Teambazen verkiezen Sebastian Vettel tot beste coureur van 2009
- Gepubliceerd op 19 nov 2009 11:49
-
33
- Door: Rob Veenstra
De Duitser voelde zich vereerd met de uitverkiezing. Het is een eer om erkenning te krijgen voor een mooi seizoen met veel hoogte- en dieptepunten. Echter, de stemmen maken me niet sneller voor volgend jaar en ik zal me in 2010 gewoon weer opnieuw moeten bewijzen.
De einduitslag van de verkiezing van de beste coureur van 2009:
1. Sebastian Vettel - 76 punten
2. Jenson Button - 67 punten
3. Lewis Hamilton - 65 punten
4. Fernando Alonso - 39 punten
5. Rubens Barrichello - 35 punten
6. Kimi Raikkonen - 30 punten
6. Mark Webber - 30 punten
8. Felipe Massa - 19 punten
9. Robert Kubica - 10 punten
10. Adrian Sutil - 8 punten
Trending nieuws
-
FIA grijpt in na overtreding Hadjar en Red Bull
Red Bull-coureur Isack Hadjar is na de kwalificatie in Oostenrijk aan een straf ontsnapt. De Fransman had zich tijden...
27 jun 2026 20:06 -
Sky Sports weet meer: "Geruchten Verstappen naar McLaren zijn serieus"
De druk op Red Bull Racing neemt verder toe. Volgens Sky Sports F1-analist Anthony Davidson is het cruciaal dat het t...
27 jun 2026 20:38 -
Wolff sluit Verstappen definitief uit: "Mercedes is blij met Russell en Antonelli"
Een overstap van Max Verstappen naar Mercedes lijkt definitief van de baan. Teambaas Toto Wolff heeft na de derde vri...
27 jun 2026 19:47 -
Hamilton is overtuigd: "Ferrari kan winnen in Oostenrijk"
Lewis Hamilton start zondag vanaf de derde plaats aan de Grand Prix van Oostenrijk, maar de Ferrari-coureur blijft re...
27 jun 2026 21:06 -
Verstappen en Red Bull balen na crash: "P3 had erin gezeten"
Max Verstappen moest zaterdag genoegen nemen met de vijfde startplaats voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlan...
27 jun 2026 19:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.778 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
909.575 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (33)
Login om te reagerenPosts: 533
Sorry? Lewis en Fernando boven Mark?
Als er iemand gevochten heeft dit jaar op Vettel/Button en Barrichello na is het Mark wel!
Posts: 11.414
Kom nou, Webber zat in de snelste auto en presteerde er nog minder mee dan Vettel.
Wat mij betreft eerder merkwaardig dat ze Vettel zo hoog hebben staan. Button heeft in de mindere auto toch het kampioenschap gepakt. Hij had het misschien met nog meer voorsprong kunnen doen, maar dat maakt zijn prestatie toch niet minder.
Ik mis Rosberg zeker ook in dat lijstje en als Sutil erin staat waarom staat Fisichella daar dan niet boven?
Posts: 7.177
Kom op zeg button heeft in mindere wagen de kampioenshap gepakt:S Wat voor f1 heb jij gekeken dit jaar? Vooral de eerste 6 races stond Button er sterk voor met maar 2 races die minder waren. De andere 4 gewonnen omdat die wagen voor iedereen te snel was. En dat weet je heus wel dus ga niet zeggen dta hij de mindere wagen had kom op...
Posts: 4.764
Hij had zeker geen mindere wagen maar als Button zo slecht is als sommige durven te beweren had hij Rubens ook niet zo zoek gereden de eerste 6 races.
Posts: 7.177
Oh nee hij is echt niet slecht button. Maar die eerste 6 7 races hebben hem echt veel geholpen omdat er alleen redbull was bij 2 races. dat heeft hem wel veel geholpen die wagen was toen echt snel. dus ja. maarja. achja.
Posts: 11.414
Je snapt toch hopelijk wel dat een seizoen langer is dan 6 races?
Stel dat de Brawn uit de eerste 7 races op 2 na sneller dan de Red Bull is geweest. Dat is al niet zo, maar goed. Dan zul je toch ook moeten toegeven dat de Red Bull uit de overige 10 races op 2 na sneller was dan de Brawn.
Totaal dus 7 voor Brawn tegen 10 voor Red Bull.
Welke van die twee auto\'s is over het gehele seizoen genomen dan het snelste geweest?
Posts: 7.177
Dat weet ik daarom reageer ik ook op jou. Je zegt dat ze niet de snelste wagen hadden. Dan lijk je over d ehele persiode te praten.
Ja redbull was wel sneller maar verpeste het. En dat is ook iets wat je dan wel kan noemen.
En gehele seizoen is moeilijk te zeggen. Ik denk dat Red bull en Brawn behoorlijk gelijk zijn geweest in totaal dan he.
Posts: 18.535
Op het moment dat Red Bull de snelste auto kreeg, hadden ze niet alleen circuits die de wagen niet goed lagen (Valencia, Monza) Maar ook meer concurentie (McLaren, Ferrari, Brawn ook nog en zelfs Force India) Terwijl Brawn zijn grote tegenstand net alleen van Red Bull moest komen, toen Brawn nog de beste auto had.
Posts: 11.414
Brawn had veel meer last van die vooruitgang van andere teams. Die zaten dan achter Red Bull en voor Brawn.
Red Bull is het hele seizoen ofwel het snelste ofwel de tweede auto geweest. Brawn is inderdaad ook een paar keer de allersnelste geweest van alle teams, maar in de meeste races eerder de 3e, 4e of zelfs 5e auto.
Wat uiteindelijk het verschil heeft gemaakt is dat Vettel 4 keer van de baan gevlogen is, een keer een motor opgeblazen heeft en een keer een boek zat te lezen in plaats van te trainen.
Eigenlijk net zo met Webber. Die ging gelijk op met Vettel tot hij vanaf Valencia t/m Japan 5 races 0 punten haalde (veel mechanishe pech) en Webber had toen al 2 nulscores binnen.
De Red Bull was gewoon dik en dik sneller. Alleen win je het natuurlijk nooit als je maar 10 a 12 races behoorlijk aan de streep komt van de 17.
Posts: 7.177
Zo dik sneller nog wel.
Nog steeds blijf ik bij de mening dat dat mee valt. Redbull had nooit die split die Brawn had bij het begin. En ja ze hadden langzamere momenten. Maar ook button had gewoon zijn langzame dagen want dan werd hij er dik uitgereden door rubens. Hier heeft Button heel veel punten mee verloren.
Daarnaast op het moment dat redbull sneller was hadden hun ook veel meer competitie van andere wagens zoals bijv Mclaren
Posts: 10.089
nou ik vind het enigszins wel terecht, al snap ik niet waarom Alonso zo hoog staat, wat heeft hij nou laten zien dan?????
nouja Hamilton is terecht dat ie daar staat, met een slechte auto zoveel doen is knap.
Barrichello, Raikkonen en Webber, sjaa het was dit seizoen zo wisselend, dat niet iedereen in top 4 kan staan,, en los van het feit dat Massa het ongeluk had in Hungarije, vind ik een 8e plaats voor hem toch een beetje overschat, Kubica terecht, Sutil had ook wel wat meer mogen krijgen :) deed het ook goed
Posts: 413
Met een slechte auto zoveel doen is knap?
Slechte auto? vanaf het midden seizoen had Mclaren eigelijk één van de betere auto\'s, mss wel de beste!
Posts: 11.414
Wat deed Kovalainen met die auto dan?
Posts: 3.471
Heikki werd 9 van de 10 keer met veel meer brandstof weggestuurd. Zodat Lewis voor hem zou uitkomen altijd.
Posts: 11.414
Ze stuurden Hamilton inderdaad in vaak met te weinig brandstof weg ja. Zelfs dan deed hij het nog beter dan Kovalainen!
Kovalainen heeft overigens maar 5 keer in de top 10 gestaan samen met Hamilton. Is dat nou echt je argument waarom Kovalainen Hamilton niet kon volgen? Met vaak dus nog de betere strategie zelfs ook.
Posts: 4.764
Meer brandstof is niet per definitie een betere strategie ;-)
Posts: 413
Oké, je hebt gelijk praktisch nix!! Maar dat is niet de fout van Mclaren maar Kova en nog andere feiten! Die auto was in staat om op het podium te komen vanaf Hongarije! Ik wil gewoon maar zeggen dat het geen slechte auto was vanaf die periode zoals er iemand beweert! Ik vind trouwens wel terecht dat die daar staat!
Posts: 4.764
Ik vind dat Alonso ook best wel veel heeft laten zien in die Renault. Het is een draak van een auto en dan toch nog regelmatig punten pakken is best ok.
De Mclaren was in het begin inderdaad slecht en ook toen ging Hamilton slecht. Als je auto immers niet presteert kun jij dat ook niet echt. In tegenstelling tot wat hier boven wordt gesuggereerd dat hij in de 2e helft misschien wel de beste auto had ben ik het niet eens. Ze hebben zich weliswaar sterk verbetert en laten zien weer races te kunnen winnen maar de beste auto? Nee dat niet daarvoor was te auto nog te onbetrouwbaar.
Posts: 45
weet iemand waar de puntenverdeling op slaat?
Posts: 11.414
Autosport vraagt alle teambazen om de coureurs te rangschikken. Ze geven daar dan dezelfde punten als bij een F1 race aan en tellen de boel op.
Als Vijay Mallya dus bijvoorbeeld Sutil op de 2e plek heeft gezet dan heeft hij daarmee 8 punten.
Posts: 45
thanks ;)
Posts: 5.746
hahaha, geniaal voorbeeld!!
Posts: 8.004
Klopt niks van dit rijtje de absolute nr1 beste driver 2009 is met afstand de franse driver Tony Musulin. Google het anders maar :D
Posts: 167
Ja, Alonso en Raikkonen hebben inderdaad een stuk beter gepresteerd dan Webber...........Wat een onzin. En Vettel heeft Webber dit seizoen ook echt ALLE hoeken van het circuit laten zien....
Posts: 7.177
Dat is ook een beetje onzin. Er is ook iets zoals overdrijven he.
Alle hoeken laten zien is gewoon pure onzin. Webber stond ook op bepaalde momenten voor. Het was erg dichtbij elkaar met hun en alleen op het einde liep vettel uit
Posts: 4.764
Sommige mensen zien dingen graag zoals zij dat zelf willen zien.
Omdat je bijv. fan bent van iemand of iemand leuker vind dan de ander is het snel zo dat diegene natuurlijk veeeeel beter is dan een ander.
Posts: 1.966
Ehm Jermaine, ik denk dat Lorenzo het sarcastisch bedoelt. Hij bedoelt dus waarschijnlijk het tegenover gestelde ;)
Posts: 7.177
Ok zou ook kunnen:P
Posts: 1.966
Terecht. Zo ook de 4e plaats voor Alonso. Is in een baggerauto gewoon heel consistent geweest en leverde toch vaak punten af...
Posts: 1.725
Wat mij betreft, Hamilton absoluut op 1. ik mis ook Rosberg wel.
Posts: 2.049
Ik vind die rangschikking redelijk logisch. Het enige punt dat ik echt niet akkoord mee ga is Button op de 2de plaats. Lewis Hamilton heeft toch beter gedaan naar de kunnen van de auto dan Button heeft gedaan (waarbij ik niets af wil doen van de prestaties van Button; het is gewoon dat Hamilton dat tikkeltje meer deed naargelang de auto die hij had). Button zie ik eerder op een derde of zelfs 4de plaats.
Posts: 167
@Jermaine
Ik bedoelde het ironisch. Webber heeft het dit seizoen gewoon goed gedaan, zeker gezien zijn blessure vlak voor aanvang. Vettel iets was beter, maar die beschouw ik dan ook als een absoluut supertalent. Schumacher was ook beter dan Massa, Barrichello, Irvine, Herbert, Verstappen, Letho ed. Waren dat dan vrachtwagenchauffers? Ik dacht het niet. Niet dat Vettel al van Schumi\'s niveau is, maar hij is de goede richting ingeslagen. Dus, ik trek dezelfde conclusie als altijd, Webber moet eerst tien races achter elkaar met 3 rondjes voorsprong winnen, wil hij eens op waarde geschat worden. Hij mag dan wel in de beste auto hebben gezeten, maar zat Schumacher dat dan niet bij Ferrari? Misschien komt het omdat hij een tikje afwijkt van het overige coureursgilde. Ik weet wel dat hij tot nu toe alleen in Vettel zijn meerdere moest erkennen als teammaat. Coutlhard, Doornbos, Rosberg ,Heidfeld en zijn teamgenoten bij Jaguar hadden het erg lastig. Dit, en het feit dat hij dit seizoen ook gewoon twee races heeft gewonnen is iedereen alweer vergeten. Meer dan Alonso, meer dan Raikkonen.
Posts: 1
Gelukkig maakt wat de teambazen vinden een coureur niet tot wereldkampioen. De wereldkampioen is altijd de beste coureur van het afgelopen jaar. Dit wordt ook ondersteund door de feiten.
1. Button heeft in slechts 1 race geen punten gehaald
2. Vettel heeft in 5 races punten laten liggen
3. Als we dan de 12 races waarin Vettel punten pakte vergelijken
met de 12 beste races van Button. Komt Button weer als winnaar uit de bus.
Button pakt in de meeste races punten, heeft de meeste punten aan het eind van het seizoen. Button wint in elke vergelijking met de andere coureurs. Derhalve Button de beste coureur.
Klaar.