Niki Lauda pleit voor zware straf voor Renault
- Gepubliceerd op 17 sep 2009 14:55
-
16
- Door: Rob Veenstra
Lauda vertrouwde de Daily Mail toe: Toen ik voor het eerst van deze zaak hoorde was het nog de vraag of het waar was of niet. En het is het ergste dat de Formule 1 ooit overkwam, nu het waar blijkt te zijn. Het enige incident dat in de buurt komt is toen Michael Schumacher tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco in 2006 zijn auto parkeerde om de pole te pakken.
Maar zelfs dat staat niet in verhouding tot wat er nu is gebeurt. Ja, het spionageschandaal van McLaren uit 2007 was ernstig, maar engineers van verschillende teams hebben altijd technische data met elkaar besproken. Dit is nieuw en brengt enorme schade aan de Formule 1 toe. Om de geloofwaardigheid te herstellen moet de FIA Renault zwaar straffen.
Trending nieuws
-
Red Bull-top steunt Verstappen tijdens cruciale GP van Oostenrijk
Red Bull Racing lijkt alles uit de kast te halen om Max Verstappen aan boord te houden. Tijdens het cruciale raceweek...
25 jun 2026 10:09 -
Red Bull-toekomst Verstappen onzeker: "Ze voeren gesprekken"
Helmut Marko heeft iets meer laten weten over de exitclausules van Max Verstappen bij Red Bull. De toekomst van de vi...
25 jun 2026 11:22 -
Verstappen in verband gebracht met Alpine: "Dan hebben we veel geld nodig"
Flavio Briatore heeft geen plannen om Max Verstappen naar Alpine te halen. De Italiaanse topman erkent dat de viervou...
25 jun 2026 12:46 -
Viaplay-zaak gaat verder: F1-race België mogelijk op zwart
De kans is groot dat de Belgische Grand Prix volgende maand toch niet gratis te zien is in Nederland. Het lijkt erop ...
25 jun 2026 12:09 -
Ook Marko geniet van Hamilton-opmars bij Ferrari: "Jackpot voor F1"
Lewis Hamilton heeft volgens voormalig Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko nieuw leven geblazen in de Formule 1. De...
25 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.606 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 28
Minimaal een jaar diskwalificatie in de F1, want met een geldboete schiet je toch niets op.................................
Posts: 1.306
Tja, wat weegt zwaarder. Zwaar straffen en Renault voorgoed kwijtraken uit de F1 of milder zijn en Renault wellicht behouden?
Als Renault de F1 verlaat, betekent dit direct het ontslag van 600 man en het einde van een belangrijk merk en fabrikant uit de F1. En dat terwijl het waarschijnlijk helemaal niet de intentie van het team zelf was, maar waarschijnlijk van Flavio Briatore zelf.
Als blijkt dat het puur om een actie ging van Flavio Briatore en Pat Symonds, dan zou ik de straf tegen hen richten en niet tegen Renault als team. Renault wordt momenteel al genoeg gestraft door de negatieve aandacht die het krijgt.
Posts: 155
100% gelijk mick
ben ik helemaal mee eens, dit is nooit de intentie van Renault zelf geweest, maar van Flavio Braitore en Pat Symonds.
Slechte zaak, hoop dat Renault in de F1 blijft.
Posts: 121
Kan wel zijn ,maar als ik mijn hond niet goed vastmaak en die komt los en bijt iemand, ben ik ook verantwoordelijk, toch?
Hier in Belgie , een paar jaar geleden met de dioxine geval ,
kon 1ste minister De Haene er ook niet veel aan doen en toch heeft die ontslag moeten nemen !!
Posts: 78
Je kan een hond niet vergelijken met volwassen personen. Maar ik denk/verwacht dat Renault een zware straf krijgt. Ondanks dat slects enkele (Symonds en Briatore) verantwoordelijk zijn. En aangezien ING stopt als (hoofd)sponsor zal het me niet verbazen als Renault stopt met F1. Dus weer 1 fabrikant minder.
Posts: 121
Klopt , een hond kan je niet vergelijken !
Maar langs de andere kant gaan we fabrikanten
van alles toelaten ,want anders (dreigen ze) \"stappen ze op\" !!
Kan ook niet he ?
Posts: 1.748
De vraag is wie is schuldig Renault of alleen Symonds en Briatore en net als wat Mick34 zegt moet de FIA bekijken of Renault er wel wat mee te maken heeft.
Posts: 62
Weg met renault, die zijn verantwoordelijk
Posts: 121
Spijtig !!
maar is inderdaad zo !!
Posts: 770
vind ik te ver gaan. je kunt niet iedereen controleren. stel je hebt een
bedrijf. Enkele mensen in jouw bedrijf houden zich bezig met louche zaakjes en weten dat goed verborgen te houden, tot dat het mis gaat.
wat hier volgens mij het geval is. moet jij dan door het slijk voor een
paar rotte appels ?
Posts: 5.792
ben het niet eens met een zware straf voor renault want dit ging over een race en wat mclaren gedaan heeft had conseqenties voor min 2 seizoenen .bij mclaren die in australie ook weer iets had wat ook vervalsing was van de race , toen dreigde te stoppen met de f1 en ook zijn baas naar huis stuurde .Renault moet een boete en een proeftijd als straf krijgen maar ook alle punten moeten worden afgepakt .uitsluiting ?nee daar is niemand bij gebaad.hier kan ik mij wel vinden in het commentaar van van heemschut omdat je de schuldige hebt in de mensen van Symonds en Briatore en daar wist renault niks van.nogmaals de mclaren zaaak vond ik veel zwaarder wegen al klopt dit ook niet natuurlijk
Posts: 11.414
Je kunt Renault toch verantwoordelijk stellen voor het inhuren van Briatore? Het is gewoon altijd al een valsspelende klier geweest. Dan weet je dat er wat mis kan gaan.
We hebben nog mazzel dat er geen doden gevallen zijn met zijn totale disrespect voor veiligheid. Verstappen in de vlammen, voorwiel Alonso, het crashen van Piquet en god mag weten wat nog meer maar waar we nooit achter zijn gekomen.
Dan nog gewoon het aspect dat hij altijd te ver gaat in het zoeken van voordeeltjes waar hij dan op bizarre wijze toch mee weg komt. Die traction control op de Benneton bijvoorbeeld. \"Ja, ja, dat zit wel op de auto van Schumacher, maar dat gebruikt hij niet hoor\".
Ik hoop dat ze in ieder geval zorgen dat die niet meer terug komt, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze die echt kunnen straffen zonder getuigenis van Symonds.
Posts: 5.792
Raar dat je het over de traction control hebt van renault maar niet over die van mclaren in de tijd dat dat ook niet mocht maar aan de andere kant dat is mclaren en die mag van jou altijd al meer als een ander team.Hakkininen is daar toen kampioen mee geworden door de start met traction control daarom hebben ze toen de bewijslast omgedraait door te zeggen bewijs maar dathet er niet op zit.je hebt over de valsspeler nou daar weet mclaren ook alles van .dus pat een beetje in de spiegel kijken is nooit verkeerd
Posts: 11.414
Er zit een enorm verschil tussen die twee gevallen:
1) Bij Bennetton was door de FIA AANGETOOND dat ze traction control op de auto hadden. Bij McLaren heeft de FIA dus inderdaad niets ongeoorloofds gevonden.
2) Bij McLaren ging het over launch control terwijl bij Benetton het systeem ook in de langzamere bochten werkte. Traction control dus. Waarbij werd geschat dat het systeem wel een seconde winst kon opleveren per ronde.
3) We hebben het hier over Briatore/Renault, dus waarom zou ik zaken van andere teams moeten opsommen?
Posts: 932
Nu blijkt Piquet Sr. vorig jaar in Brazilie al naar de FIA te zijn gestapt. Alleen kon de FIA niks omdat Nelsinho met een verklaring moest komen.
Briatore heeft Piquet geofferd, en helaas is Nelsinho onder druk er in getrapt.
Posts: 11.414
Inderdaad merkwaardig dat blijkbaar iedereen er al vanaf wist. Mosley wist het, Ecclestone wist het, andere teambazen wisten het, vele journalisten claimen achteraf allemaal dat ze het wisten.
Trouwens, Piquet heeft deze kans om zijn belabberde carriere met nog een seizoen te verlengen met open armen aangegrepen. Als hij het idee zelf niet al naar voren heeft gebracht.