Hamilton blij met pole position

Lewis Hamilton kwalificeerde zich in Valencia als snelste en daarmee is het de eerste pole position van McLaren dit jaar. Hamilton, winnaar van de Grand Prix van Hongarije voor de zomerstop, zegt erg blij te zijn met zijn pole position. Volgens de wereldkampioen was de overwinning in Hongarije geen eenmalige opleving.

De teamgenoot van Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen start morgen als tweede, wat de kansen van McLaren op winst vergroot. Het feit dat McLaren KERS gebruikt lijkt extra goed uit te komen aangezien de starts de laatste races ontzettend goed waren met dank aan het systeem.

“Hier zijn we dan. Een fantastisch resultaat van het team. Na de overwinning voor de zomerstop wisten we nu niet of we ons wederom vooraan konden melden, maar we hebben ons weer verbeterd. We zijn hier erg competitief. Zowel Heikki en ik hebben een fantastisch resultaat neergezet. Het is een hele tijd terug dat de beide McLarens vanaf de eerste startrij mochten starten”, aldus Hamilton.

“We hebben een goede uitgangspositie om met twee auto’s op het podium te komen, maar alles zal afhankelijk zijn van de start, strategie en hoe de race verloopt. Maar het is vooral goed om te weten dat we ons weer echt in de top hebben weten te nestelen”, vervolgt de Brit.

“We hadden wel een hoop druk aangezien we gisteren niet veel hebben kunnen testen. Na mijn fout hebben we zo’n beetje de hele trainingssessie moeten missen. Ruim vijf kwartier. Dus alles moest vanmorgen getest worden en gelukkig verliep alles naar wens”, besluit Hamilton.

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Toch ook wel weer netjes dat hij gewoon schuld erkent voor zijn domme fout in VT2.

    Nou alleen nog even wachten of ze niet toch stiekem heel erg licht staan.

    • + 0
    • 22 aug 2009 - 16:17
    • mario

      Posts: 15.285

      Misschien wel... maar mbv KERS kunnen ze misschien wel een voorsprong uitbouwen die genoeg is voor de overwinning.
      We zullen het allemaal morgen zien... Voor mij pas \'s avonds, moet het opnemen ;)

      • + 0
      • 22 aug 2009 - 16:22
      • Bij de start bedoel je?

        Kovalainen staat aan de vuile kant, maar die zou met zijn KERS inderdaad gewoon veilig moeten zijn.

        Ben benieuwd hoeveel plekken Raikkonen gaat pakken. Zou best kunnen dat hij na de eerste ronde op P3 zit :) Dan hebben we 3 KERS auto\'s voorop en waarschijnlijk de andere helemaal achteraan ...

        • + 0
        • 22 aug 2009 - 17:23
        • mario

          Posts: 15.285

          Niet alleen bij de start... ze zullen elke ronde (zeker in het begin) KERS gebruiken en zodoende kunnen ze steeds verder uitlopen, als ze bij de start met z\'n 2\'en 1 en 2 blijven.

          • + 0
          • 22 aug 2009 - 18:33
          • Tsja, KERS zit nu al verwerkt in de rondetijden.

            McLaren had het erover dat het hier 0,4s winst per ronde oplevert.

            Geruchten gaan overigens dat Red Bull op Spa ook wil gaan testen met KERS.

            • + 0
            • 23 aug 2009 - 10:35
  • Oh sorry, zie net in een ander bericht dat de grid andersom staat. De oneven plekken staan aan de vuile kant. Dat zijn dus Hamilton, Barrichello en Button. Dan moet Raikkonen zeker op P3 uit kunnen komen.

    Het is dat wel nog even afwachten of Kovalainen voor Hamilton weet te komen.

    • + 0
    • 22 aug 2009 - 17:26
    • mario

      Posts: 15.285

      Misschien dat Kovalainen het redt, maar ben bang (voor hem) van niet. Hamilton is over het algemeen wel een goede starter, beter dan Kovalainen. Vorige keer was Raikkonen ook goed weg, dus wie weet maakt ie een aantal plaatsen goed. Maar goed, Vettel en Rosberg staan ook aan de schone kant, dus het kan nog interessant worden.

      • + 0
      • 22 aug 2009 - 18:31

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.648
  • Podiums 136
  • Grand Prix 239
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar