Overheid Valencia wordt co-sponsor van Europese Grand Prix

De overheid van Valencia heeft een overeenkomst bereikt waardoor de toekomst van de Grand Prix van Europa in de Spaanse havenstad voor de komende vijf jaar is verzekerd. President Francisco Camps sloot met Bernie Ecclestone een akkoord ter waarde van achttien miljoen euro per jaar.

De overheid meldde wel te hopen op andere co-sponsors om de eigen kosten wat te drukken. In de Spaanse pers staat dat organisator Valmor Sports het aan Valencia te danken heeft dat het nu niet zelf voor de kosten op moet draaien. Ecclestone zou ondertussen overwegen om de Grand Prix van Europa voortaan in juni of juli plaats te laten vinden, omdat dat ten goede zou komen van de kaartverkoop.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Ik vind het niet vreemd dat er mider publiek is komen opdraven. Het is langs de baan en ook voor de TV een weing inspirerend baantje. Vorig jaar was het uitverkocht maar toen was het \'nieuw\'. Nu hebben de mensen door dat je voor die hoge prijzen weinig aan entertainment kunt verwachten.

    • + 0
    • 24 aug 2009 - 12:09
  • ik vind het zowieso jammer dat men de grandprix van Europa 5 jaar lang in dezelfde plaats blijft rijden...ik denk dat als je praat over de grandprix van Europa dat je dan elk jaar een ander land kiest in Europa om te rijden...denk aan Nederland-Zandvoort/Assen... België-Zolder...Denemarken-Padborg Park...Duitsland-Lausitzring... Tsjechië-Brno... Frankrijk-Le Mans/Paul Ricard... Ierland-Mondello Park... Portugal-Algarve... Oostenrijk-A1ring...allemaal landen/cicuits die normaal niet op de kalender staan...ik denk dat en de bezoekers aantallen dan veel hoger zullen zijn...en de races spektaculairder...want er zitten wel leuke banen bij...

    • + 0
    • 24 aug 2009 - 12:56
    • Ja, dat zou wel een leuke zijn ja.

      Alleen zitten er wel enorme investeringen vast aan het houden van een F1 race. Er zal toch geen circuit zomaar iets van 100 miljoen op tafel leggen om een enkele keer een F1 race te mogen houden. Dat doen ze alleen maar als ze voor een langere duur een contract kunnen tekenen.

      Die Europa race was volgens mij ooit verzonnen om Duitsland een extra race te geven vanwege de populariteit van Schumacher daar. Die hebben ze toen naar Spanje verplaatst voor Alonso. Misschien nu naar Engeland voor Hamilton en Button? Kunnen ze er daar 2 houden en Silverstone is er al klaar voor.

      • + 0
      • 24 aug 2009 - 13:06
      • Gompie84

        Posts: 28

        Nee, de eerste GP Europa was al in 1923, maar was in feite de GP Italië :-) De huidige serie begon in 1983 op Brands Hatch.

        • + 0
        • 24 aug 2009 - 18:21
        • De huidige serie begon in 1993 op Donington. Dat zal dan voor Mansell geweest zijn (die toen overigens net gestopt was).

          Daarna ging het tijdens het Schumacher tijdperk hoofdzakelijk naar de Nurburgring voor (met een paar onderbrekingen voor Jerez) en na het Schumacher tijdperk door naar Alonso land.

          • + 0
          • 26 aug 2009 - 21:22
    • johan

      Posts: 985

      Ik neem aan dat je die circuits daar maar voor de flauwekul bijgezet hebt? Er staan precies 2 circuits tussen die geschikt zijn voor formule 1.

      • + 0
      • 24 aug 2009 - 14:56
      • Wanneer vind jij een circuit geschikt voor de formule 1? Ik vind valencia ook niet geschikt voor formule 1 want er is 0,0 spectakel.
        Hongarije vind ik ook niet geschikt want kan je ook nauwelijks inhalen en daar wordt alleen gereden omdat de baan zelf van meneer Ecclestone is. Bij de formule 1 lijkt het me logisch dat er mogelijkheden tot inhalen moeten zijn en dat het geen pitstoprace wordt dus wat dat betreft vallen er ook al circuits af waar ze nu al rijden.

        • + 0
        • 24 aug 2009 - 15:47
        • johan

          Posts: 985

          Beschikbare ruimte lijkt me ook belangrijk. Zandvoort, Zolder, Mondello, en dat Deense baantje zijn sowieso al te klein voor de (huidige) F1. Met alleen al de vrachtwagens is het paddock van de circuits vol en dan hebben we nog geen motorhomes, supportraces ed.

          Van Valencia valt denk ik wel degelijk wat te maken.
          Het heeft de schijn heel erg tegen door vorig jaar. Dit jaar reed iedereen behoorlijk ver uit elkaar, heb niet echt gevechten gezien. Dus dan wordt er sowieso niet ingehaald.

          • + 0
          • 24 aug 2009 - 16:20
          • Gompie84

            Posts: 28

            Dat van de ruimte ruimte voor de trucks en support races is natuurlijk totale onzin. Kijk naar Monaco, daar is ook echt geen ruimte en het circuit zelf is weliswaar spectaculair maar qua inhalen minstens zo waardeloos als Valencia en de moderne Nurburgring en Hockenheim. En in Monaco hebben ze toch ook echt support races.
            Maar ja, net zo goed als dat Monza nooit geschrapt zal worden zal Monaco ook nooit geschrapt worden.

            • + 0
            • 24 aug 2009 - 18:25
            • johan

              Posts: 985

              Je hebt gelijk natuurlijk. Maar dat is geen vergelijk. Monaco is in alles anders.

              • + 0
              • 25 aug 2009 - 12:14
          • f60

            Posts: 1.725

            Als ik me niet vergis, wordt er in Zolder wel een race gehouden in de Superleague Formula. Daar zitten Magny-Cours en Donington onder andere ook bij.

            • + 0
            • 25 aug 2009 - 16:36
            • johan

              Posts: 985

              Wat heeft de Superleaque Formula hiermee te maken?

              • + 0
              • 26 aug 2009 - 12:30
  • Neem aan dat hij \"technisch geschikt\" bedoeld. Dat bedoelde ik ook. De meeste van die circuits moet echt nog heel veel aan gebeuren om er een F1 race te kunnen houden.

    De A1 ring groeide volgens mij gras bijvoorbeeld. Daar kun je dan moeilijk op racen.

    Aan de andere kant daar was laatst ook sprake van dat het voor de DTM weer gebruikt zou gaan worden. Daar zullen ze dan toch ook wel eerst wat voor moeten doen. Een F1 race stelt nog veel hogere eisen.

    • + 0
    • 24 aug 2009 - 16:28

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar