user icon

Rechtbank maakt schorsing Briatore ongedaan, FIA overweegt beroep

  • Gepubliceerd op 06 jan 2010 08:25
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Het Tribunal de Grande Instance in Parijs Flavio Briatore in het gelijk gesteld in zijn zaak tegen de levenslange schorsing uit de autosport voor zijn rol in crash-gate. De rechtbank oordeelde dat de opgelegde straf illegaal was.

De internationale autosportbond FIA overweegt in hoger beroep te gaan en zolang dat nog kan blijft de schorsing van kracht. Ook de vijfjarige schorsing van Pat Symonds werd ongeldig verklaard. Briatore heeft recht op een schadevergoeding van 15.000 euro, Symonds krijgt 5.000 euro.

De rechtbank droeg de FIA op: “De FIA is verplicht om binnen twee weken de leden en licentiehouders, met name de dertien teams in de Formule 1, op de hoogte te brengen van het opheffen van de schorsingen van meneer Briatore en meneer Symonds. Het dient gepubliceerd te worden in een Franse krant naar keuze van Briatore en Symonds.”

Reacties (18)

Login om te reageren
  • germain

    Posts: 1.748

    Hoe kan je de schorsing nou ongedaan maken maargoed deze mannen horen wel in de F1 maar wat ze gedaan hebben valt niet goed te praten vind ik.

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 08:34
  • michael1964

    Posts: 4

    Daar ben ik het ook 100% mee eens.
    Die horen gewoon in de F1 thuis punt maar hoe kun je iemand ook een levenslange schorsing opleggen? logisch dat je dan in beroep gaat ! De straf was gewoon niet te handhaven maar ik geloof ook niet in hun onschuld .

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 09:23
  • McLaren is toch ook niet voor jaren geschorst? Vond het een beetje overdreven. Die gekke Briatre hoort gewoon in de F1. Tja, en Piquet wist waar hij zich mee inliet hoor. En moet toch wel lichtelijk suicidaal zijn om tegen een muur te rijden. Dat Flavio hem zo onder druk kon zetten zegt ook wel wat.......

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 09:35
    • waylon

      Posts: 2.247

      En daar is hij weer. Dit is appels en peren vergelijken.Renault had ook gegevens van andere teams

      • + 0
      • 6 jan 2010 - 14:26
    • Mclaren is inderdaad niet voor jaren geschorst. Ben je soms vergeten dat McLaren 100 miljoen boete gehad heeft? plus het feit dat ze alle punten kwijt geraakt zijn? Was het niet de FIA die riep dat crashgate VEEL erger was dan Spygate?

      Als je het mij vraagt is dit een vooropgezet plan geweest, eerst maar Briatore en Symonds volledig de schuld geven zodat Renault buiten beeld bleef, om vervolgens de straf van Briatore en Symonds voor de rechter weer ongedaan te maken.
      Gevolg van dit alles is dat dat de schuldigen in crashgate er na genoeg zonder straf mee weg komen!

      • + 0
      • 6 jan 2010 - 16:53
  • PSmulders

    Posts: 144

    Ik heb niet zo\'n moeite met het opheffen van de schorsingen, maar het feit dat ze nu een schadevergoeding krijgen slaat helemaal nergens op. In de ogen van deze heren zal het een schijntje zijn, maar het gaat om het principe.
    Wat mij betreft hadden ze de schorsing kunnen laten vallen en er een forse boete voor in de plaats mogen gegeven.

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 09:44
  • Of iemand in f1 thuis hoort of niet maakt mij niks uit als ze zoiets doen. Ik vind het nog steeds niet kunnen wat ze gedaan hebben en onzin dat FIA opeens moet gaan betalen voor de fouten van Briatore en Symonds. Hun hadden beter moet weten

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 11:03
  • Stitch

    Posts: 5.227

    Ik vind dit een terechte uitkomst. Ondanks wat die twee hebben uitgevreten stond de straf niet in verhouding tot de daad als je het met andere incindenten uit het verleden bekijkt. Het opent overigens ook perspectieven voor andere bestraften uit het verleden (McLaren bijvoorbeeld) om op basis van jurisprudentie hun zaak civiel aan te vechten. Een uitspraak van rechter of rechtscollege dient in toekomstige zaken vaak als referentie.

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 11:16
  • renzo

    Posts: 929

    Waardeloos, ronduit waardeloos. Die Flavio is een grote kl..tz.k. Een zwendelaar van de bovenste plank en gaat over lijken. Die hoort niet in de F1 thuis, Symonds tot daar aan toe.

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 11:33
    • AlYnsa

      Posts: 1.175

      Dan hoort jouw geliefde Piquet ook bij het rijtje zwendelaars.
      Die heeft de auto willens en wetens tegen de muur geplant.
      Dus die hoort ook niet in de F1 thuis.
      OT: ik denk dat dit allemaal nog wel een staartje krijgt!
      Volgens mij is er meer aan de hand bij de FIA dan alleen dit.
      Denk dat Flavio inderdaad met meer informatie naar boven zal komen. Het feit alleen al dat een rechter dit teruggedraaid heeft, wil genoeg zeggen.

      • + 0
      • 6 jan 2010 - 16:33
    • en zo hoort het:p flavio terug naar het team..?

      • + 0
      • 6 jan 2010 - 18:33
  • conundrum

    Posts: 77

    \"Het dient gepubliceerd te worden in een Franse krant naar keuze van Briatore en Symonds.”

    Ik begreep via een engelse website dat de 15000 en 5000 hiervoor bedoeld zijn.

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 11:34
  • goed nieuws! alleen kan de fia het nog lang rekken... heb het vannacht op eurosport 2 gezien.

    • + 0
    • 6 jan 2010 - 18:30
  • ben

    Posts: 296

    forza flavio tegen de fia,als in dit putje gaat geroerd worden kan het nog behoorlijk beginnen stinken.waar veel poen omgaat word wel eens iets geflikt.(ook in het dagelijks leven gaat het zo)

    • + 0
    • 7 jan 2010 - 09:46

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar