user icon

Vandoorne voldoet ruimschoots aan superlicentie-eisen

  • Gepubliceerd op 15 mei 2014 10:56
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Stoffel Vandoorne heeft bij zijn debuut in een Formule 1-wagen een monsterafstand afgelegd. De Belg voltooide namens McLaren maar liefst 136 rondjes tijdens de tweede testdag op het circuit van Barcelona. Dat is ruimschoots genoeg om aan de eisen voor een superlicentie te voldoen.

Vandoorne: "Het was een fantastische dag, een geweldige ervaring en een prachtige kans om veel kilometers te maken. Ik wil McLaren bedanken, iedereen was zeer behulpzaam en positief. Het voelt lekker om bij te dragen aan het testprogramma. 136 ronden is een mooi aantal en het prettige is dat ik daarmee een superlicentie heb verdiend."

Voorlopig gaat de focus nu weer naar de GP2, waarin hij in Spanje een moeizaam weekend beleefde. "Ik concentreer me op de volgende races in de GP2, volgende week vrijdag en zaterdag in Monaco. Ik wil me herpakken voor een lastig weekend in Barcelona en hoop in Monaco betere resultaten te behalen", aldus Vandoorne.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • lars75

    Posts: 8.908

    "In deze voorschriften staat dat de bestuurder de regerende kampioen moet zijn in een lagere categorie van de autosport, bijvoorbeeld in de Formule 3 (Brits, Italiaans, Duits of Japans kampioenschap of Euroseries) of in de GP2 Series, de opvolger van het Formule 3000 kampioenschap, of de rijder moet continu een goed resultaat behaald hebben in deze categorieën. Bijvoorbeeld, een coureur die minimaal vijf keer in de top drie van een GP2-race eindigde in de afgelopen twee jaar komt in aanmerkingen voor de superlicentie."

    Bij Sirotkin kan ik het mij dus voorstellen dat hij aan bepaalde eisen zal moeten voldoen. Maar volgens mij is dat voor Marciello, Nasr, vd Garde, Ericsson, Frijns en dergelijke geen probleem. Deze hoeven volgens mij niet de benodigde kilometers te rijden, maar kunnen deze gewoon direct aanvragen.

    • + 0
    • 15 mei 2014 - 11:09
    • Tifoso

      Posts: 2.868

      Zo'n superlicentie stelt niets voor als Maldonado in de F1 mag rijden...

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 11:22
    • Hooper

      Posts: 505

      Maldonado is GP2 kampioen en een GP winnaar, natuurlijk heeft hij een licentie.

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 12:00
    • lars75

      Posts: 8.908

      Die licentie heb je nodig alvorens je in de gelegenheid kan komen om een GP te winnen!

      En tot het jaar waarin meneer kampioen werd, voldeed hij nog niet aan alle eisen van de FIA voor een superlicentie :-).

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 15:37
    • Hooper

      Posts: 505

      Dat zeg ik, gp2 kampioen= licentie. Gp winnaar= terechte licentie houder.

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 17:04
  • Op Indianapolis moeten rookies zich tenminste echt bewijzen door een aantal rondjes met een bepaalde gemiddelde snelheid op de oval te rijden.
    Is vanwege de veiligheid natuurlijk ook in het belang van de andere coureurs.

    Dat Stoffel nu zijn superlicentie heeft zegt verder niks. Alguersuari heeft ook een superlicentie, net als Heidfeld en Kovalainen, om maar eens een paar namen te noemen...

    • + 0
    • 15 mei 2014 - 11:31
    • Inderdaad een superlicentie zegt helemaal niets. Dat neemt niet weg dat Belgen op alle fronten beter zijn dan Hollanders

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 16:04
    • Gard

      Posts: 863

      @therealgpgert : waarin of waarbij? Songfestival?

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 17:02
    • Hooper

      Posts: 505

      @Gard, hij zegt op ALLE fronten ^^

      • + 0
      • 15 mei 2014 - 17:07
    • GPGERT3

      Posts: 2.368

      Voor de goede orde: "THEREALGPGERT" is vermoedelijk een account aangenmaakt door een gefrustreerde Belg die probeert mij in discrediet te brengen. Uiteraard ben ik de enige echte GPGERT. Jeweetwel, die man die altijd zo lekker kan zeiken over taalfoutjes. ;-)

      • + 0
      • 16 mei 2014 - 00:55
    • Hooper

      Posts: 505

      Wie?

      • + 0
      • 16 mei 2014 - 05:38
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @GPGERT3: Die taalfoutjes.... Dus 'jeweetwel' is correct Nederlands ;)

      • + 0
      • 16 mei 2014 - 09:05
    • @ GOMPIE: Ik heet dan wel geen GPGERT3, maar hij lijkt toch gelijk te hebben:
      nl.wikipedia.org/wiki/Jeweetwel

      • + 0
      • 16 mei 2014 - 18:39

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BE
  • Geb. datum 26 maa 1992 (29)
  • Geb. plaats Kortrijk, BE
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar