user icon

Heikki Kovalainen pleit voor opheffen testverbod

  • Gepubliceerd op 10 sep 2009 16:40
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Van McLaren-rijder Heikki Kovalainen mogen de leidinggevende instanties besluiten om het testverbod dat tijdens een seizoen van kracht is opheffen. De Fin wil graag zo vaak mogelijk in een Formule 1-auto plaatsnemen en dat kan door het verbod niet. Bovendien bemoeilijkte het de opmars van McLaren, iets wat hij waarschijnlijk niet als argument had aangedragen als zijn team dit seizoen de dienst had uitgemaakt.

“Als coureur zou ik graag zien dat we weer mogen testen”, begint Kovalainen tegenover Reuters. “Ik ben een Formule 1-coureur en wil rijden in die auto, dat is het beste deel van dit werk. Vorig jaar waren we tot het einde in gevecht om de titel en alle topteams waren min of meer verplicht om de wagen te blijven ontwikkelen. Dat had invloed op het werk aan de auto voor dit jaar.”

“Het testverbod is een belangrijke factor waarom het zo lang duurde voordat we de rest ingehaald hadden. Met testen hadden we dat veel eerder kunnen doen. Veel werk wordt nu gedaan in de fabriek en dat is toch minder accuraat dan testen. Daarom testen we ook veel in de vrije trainingen, waardoor we minder doen aan de afstelling. Dat is de oorzaak voor dit rare seizoen waarin de verhoudingen steeds anders liggen. Wat mij betreft beperken we in een ideale situatie niet het rijden, maar andere dingen.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Volgens mij gebruikt hij toch de verkeerde argumenten. Het rare seizoen is juist goed voor de formule 1 het is lang geleden dat het zo spannend was.

    Het is wat mij betreft prima dat testverbod, wellicht kunnen ze een uitzondering maken voor aankomende talenten. Als ze die wel toestaan om te testen snijd het mes aan 2 kanten, de jonge talenten kunnen testen en de teams krijgen hun o zo belangrijke data. Lijkt me een prima compromis.

    • + 0
    • 10 sep 2009 - 17:06
    • Benz

      Posts: 368

      Het is lang geleden dat het zo spannend was?? Heb je de vorige 2 seizoenen ff gemist zeker!

      • + 0
      • 11 sep 2009 - 07:58
    • f60

      Posts: 1.725

      meneer vond 2007 en 2008 niet spannend genoeg zeker?
      afschaffen dat testverbod.

      • + 0
      • 11 sep 2009 - 12:13
  • Paul

    Posts: 626

    Ik sluit me aan bij Distortion.

    Het rare seizoen is juist prachtig! Net als dat Ferrari en McLaren pas laat op gang komen door test verbod.

    Laat inderdaad alleen jonkies testen... goed voor de ervaring en teams kunnen toch nog onderdelen testen voordat ze dat tijden een GP weekend moeten doen. Maar wat betreft de vaste coureurs, lekker laten zoals het nu is!

    • + 0
    • 10 sep 2009 - 17:22
    • f60

      Posts: 1.725

      Wat versta je onder \"jonkies\"? Ga je teams verplichten om elk jaar een nieuwe testcoureur van 18 jaar oud te contracteren?

      • + 0
      • 11 sep 2009 - 12:19
  • Royb92

    Posts: 13

    Gewoon 3 groepstesten tussendoor om de 5 races ofzo.
    En dan op Circuits waar NIET op geraced word!

    • + 0
    • 10 sep 2009 - 17:49
  • Werner

    Posts: 1.650

    Dat testverbod is gewoonweg belachelijk. Al die argumenten van de grote teams dit en dat : bullshit !
    Men heeft alsmaar betuttelende regeltjes ingevoerd om de dominantie van Ferrari destijds tegen te gaan maar er is ook een tijd geweest dat bvb. Mc Laren domineerde enz...
    Dat argument voor de kleine teams dit; zus en zo vind ik niet relevant. Dit is formule 1 en als je het niet kunt betalen moet je maar naar een andere serie. Nee serieus ik ben die betutteling moe. Of gaan we met handicaps gaan werken ? Bvb. Ferrari en Mc Laren moeten 15 kg meer wegen of zo... Volstrekt idioot die testban èn bovendien gevaarlijk.
    Misschien moet het wat minder dan dat het vroeger was maar zoals het nu is, is het mijns inziens slecht en oninteressant.
    Ik vind dat testen net zo spannend als de race zelf.
    De FIA is nog slechter als die regelnichten in de EU.

    • + 0
    • 10 sep 2009 - 22:56
  • felix50

    Posts: 5.792

    Het vebod is niet zo gek wat ik wel vind is dat ze een extra wagen in moeten kunnen zetten zoals dat een paar jaar geleden was .wanneer een team na 2 races nog geen punten heeft ze die extra wagen krijgen.Om het spannender te maken moet zoveel mogelijk teams mee kunnen doen voor het kampioensschap .dat gaat dit niet want wanneer je ontwerp niet goed genoeg is kost dat het hele seizoen om de achterstand in tehalen en dus is het seizoen al ver vantevoren verloren en dat deugd niet vind ik.

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 08:53

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar