user icon

'Long Beach te hobbelig en ongeschikt voor Formule 1'

  • Gepubliceerd op 25 apr 2014 08:52
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Een terugkeer van de Formule 1 naar Long Beach is onwaarschijnlijk. Dat merken twee IndyCar-coureurs met een verleden in de koningsklasse van de autosport op. Takuma Sato en Justin Wilson verdienen tegenwoordig hun brood in Amerika en racen elk jaar op Long Beach. Hun oordeel? Het stratencircuit in de Californische stad voldoet bij lange na niet aan de eisen van de Formule 1.

Sato vertrouwde Autosport toe: "Ik weet niet of de huidige Formule 1-wagens de omstandigheden van dit circuit aan kunnen of niet. Ik ben geneigd te denken van niet. Ze zouden een nieuwe asfaltlaag aan moeten brengen, zoals ze in Monaco elk jaar doen. Een gedeelte van de baan is semi-permanent, daar is het wegdek wel vlak. Maar het is een echt stratencircuit. Zelfs in de IndyCar stuiteren we al veel in het rond. Dus er zou veel werk voor nodig zijn."

Wilson vulde aan met: "We houden van Long Beach, het is leuk en zo puur. Maar het is niks voor de Formule 1. Ze zouden klagen over de vele hobbels. Ik las dat verhaal over een mogelijke terugkeer van de Formule 1 en moest toen wel even lachen. Dat gaat echt niet gebeuren. In de jaren tachtig kon het, nu niet meer. Het is een geweldig evenement, maar Monaco is bijvoorbeeld net zo vlak als de Indy 500. Van Long Beach zou de Formule 1 nog schrikken."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Zolang er speciaal voor de F1 compleet nieuwe hightech banen uit de grond gestampt worden zal het aanbrengen van een nieuw asfaltlaagje toch ook nog wel tot de mogelijkheden behoren lijkt me?

    • + 0
    • 25 apr 2014 - 09:04
    • Rayden

      Posts: 439

      +10

      • + 0
      • 25 apr 2014 - 09:39
    • Hermann! Er valt weer wat te verbouwen!

      • + 0
      • 25 apr 2014 - 10:11
    • Nee niet doen!!! Long Beach is zichzelf niet meer zodra er een superstrak laagje asfalt overheen gelegd wordt. Die hobbeltjes en kuilen maken het circuit juist uitdagender en laten je eerder in de fout gaan. Het zou zonde zijn om dat aan te passen. Dat een F1 auto nu nauwelijks geschikt is voor dat circuit, dat is dan jammer. Dan moet FIA voor volgend jaar maar weer de reglementen betreft maximale rijhoogte aanpassen, lol.

      • + 0
      • 25 apr 2014 - 14:24
  • Wat kan ons het comfort van de coureur nou schelen? Gassen op die baan jongens! De eerste over de streep is ook het snelst van het gehobbel af!

    • + 0
    • 25 apr 2014 - 11:26
  • jort82

    Posts: 106

    Met andere woorden, de huidige coureurs zijn gewoon een stelletje zielige zeurpieten die niet over een paar hobbeltjes willen rijden. Long beach is dan toch gewoon de parijs-roubaix voor de formule 1.

    • + 0
    • 25 apr 2014 - 11:26
    • Gompie

      Posts: 4.951

      +1

      • + 0
      • 25 apr 2014 - 14:47
    • Zoals Sato al aangeeft, het probleem zit hem meer in de auto's met de beperkingen qua rijhoogte en vering.

      • + 0
      • 25 apr 2014 - 15:06
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Watjes!

    • + 0
    • 25 apr 2014 - 14:47
  • Vraag maar aan Jan Lammers. Die haalde hier zijn beste kwalificatie ooit, vierde, maar lag er na een paar bochten al uit met een gebroken aandrijfas, zou best door die hobbels kunnen komen.

    • + 0
    • 25 apr 2014 - 20:00
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Inderdaad, geweldige kwalificatie destijds. De hele paddock was stomverbaasd want die ATS was nou niet bepaald een topper.

      • + 0
      • 26 apr 2014 - 11:19

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar