user icon

Alonso en Raikkonen wonen herdenking voor Senna bij

  • Gepubliceerd op 29 apr 2014 10:34
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Imola staat vanaf donderdag vier dagen lang in het teken van Ayrton Senna. Op 1 mei is het twintig jaar geleden dat de legendarische Braziliaan verongelukte op het circuit. Ferrari-coureurs Fernando Alonso en Kimi Raikkonen wonen de herdenkingsceremonie bij.

Alonso over Senna: "Ayrton zette de standaard en hij was zonder enige twijfel de beste van zijn generatie. Wat hem speciaal maakte was zijn enorme drang om te winnen, de cijfers spreken voor zich. Hij knokte altijd tot het bittere eind en daarmee dwong hij respect bij zijn collega's af. Formule 1 kwam in die tijd nog niet op tv in Spanje en ik was te klein, maar mijn vader was fan van Senna en mijn eerste kart was geschilderd in dezelfde kleuren als de auto van Ayrton."

Raikkonen voegt toe: "De dood van Senna was een ongekend treurig moment voor de Formule 1. Ik zat toen nog op school en ik was te jong om me iets van hem te herinneren, maar die dag staat in mijn geheugen gegrift. Ayrton was een geweldige coureur en een voorbeeld voor velen na hem."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Ben benieuwd wie er nog meer bij zijn. Hamilton is bijvoorbeeld ook een groot Hamilton fan. Jammer dat Schumacher er niet bij kan zijn. Hij was er onder normale omstandigheden zeker bij geweest.

    • + 0
    • 29 apr 2014 - 10:55
    • Driver_X

      Posts: 13

      Hamilton is zeker een groot Hamilton fan :p

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 12:47
    • Cypher

      Posts: 2.146

      Haha, hij is waarschijnlijk de grootste Hamilton fan.

      Wat ik wel jammer vind is dat alles om Senna gaat, terwijl dat weekend ook Ratzenberger overleed. Daar hoor je vrijwel niets over. Ik weet dat Senna natuurlijk wereldkampioen was en hij veel bekender was, maar zou men ook meer stil moeten staan bij andere coureurs.

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 13:00
    • Cypher

      Posts: 2.146

      Laat het nou net in het stukje van F1today er wel in gezet zijn :)

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 13:01
    • Haha! Oeps... ik doe een Van Dammetje. Ik bedoelde natuurlijk: Hamilton is bijvoorbeeld ook een groot Senna fan.

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 13:25
    • Senna014

      Posts: 187

      @Cypher, dit artikel is inmiddels al heel Europa doorgegaan met alle vertalingen van dien en uiteindelijk ook hier terecht gekomen. In de oorspronkelijke Italiaanse persversie van Ferrari staat duidelijk aangegeven dat de herdenking bijvoorbeeld ook al op woensdag (morgen) is, aangezien dat de 20e sterfdag van Ratzenberger is. Alonso en Räikkönen zullen daar ook al bij aanwezig zijn, juist om Ratzenberger niet onder te laten sneeuwen onder de sterfdag van Senna. Mooi gebaar, maar zeker zoals het in mijn ogen elk jaar zou moeten gaan.

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 13:29
    • sailor

      Posts: 10.453

      Misschien zullen Schumi en Senna in de nabije toekomst weer samen zijn...

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 15:12
    • Je hoort ook zo weinig over Jan Hendrik uit Kerkrade. Heel vreemd. Zo raar is dat, dat bekende mensen meer herdacht worden dan onbekende.

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 15:49
    • Het gaat er helemaal niet om dat Senna meer herdacht wordt dan Ratzenberger, lijkt me logisch, de 3voudige wereldkampioen tegen de rookie. Het gaat erom dat bij het drama van Imola er al te dikwijls alleen naar Senna wordt gewezen, dat is niet correct.

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 16:24
    • Runningupthathill,
      Las laatst nog een mooi stukje elders over de familie Ratzenberger en hun zoon Roland, zijn vader, leek me een hele nuchtere man, gaf zelf al te kennen dat hij het niet meer dan normaal vond dat er altijd over 3 voudig kampioen Senna gesproken werd terwijl Roland door het grote publiek werd vergeten, aangezien Roland "slechts" een nieuwkomertje was die z'n stoeltje moest kopen en zich nog moest bewijzen. Zo werkt het nu eenmaal, alleen de fans die toen al geen minuut F1 miste zullen zich de naam Ratzenberger blijven herinneren, alleen al om die schokkende beelden van de doktoren die Roland probeerden te reanimeren en die bloederige foto die na dat weekend op de voorpagina's van de kranten stond

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 16:40
    • Dat is wel hetzelfde. Mensen herdenken de dood van Senna en niet van iemand waarvan ze nog nooit (of nauwelijks) gehoord hebben.

      Ik kan me de naam Ratzenberger prima herinneren en haal zijn crash ook nog makkelijk voor de geest. Ook de blik van Senna toen hij Ratzenberger's crash zag kan ik me nog goed herinneren. Dat laat onverlet dat ik geen noodzaak zie om hem te herdenken. Heb verder niets met de man.

      Er zijn wel meer mensen op die dag en de dag ervoor dood gegaan. Sterker nog, er gaan iedere dag wel mensen dood. Die herdenk ik ook niet allemaal.

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 19:33
  • @jean alesi: was dat niet op de duitse zender (N3 ). die Barrichello kwam daar goed weg zeg met die klapper van hem, een gebroken neus ;-)

    • + 0
    • 29 apr 2014 - 17:23
    • Chelios

      Posts: 175

      @vanHeemschut,

      Was het niet zijn rechter arm?

      • + 0
      • 29 apr 2014 - 18:41

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 145
  • Podiums 0
  • Grand Prix 84
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park