Sebastian Vettel: "Straf in Singapore was onterecht"
- Gepubliceerd op 02 okt 2009 11:07
-
6
- Door: Rob Veenstra
Vettel sneed bij het ingaan van de pits de bocht een beetje af. De meting gaat op basis van afstand en tijd en aangezien de Red Bull Racing-coureur minder meters aflegde leek het volgens die berekeningen dat hij te hard had gereden. Maar feitelijk is Vettel niet boven de toegestane 100 kilometer per uur uitgekomen.
En dus pleit hij voor een andere manier van meten. Je hebt een snelheidslimiet en daar zaten wij nooit boven. Wat gebeurde is een foute methode van meten. Je mag je eigen lijn kiezen. Bij de ingang ligt een lijn waar je overheen kan en sommigen deden dat meer dan anderen, zo ook ik. Door deze manier van meten en een fout in de afstelling ging ik te snel door de eerste sector, zonder dat ik te hard reed. Het zou alleen om de snelheid moeten gaan, de afstand zou geen rol mogen spelen.
Trending nieuws
-
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.905 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (6)
Login om te reagerenPosts: 235
Het lijkt alsof Red Bull een beetje tegengehouden wordt om voor het kampioenschap te gaan. Als dit inderdaad waar is kost Red Bull dit aardig wat punten. Ook de \"straf\" die Mark Webber kreeg vond ik niet terecht. Mark Webber zou in bocht 1 buiten de curbs Alonso ingehaald hebben (om geen aanrijding te krijgen) maar moest later Alonso voor laten gaan. De pech voor hem was dat Glock daar nog tussen zat en hij dus twee plekken verloor. Kimi Raikkonen ging in Spa als 5e de bocht in, nam hem veel te ruim en kwam ook buiten de baan en kon met een veel hogere snelheid 3 man inhalen om vervolgens de aanval te openen op Fisichella en hem met KERS in te halen. Geen straf voor Raikkonen, Webber wordt teruggefloten en Red Bull en met name Mark Webber verliest hiermee aansluiting om voor het kampioenschap te gaan.
Posts: 11.414
Ik zal het dan nog maar weer een keer uitlegge:
1) Voor bocht 1 gelden andere regels mbt van de baan schieten. De coureurs vliegen er zo vaak af in de eerste bocht en daar is nog NOOIT een straf voor uitgedeeld.
2) Raikkonen haalde niemand in in de eerste bocht behalve Trulli en Heidfeld die stilvielen en hem blokkeerde. Pas na Eau Rouge ging hij Kubica voorbij. Netjes 1 bocht gewacht dus.
3) Dat incident op Spa is te vergelijken met Fuji 2008 (waar Hamilton een straf kreeg voor het missen van zijn rempunt en Heidfeld nu niet voor hetzelfde vergrijp)
Als je al een vergelijk wil maken dan kun je dat doen met de actie van Webber op Button Valencia 2009. Webber probeert Button in te halen en pakt de racelijn. Button moet daardoor uitwijken, steekt de chicane af en houdt zijn positie. De raceleiding beslist dan dat hij zijn plek moet afstaan aan Webber.
Webber heeft dus ook een keer mazzel gehad met diezelfde regel.
Vettel geeft zelf aan dat hij de baan afgesneden heeft. Anders had hij daar wellicht een straf voor moeten hebben.
Het zou daar misschien beter ingericht kunnen worden, Vettel weet van tevoren dat ze daar controleren op verstreken tijd over dat stuk. Dan nog snijdt hij de baan af. Dan ben je toch gewoon dom bezig?
Posts: 18.535
\"Je mag je eigen lijn kiezen. Bij de ingang ligt een lijn waar je overheen kan en sommigen deden dat meer dan anderen, zo ook ik.\"
Het is dus een vage regel van de FIA. Trouwens, hij heeft gelijk, er zit geen logica in. Je mag maximum 100 km/h. Je wordt toch ook niet geflitst omdat je op 5 minuten thuis bent in plaats van 6, maar wel omdat je te hard reed.
Posts: 11.414
Natuurlijk heeft hij gelijk dat het niet 100% overeenkomt met het meten van de maximum snelheid. Daar gaat het alleen niet niet om.
Er staat een vaste minimum tijd voor dat stuk. Hij weet gewoon dat het zo werkt. Dan moet je dus niet gaan proberen tijd te winnen door af te snijden en dan achteraf gaan piepen dat je daardoor gestraft wordt.
Op de snelweg meten ze bij trajectcontroles ook de gereden tijd over een vast geachte afstand. Daar zou je dus in theorie ook een boete kunnen krijgen als je een stuk afsnijdt.
Posts: 4.499
Gewoon niet afsnijden, en al zeker niet huilen! Ooit hadden we helden in de Formule 1, nu slechts huilende peuters!
Posts: 405
Wat is er mis met een werkloze van de straat en een lazergun bij de ingang van de pits?