23
    • En niet te vergeten natuurlijk die heerlijke Bakoepoezen die daar wulps op over het circuit zullen dartelen.

      • + 0
      • 8 okt 2014 - 11:42
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Er gaan zelfs geruchten dat Lokomotiv, de Azerbeidjaanse tractorfabriek, een bod heeft gedaan op de Ferrari F1-stal.

      • + 0
      • 9 okt 2014 - 06:43
  • slevin

    Posts: 140

    Off topic. nieuws van de dag is toch wel dat Vettel naar Ferrari gaat voor 25 miljoen per jaar. En dat hij daar een contract heeft van drie jaar met een optie voor nog twee jaar.

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 10:20
  • Voor een straatcircuit is dit wel een razend snelle layout. Vind het er goed uit zien. Hopelijk zijn de straten ook lekker breed. Dan kunnen we wel wat inhalenacties verwachten.

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 10:29
  • Wat een vreselijke layout, zo op de foto gezien:( Heb al niks met stratencircuits dus dat zal me niet helpen een objectieve mening te geven...
    Alsof deze baan met een liniaal ontworpen is, vreselijk....

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 13:15
  • Tilke heeft meteen ook de 2016 auto's ontworpen. ZIet er iig beter uit dan nu

    • + 0
    • 8 okt 2014 - 14:12

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar