user icon

Williams onderzoekt belabberde start van Valtteri Bottas

  • Gepubliceerd op 08 sep 2014 10:41
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Williams is een onderzoek gestart om de oorzaak voor de slechte start van Valtteri Bottas in de Italiaanse Grand Prix te achterhalen. De Fin vertrok op Monza van P3, maar hij kwam heel moeilijk weg en bivakkeerde na de eerste chicane rond de tiende positie. Williams heeft nog geen verklaring voor de belabberde start van Bottas.

Engineer Rob Smedley: "We onderzoeken het. Op dit moment is het nog niet honderd procent duidelijk. In eerste instantie dachten we aan een probleem met de koppeling, maar uit de data is gebleken dat de koppeling en torque bij beide wagens op dezelfde wijze overgebracht is. Alleen kampte Valtteri op een of andere manier met veel meer wielspin dan Felipe Massa."

"Ik vermoed dat de grip bij de banden van Valtteri minder was dan bij Felipe. Beiden hadden moeite om het rubber op temperatuur te brengen. We laten alle aspecten de revue passeren om uit te vogelen waarom de start van Felipe zoveel beter was. Ook de benadering van de coureurs, misschien is er iets dat zij kunnen verbeteren."

Bottas was niet de enige die slecht weg kwam van zijn plek. Ook polesitter Lewis Hamilton had moeite met zijn start. Mercedes denkt aan een elektrisch probleem. Toto Wolff: "We hadden een elektronisch probleem in de opwarmronde en ook bij de start. De kalibratie van de koppeling was verkeerd. Daardoor was de start van Lewis minder."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Stonden Lewis en Bottas niet aan dezelfde kant van de baan?
    Iets met het asfalt aan die kant wellicht?

    • + 0
    • 8 sep 2014 - 10:44
    • neor2

      Posts: 1.526

      Bij Lewis was het duidelijk een probleem aan de auto, en dat heeft Mercedes ook bevestigd.

      Ik denk dan bij Bottas eerder dat hij z'n banden niet goed genoeg warm heeft gereden in de opwarmronde, of dat hij simpelweg last had van Lewis die slecht weg kwam vlak voor hem.

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 10:47
    • Mirani

      Posts: 3.004

      Alonso stond ook aan die kant van de baan en had ook een slechte start. Dus inderdaad denk ik ook dat het aan het asfalt moet hebben gelegen. Kan geen toeval zijn dat de eerste drie coureurs die starten aan de linkerkant van de baan niet goed wegkomen.

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 10:49
    • Beamer

      Posts: 1.158

      Magnussen stond als derde aan die kant en die had wel een goede start.....

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 11:39
    • In de supportraces is me ook niets opgevallen dus het lijkt me stug dat het aan het asfalt lag. Hun nadeel was ook de grote afstand tot de eerste bocht, maar ze hebben zich uiteindelijk goed herpakt. Juist de slechte starts van Hamilton en Bottas maakten de race leuk. Dit soort dingen zou ik ook graag vaker zien, meer wheelspin bij de start waardoor er meer verschuivingen plaats vinden t.o.v. de start posities.

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 11:56
  • Keertje start verpest... hoeft niet een probleem te zijn...

    • + 0
    • 8 sep 2014 - 12:30
  • Er waren zeker 4 tot 5 coureurs die een slechte start hadden. Ik meende eerst dat Bottas last had van de slechte start van Hamilton, maar waar wij zaten was het niet goed te zien. Achteraf gezien had ik beter op het scherm kunnen kijken dan op de baan te letten. Wat wel erg grappig was, dat het publiek meer lawaai maakte dat de F1 auto's bij de start.

    • + 0
    • 8 sep 2014 - 13:18
    • dat vind ik alles behalve grappig...

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 13:27
    • Mike001

      Posts: 338

      Ik vind het ook wel grappig.....

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 13:44
    • LS, als je op het scherm gaat zitten kijken kan je net zo goed thuis blijven ;-)
      Dan kan je het maar niet perfect zien maar wel in het echt!

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 15:47
    • Erik, je zult naar dat scherm moeten kijken anders mis je veel van de race. Maar desondanks wil ik Monza niet missen, daarbij heeft het mij alleen de rit naar het circuit gekost. Enige wat minder leuk was, is dat ik zondag nacht in Duitsland met een kapotte auto langs de weg stond. Maar Monza was het weer eens helemaal waard, alleen Canada is nog gezelliger.

      • + 0
      • 8 sep 2014 - 20:37
  • groep1B

    Posts: 170

    Ik verdenk, jankert, Rosberg om op de oneven stratrij burn-out fuel te hebben gespoten.
    1,3,5 zijn alle drie goede starters

    • + 0
    • 8 sep 2014 - 23:14

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.473
  • Podiums 115
  • Grand Prix 243
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (32)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar