user icon

Jordan: "Renault bracht als Benetton al leven Verstappen in gevaar"

  • Gepubliceerd op 17 sep 2009 12:09
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Oud-teambaas Eddie Jordan is geschokt door de ontwikkelingen rond de manipulatie van de Grand Prix van Singapore 2008 door Renault. Het vertrek van Flavio Briatore en Pat Symonds is een verkapte schuldbekentenis en de Franse renstal zal de beschuldigingen ook niet aanvechten bij de World Motor Sport Council.

Ongelooflijk, zo vindt Jordan, al wijst hij tegenover de BBC wel op het dubieuze verleden van de teamleiding met een incident waar Jos Verstappen bij betrokken was. “Damon Hill en ik bespraken dit en we stonden allebei versteld. Ik kan het echt niet geloven dat je dit kan bedenken. In al mijn jaren als teambaas is het nooit bij me opgekomen. Maar misschien zouden we niet zo verbaasd moeten zijn, want het is hetzelfde team dat in 1994 al het leven van een coureur in gevaar bracht met de pitbrand van Jos Verstappen. Toen zou het team geknoeid hebben met de brandstofslang en de filters. Dus dat ze nu weer een coureur en baanmedewerkers in gevaar brengen is misschien niet zo verrassend.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • pfff das nog wel een beschuldiging. kan het vuur bij Jos nog herinneren.

    • + 0
    • 17 sep 2009 - 14:05
  • Beetje vreemde vergelijking als je het mij vraagt...Piquet ramt zichzelf (op verzoek) in de muur...En Verstappen heeft zichzelf in de hens laten zetten door het team om voordeel te halen??Erg krom, was gewoon een ongeluk. En het kan best dat dit kwam door illegale benzinesystemen/druk, maar het zou mij verbazen als niet meer teams illegale dingetjes hebben geprobeerd (sterker nog: wij weten allemaal wel uit het verleden wat er werd/word aangerommelt). Hoort er bij, maar heeft niets met opzettelijk crashen te maken of bewust iemand in gevaar brengen.

    • + 0
    • 17 sep 2009 - 15:24
    • felix50

      Posts: 5.792

      precies en Eddy Jordan is zelf ook niet zo`n eerlijk persoon zoals hij nu zelf zegt.Ik denk dat alle team bazen zo zijn dus de pot verwijt de ketel zullen we maar zeggen

      • + 0
      • 18 sep 2009 - 10:09
    • Dat meen je tochniet serieus he? Als je de waarheid als zo\'n bespottelijke vergelijking dan is het een vreemde vergelijking ja.

      Wat Lauda zegt is dat Verstappen door toedoen van het team (filter verwijderen uit de slang) in de hens is gezet. Dat risico hebben ze dus genomen. Je kunt dat een ongeluk noemen, maar ze hebben bewust het risico vergroot op dat ongeluk.

      Door met Piquet overeen te komen dat hij gaat crashen nemen ze ook het risico dat er mensen gewond raken of overlijden. Dan had je de dood van die mensen een ongeluk kunnen noemen.

      In beide gevallen is het team verantwoordelijk voor het risico. DAT is de vergelijking.

      • + 0
      • 18 sep 2009 - 11:29
  • de chief

    Posts: 62

    Eddy Jordan geeft juist heel duidelijk aan wat hoe ver Briatore gaat voor een overwinning. Dat de auto hierdoor in vlammen kwam te staan was natuurlijk niet ingepland. Ze dachten gewoon winst uit de pitsstops te halen door iets sneller te tanken. Briatore en teamleden zijn gewoon te ver gegaan. Weg met die patserige italiaan!

    • + 0
    • 17 sep 2009 - 17:28
  • over ouwe koeien uit de sloot halen gesproken.....

    • + 0
    • 17 sep 2009 - 18:50
    • Brandje

      Posts: 78

      Beetje wel. Maar Jordan heeft we een punt. Tussen Verstappen en Singapore zit 14 jaar. Maar ook toen zaten Briatore en Symonds al bij het team. 1994 Was het 1e jaar dat er weer getankt werd. Benneton heeft toen bewust met de filters geknoeid om sneller te kunnen tanken.

      Ach ja, ze hebben heel dat jaar vals gespeeld. Denk aan de botsing van Schumacher op Hill en het traction-control wat men helaas niet heeft kunnen bewijzen.

      • + 0
      • 17 sep 2009 - 21:08
  • Alfaatje

    Posts: 6

    Dit valt mij toch tegen van \"expert\" Jordan! Jos reed in 1994 met een Ford motor dus hoe kan hij Renault er dan van beschuldigen dat ze Jos zijn leven in gevaar brachten. Hier kan Renault dus echt niets mee te maken hebben !!

    • + 0
    • 17 sep 2009 - 23:23
    • Fanman

      Posts: 480

      Het gaat niet om het naamplaatje van het team, maar om de mensen die het team toen en nu leidden. Briatore en Symonds. Het is dus een beschuldiging van Jordan aan bovengenoemde twee.

      • + 0
      • 18 sep 2009 - 09:25

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar