user icon

Kovalainen legt schuld bij Sutil

  • Gepubliceerd op 04 okt 2009 11:54
  • comments 13
  • Door: Kees Schooneman
Heikki Kovalainen vindt dat niet hij, maar Adrian Sutil de schuldige is aan de aanrijding tussen de beide coureurs. De Fin wijst erop dat het mogelijk beide coureurs punten heeft gekost.

In de veertiende ronde van de Grand Prix van Japan waagde Sutil een inhaalpoging op Kovalainen, waarna Sutil in de rondte ging en ook Kovalainen tijd verloor. Eerder gaf Sutil de schuld aan Kovalainen, nu legt Kovalainen de schuld juist bij Sutil.

“Sutil probeerde mij in te halen, maar hij maakte een halve inhaalactie. Ik zat nog aan de binnenkant, maar hij stuurde in en ik zat al voor een deel op de kerbstones. Ik kon geen ruimte meer maken en ik raakte hem dus. Dat was meer een probleem voor hem dan voor mij”, vertelt Kovalainen.

Kovalainen, die nog niet zeker is van een stoeltje voor volgend jaar zegt dat hij de hele race vol in de aanval is geweest.

“Ik reed absoluut op de limiet van de auto, maar we missen nog steeds snelheid in de hogesnelheidsbochten. Ik reed van start tot finish alsof het een kwalificatie was”, aldus Kovalainen.

“Mijn tweede pitstop was niet goed. We hadden een probleem met het verwisselen van de rechtervoorband. Op die manier kwam Giancarlo Fisichella pal voor me terecht. Bij het uitkomen van de pitstraat drukte ik eerder dan Fisichella de pit limiter uit en ik gebruikte gelijk KERS. Op die manier kon ik hem gemakkelijk weer inhalen”, besluit Kovalainen.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Fout Heikki!

    Je kunt dit vergelijken met de actie van Massa op Hamilton in Fuji 2008. Sutil zat er gewoon voor, en Kovalainen probeert gewoon over het gras Sutil terug te pakken net zoals Massa op Hamilton deed. En wie kreeg er toen een straf? Jawel Massa.

    Dus Heikki heeft nog mazzel dat hij geen straf heeft gekregen, niet zo janken op andere als het gewoon niet gaat.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 12:45
  • een beetje hele domme actie van heiki

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 12:55
  • Student

    Posts: 64

    Domme actie, domme reactie. Ik zeg, vooral zo door blijven gaan, dan maakt ferrari nog kans op de 3de plaats in het constructeurskampioenschap :)

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 13:58
    • f 1

      Posts: 303

      Precies wat je schrijft een domme reactie .Maar wel van jou .En zo als je schrijft zo moet Ferrari aan de punten komen wat dat team is geen klap meer waard . Kimi moet erg blij zijn dat die daar volgend jaar niet meer rijdt.PS rijd er ook noch een 2de Ferrari rond

      • + 0
      • 4 okt 2009 - 17:21
  • Mirani

    Posts: 2.964

    Gewoon race-ongeluk. Kovalainen zat er nog volledig naast, dus had Sutil meer ruimte kunnen/moeten maken. Aan de andere kant had Kovalainen ook mogen begrijpen dat hij verslagen was. En daarmee zich kunnen laten terugzakken.

    Heel anders dan Fuji vorig jaar waar Massa er volledig achter zat en alsnog hoopte Hamilton terug te kunnen pakken. Wat wel een domme actie was.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 15:12
    • Goed de beelden bekijken!
      Sutil was er al voorbij!
      Helaas meet men in de F1 met 2 maten.
      Anders zou Kovalainen wel straf gekregen hebben.

      • + 0
      • 4 okt 2009 - 19:08
  • turbof1

    Posts: 1.804

    racing incident. Beiden gaven niet af, beiden zaten naast elkaar.
    Zag er wel agressief uit van Kovelainen; dat ben ik niet gewend van hem.

    Had Button daar niet kunnen profiteren dan had em nog niet eens een punt kunnen scoren.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 18:28
    • Niet?

      Heb je de race op Turkije niet gezien? Barrichello kwam (in een auto die een seconde per ronde sneller was) kwam daar niet of nauwelijks aan Kovalainen voorbij. Dat was echt een mooi gevecht. Allen was Barrichello wat te bruut waardoor de onderdelen in het rond vlogen.

      • + 0
      • 4 okt 2009 - 21:54
  • Fout ligt eerder bij Sutil. Hij was er mooi naast en haast voorbij, maar thv de 2de apex liet Sutil te weinig ruimte, terwijl Kovi reeds volledig op de curbs zat en dus ook niet kon remmen toen Sutil instuurde. Sutil had gewoon een halve meter meer ruimte moeten geven aan Kovi die nog steeds aan de binnenkant zat.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 19:57
  • McLaren, Ferrari, Williams, Renault. Er zijn dit (na-) jaar wel heel veel teams met maar 1 echte coureur.
    Ik zie niet in wat volgend jaar de toegevoegde waarde van Heikki voor welk team dan ook zou kunnen zijn...

    • + 0
    • 5 okt 2009 - 11:21
    • Zo slecht heeft Heikki het anders in voorgaande jaren toch niet gedaan? Bij Renault was hij sterker dan Fisichella en in 2008 had hij nog redelijk wat punten.

      Kovalainen lijkt me toch onderdeel van de middenmoot samen met Webber, Heidfeld, Trulli, Glock, Fisichella en Sutil.

      • + 0
      • 5 okt 2009 - 12:20
  • nar

    Posts: 74

    Ik lees de meeste bovenstaande reacties met vebazing.
    Ik ben van van de f1 en niet van een coureur, en inhaal acties zie ik erg graag maar waarom stuu je in en geef je de ander totaal geen ruimte, sutil is echt een dom mannetje, laat die een op you tube gaan kijken, hoe je hoort te racen, het mooiste vooreel is wel dijon met gilles villeneuve en arnoux zo hoort het vechten tot het eind maar elkaar wel de ruimte geven en niet hem de baan afdrukken als hij er nog naast zit, had kovalainentoen zijn gas door los gelatenwas die zo over zij voorwiel heen gegaan en had die op zijn kop gelegen, echt sutil leer eens racen en kap eens met zeuren en mensen de baan afdrukken

    • + 0
    • 5 okt 2009 - 21:12
  • Ik denk toch dat Kovalainen dit gewoon had moeten laten gaan. Hij zat te slapen en Sutil kon er zo langs steken. Er is geen ruimte om met twee auto\'s naast elkaar door die combinatie te gaan.

    Sutil heeft technisch gezien wel ruimte naar rechts, maar die rijdt op de limiet en KAN dus niet naar rechts.

    Race incident, maar toch meer dom van Kovalainen. Mooie actie van Sutil. Misschien net te krap, maar anders kom je er nooit langs.

    • + 0
    • 7 okt 2009 - 10:46

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar