Vader Nelson Piquet informeerde FIA vorig jaar al
- Gepubliceerd op 18 sep 2009 14:29
-
21
- Door: Rob Veenstra
Vader Piquet verklaarde tegenover onderzoeker Martin Smith: Toen dit voorval zich voordeed in Singapore kon ik het gewoon niet geloven. Ik loop al mijn hele leven in de autosportwereld, maar zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Ik belde Nelson op en hij zei dat ze hem gevraagd hadden om met het een en ander te helpen. Op mijn antwoord dat hij zichzelf of iemand anders had kunnen verwonden reageerde hij door te zeggen dat hij wist dat het verkeerd was. Hoe dan ook, in Brazilië zei ik dit tegen Charlie Whiting van de FIA. Ik vroeg hem wat de gevolgen voor Nelson konden zijn als ik het bekend zou maken, want ik wilde zijn carrière niet de nek omdraaien.
Trending nieuws
-
Red Bull-top steunt Verstappen tijdens cruciale GP van Oostenrijk
Red Bull Racing lijkt alles uit de kast te halen om Max Verstappen aan boord te houden. Tijdens het cruciale raceweek...
25 jun 2026 10:09 -
Red Bull-toekomst Verstappen onzeker: "Ze voeren gesprekken"
Helmut Marko heeft iets meer laten weten over de exitclausules van Max Verstappen bij Red Bull. De toekomst van de vi...
25 jun 2026 11:22 -
FIA grijpt in en geeft weerswaarschuwing af in Oostenrijk
De FIA heeft zoals verwacht een heat hazard afgegeven voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull Ring wordt dit w...
25 jun 2026 09:44 -
Viaplay-zaak gaat verder: F1-race België mogelijk op zwart
De kans is groot dat de Belgische Grand Prix volgende maand toch niet gratis te zien is in Nederland. Het lijkt erop ...
25 jun 2026 12:09 -
Ook Marko geniet van Hamilton-opmars bij Ferrari: "Jackpot voor F1"
Lewis Hamilton heeft volgens voormalig Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko nieuw leven geblazen in de Formule 1. De...
25 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (21)
Login om te reagerenPosts: 932
Ben een groot fan van de Piquets (voor diegene die dat nog niet door hadden) maar ik snap dan niet zo goed waarom ze dan nu wel naar buiten komen als ze bang zijn voor zijn carriere. Ok tis payback, openheid van singapore 2008, maar voor zijn carriere is het niet goed mijns inziens. Dan hadden ze het beter zo kunnen laten denk ik. Maar waarschijnlijk hebben de andere 2 gedachten het gewonnen van het laatste. Of ze weten meer dan wat we tot nu toe horen via de media over Nelsinho\'s carriere kansen.
Posts: 11.414
Toendertijd had hij nog een carriere. Die F1 carriere was nadat hij er bij Renault was uitgezet natuurlijk wel afgelopen. Wat dat betreft maakt het nu toch niet meer uit?
Hij heeft hooguit nog een carriere in de IndyCars ofzo en daar zullen ze er toch niet zo om malen. Amerikanen kun je alles wijs maken met een beetje publiciteits offensief.
Posts: 281
@renzo, misschien zoiets als dit?
1) Toen reed hij nog F1, nu niet meer
2) Om de wereld te laten zien dat hij werd gebruikt als voetveeg door Flavio, zodat mensen zijn slechte presteren bij Renault anders gaan zien?
En de F1 wereld vergeet relatief snel + hij kan een hoop braziliaans sponsorgeld met zich meebrengen, dus het zou mij niets verbazen als hij volgend jaar of het jaar daarna toch weer ergens opduikt in de F1, zeker met de komst van de nieuwe teams.
Posts: 223
ik haat die piqeuts!!!
ze zijn de grooste losers ooit!! die piqeut kon gewoon niet rijden en ja na paar races als renault ziet dat hij niet kan rijden maken ze lekker gebruik van hem! dat zou elke team doen , ik denk zelfs kovelainen bij mclaren. briatore was en is een van de beste teambazen ooit!
stomme keuze van renault om hem weg te doen:S
ik hoop dat die sukkel piqeut nooit meer in f1 komt!
Posts: 1.827
Simpel gezegd, zeg jij dus: Piquet\'s zijn losers en brengen schade aan de sport, en Briatore types, die doen de sport veel goeds! Daar moeten we het van hebben.
Als ik dat dan even vertaal, dan kom ik uit op; ik kijk graag naar een sport en uitslagen waarbij ik word bedrogen...
Wees blij dat Piquet zijn mond opentrekt, ik denk dat hij de grondlegger wordt voor een sport die in de toekomst veel eerlijker eraan toe zal gaan als dat het de afg. 15-20 jaar is geweest!
Als Piquet zijn mond niet open had getrokken, hadden we volgend jaar hetzelfde gehad met Briatore en zijn 2 nieuwe poppetjes...
Posts: 405
Ik hoop dat ze jou gebruiken in de eerste linie als we binnengevallen worden. Vreselijk taalgebruik, fouten in namen, geen hoofdletters.
Je bent vrij om te zeggen wat je denkt, dat is zo in Nederland. Maar een reactie moet wel met nuance worden gegeven! Iets wat jij nog niet hebt begrepen. Meld je af a.u.b. want dit was een \'stomme keuze\' van jou.
Posts: 1.966
Jongens, jullie hebben allemaal wel een punt. Blijf wel opletten: bij dit soort vetes, ligt de waarheid altijd ergens in het midden. Dus je moet er niet zomaar vanuit gaan dat de Piquets de volle waarheid spreken, zo ook niet de zijnen van Renault.
Posts: 1.827
Ik ben geen fan van Piquet, maar zie geen enkele aanleiding waarom Piquet en pa niet de waarheid zouden spreken. Zijn F1-carriere lijkt na het Renault debacle toch al voorbij en alle dingen die zijn gezegd, blijken tot nu toe waarheid.
Renault gelooft er in ieder geval in, want die hebben 2 hoofdrolspelers ontslagen. Dat zegt toch genoeg? Piquet spuwt geen gal en gooit niet met modder. Ze vertellen de waarheid en Briatore gaat als reactie daarop met modder gooien... ik denk dat dit genoeg zegt.
Welke waarheid in het midden zou het voor jou zijn dan?
Posts: 1.966
Nogmaals: hetgeen wat de laatste tijd is gebeurd is duidelijk een vete. Je weet zelf als mensen een geschil hebben, er dingen opgeleukt of verdraaid worden. Ik zeg niet dat ze met modder gooien, ik zeg alleen dat niemand, alleen zijzelf, exact weten wat er is gebeurd. Dat jij de reden niet ziet, wil niet zeggen dat er niet gelogen of beter gezegd, de waarheid volgens hen wordt verteld.Zij vinden overigens zelf dat Piquet nog in de F1 thuis hoort...dus ik weet niet zeker of ze zelf wel door hebben dat het destructief is voor de carriere van Piquet jr.
Posts: 1.827
Als je nou zegt; zij vinden dat Piquet in de F1 thuis hoort...
En je hebt het gegeven dat Mosley zegt: Piquet moet eerst zelf een statement maken voor de FIA in actie kan komen.
Dat statement is gemaakt. Als in dat statement nou allerlei dingen zijn gezegd en gemeld, en in het gesprek met de FIA allerlei onwaarheden zijn verteld, en dat nu wordt onderzocht. Als dan blijkt dat Piquet heeft gelogen, dan komt Piquet toch al helemaal niet meer aan de bak?!
Dat Renault Briatore en Symonds ontslaat zegt genoeg denk ik zo :)
Posts: 9.887
Een hoop niet insiders (fans) zijn erg hypcriet en vinden het allemaal o zo erg dat dit gebeurt.
Ik zeg steek je kop toch niet zo in het zand. Kijk maar eens wat bijvoorbeeld een Irvine er van vindt:
\"In de liefde en in de oorlog is alles geoorloofd en het is zeker oorlog op de baan\", zei Irvine tegenover de BBC. \"Toen ik nog mee reed, deed je alles om te winnen. Dat was normaal. Deze kwestie is waarschijnlijk niet acceptabel, maar in het verleden deed ieder team alles om te winnen. Valsspelen, de regels \'anders\' interpreteren, de regels overtreden, anderen saboteren...\"
Dat was zo en dat blijft zo. Iedereen rond het tourtje weet hoe het spelletje wordt gespeeld. Dat hoort ook bij een sport waarbij alles draait om slimme innovaties en trucks om te winnen. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar als je alles zou weten wat er gebeurt dan zou waarschijnlijk geen enkel team / courreur ooit helemaal 100% legaal kampioen geworden zijn.
Posts: 863
Dat er veel meer gebeurd dan dat er naar buiten komt is waar.
Maar dat er tijdens een race opzettelijk een crash word veroorzaakt gaat veel te ver
Posts: 9.887
Het gebeurt toch erg vaak door de jaren heen dat er opzettelijk wordt gecrashed, waarbij het ook nog vaak tegen een ander was endus nog veel gevaarlijker. Dus het is niets nieuws. Het gebeurt altijd om er iets mee te winnen, vaak een titel en dan moest de nummer 2 maar naast de baan eindigen. Het alleen eenbeetje suf van Piquet om zichzelf tegen eenmuur aan te zetten om daarmee een stoeltje in de F1 te behouden.
Ik heb het idee dat een Schumacher, Senna, of andere toppers toch echt te min hadden gevonden. Piquet had tegen de teamleiding moetenzeggen dat ze het dak op konden om vervolgens een top kwali en race te rijden. Dat had hem ook zijn stoeltje kunnen doen behouden en waarschijnlijk ook nog achteraf wat meer respect binnen de Renault leiding. Maar goed, deze knaap was duidelijk geen topcourreur die er de mogelijkhedenvoor had om te reageren met een topprestatie ipv een schwalbe.
Posts: 72
Fan of niet dit mag en kan gewoon niet
Piquet opzouten en de renault clan ook
Dit is geen sport voor kamikaze idioten
Posts: 11.414
NathieF1, zoals Black Book ook vraagt:
\"Welke waarheid in het midden zou het voor jou zijn dan?\"
Posts: 2.049
Zoals Nathie zegt, ligt de waarheid in het midden:
Briatore had dit ten eerste nooit zelfs mogen voorstellen. Dit is fraude en hoogst onsportief.
Piquet had op zijn beurt niet mogen instemmen. Akkoord dat je onder druk staat en akkoord dat je je team wilt volgen, maar er zijn limieten. Wat hamilton in liegate deed vond ik ergens nog te begrijpen, aangezien de gevolgen veel minder erg zijn, maar wat piquet deed is gewoon onbegrijpelijk: zichzelf en anderen in levensgevaar brengen zodat zijn teamgenootje met overwinning kan gaan lopen. Verder vind ik ook de reden waarom hij bekent belachelijk: hij bekende om briatore afgang te laten maken, om wraak te nemen, niet omdat hij zich schuldig voelde of spijt had. Piquet hoort zwaar gestraft te worden; het feit dat hij bekent heeft mag mag geen verzachtende reden zijn!
Deze 2 jongens (eigenlijk 4, symonds en alonso meegeteld) zijn verantwoordelijk voor misschien wel het grootste schandaal in de autosport ooit. Ik hoop dat de autobond Briatore en Piquet achter slot en grendel krijgt, want eerlijk gezegd verdienen ze niet beter. Ook Alonso en Symonds moeten streng bestraft worden; je gaat me echt niet zeggen dat Alonso van dit niks afwist, toch zeker niet na de race. Hij heeft het geweten en verzwogen.
Posts: 1.300
Kan nou niemand zich enigszins inleven in hoe het wellicht gegaan is ?
Zal ik een een poging van een mogelijke conversatie doen:
Setting een donker achteraf kroegje;
FLAVIO: Zeg nelson, als goed ? Voel je je een beetje lekker bij Renault ? Want het gaat nog niet zo cresedo he.
NELSON: Ja meneer Briatore, ik heb het prima naar me zin, maar ik moet nog wel verbeteren ja, maar het gevoel is er.
FLAVIO: Dat is mooi Nelson dat je het gevoel hebt alleen is dat niet genoeg, na deze GP moeten we afscheid van je nemen !
NELSON: Ja, maar dat kan toch niet, dat is niet fair !
FLAVIO: Niets in deze sport is fair Nelson, maar ik kan je redden als zijnde jouw manager. Als ik een teken geef spin je in bocht 18 en laat je moter afslaan zodat er een saftycar komt.
NELSON: Maar meneer Briatore, dat kan ik toch niet maken, dat is gevaarlijk en niet eerlijk !
FLAVIO: Nelson, ik zei je net al dat in sport niets eerlijk is, zorg er gewoon voor dat er achter je niets zit, laat je desnoods passeren zodat het safe is mocht de spin niet lukken en je de muur raakt.
NELSON: Meneer Briatore, hier kan ik niet mee instemmen, het kan niet mag niet is gevaarlijk en gaat in tegen mijn princiepes !
FLAVIO: Ok, Nelson, ik begrijp je, maar dan moet je mij als teambaas van Renault ook begrijpen dat het je laatste race is en ik je vervang wegens tegenvallende resultaten.
NELSON: FLAVIO DAT KUN JE NIET MAKEN. Als je dat doet stap ik morgen naar de FIA en vertel wat je me net hebt voorgesteld !
FLAVIO: Nelson Nelson toch, denk eens na, wie denk je dat die FIA gelooft ? Een jonge coureur die ontslagen wordt vanwege slecht resultaat en eigenlijk terug wil trappen, of mij zeer gerespecteerd teambaas van Rebault met jaren ervaring ?
MINUUT STILTE !!!!
NELSON: U laat me geen keus ! Als ik nee zeg is mijn carriere over, maar ik ben het er niet niet mee eens, maar ik zal het doen :-(
De rest mogen jullie zelf invullen
Posts: 154
Ach ja we kunnen er nog zo tegen zijn ,
maar kijk even de historie op na en dan zie je dat dit al vanaf het begin van de F1 speelt . Alles is geoorloofd om te winnen !. En dan kun je wel zeggen dat het nu veel commerciëler is maar het gaat nog steeds om de Nr 1 die race . Dat het dan nu uitkomt dat is dan lastig maar dat is het risico .
Posts: 4.951
Als iedereen om te beginnen nou eens een onderscheid maakt tussen vader en zoon. Vader kon echt wel een beetje sturen hoor, zoonlief daarentegen daar heb ik mijn oprechte twijfels over. Zoonlief is alleen amar binnen gehaald vanwege de mogelijke Braziliaanse sponsoren.
Wat Briatore hefet geflikt is niet goed te praten, laat dat dudielijk zijn. Maar alle teamorders die er in het verleden o.a. bij Ferrari en Lotus zijn gegeven werkten ook niet bepaald positief. Dat was en is minstens zo erg.
Posts: 770
@revdutchie: stel dat het zo is gegaan dan moet hij er toch met anderen over gepraat hebben en niet alleen met zijn vader ? de vraag
is zou hij het hier met Alonso over gehad hebben of met één van zijn engineers. misschien komt dat maandag er wel uit. nog ff wachten...
Posts: 74
Flavio en illegaliteit hoe zou dat met benneton hebben gezeten in 1994???
but in 1994, armed with the Benetton B194, he was dominant in the early races and after Ayrton Senna\'s death seemed to have no rival for the World Championship. There were strong suggestions that Benetton was using illegal electronic systems and this created enormous controversy. There was further trouble when Schumacher\'s team mate Jos Verstappen was involved in a refuelling fire and it was found that the team had tampered with the refuelling equipment.