Vier teams steunden Renault bij hoger beroep tegen schorsing
- Gepubliceerd op 19 aug 2009 13:09
-
29
- Door: Rob Veenstra
De uitsluiting voor de Grand Prix van Europa werd daarop opgeheven. De FIA publiceerde de beweegredenen van het Hof van Beroep. Het Hof staat de FIA bij in de mening dat het altijd noodzakelijk is om de potentiële gevaren in ogenschouw te nemen, zoals de recente ernstige ongelukken hebben bewezen. Echter, bij het toekennen van een straf in een individuele zaak moeten we potentieel gevaar niet gelijkstellen aan bewuste foute acties.
Het Hof heeft ook brieven van Red Bull Racing, Ferrari, McLaren en Toyota meegenomen in haar afwegingen. Daaruit bleek dat twee van de bovenstaande teams zelf de pitstopprocedure hebben moeten verbeteren naar aanleiding van dit incident. Het zou verkeerd zijn om de meningen van andere teams in dit geval te negeren.
Trending nieuws
-
McLaren introduceert eigen macarena-vleugel in Oostenrijk
Het team van McLaren lijkt aankomend weekend in Oostenrijk voor het eerst met een eigen macarena-vleugel te gaan rijd...
24 jun 2026 09:26 -
'Dreun voor Red Bull: volgend kopstuk kondigt vertrek aan'
Volgens Ralf Schumacher moet Red Bull binnenkort wéér afscheid nemen van een kopstuk. De Duitser stelt ...
24 jun 2026 10:09 -
'Assen vraagt FIA-licentie aan voor plekje op F1-kalender'
De geruchten over de mogelijke komst van de Formule 1 naar Assen beginnen weer toe te nemen. Nu de F1-race in Zandvoo...
24 jun 2026 11:22 -
Twijfels over Mercedes-kans Verstappen: "Is het een te grote verstoring?"
Volgens oud-coureur Juan Pablo Montoya zou een overstap van Max Verstappen naar Mercedes voor onrust kunnen zorgen. V...
24 jun 2026 12:09 -
'Red Bull toont interesse in zoon van Räikkönen'
Het team van Red Bull Racing lijkt interesse te hebben in de zoon van Kimi Räikkönen. De elfjarige Robin R&...
24 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.554 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (29)
Login om te reagerenPosts: 121
Aan al de anti Ferraristi !!!!
Hoe zit het nu eigenlijk met de ONsportiviteit van de Rooie ??
Laat nu ook maar jullie comments horen ?
Posts: 1.827
Ik ben geen anti Ferrari, ook geen pro. Maar als je nu een beetje politie begrijpt, snap je wel waarom Ferrari de steun aan Renault gaf... Alonso :)
Bovendien is dit weer makkelijk om een wit voetje te halen. Iedereen met een beetje verstand van sport, politiek etc begreep zonder moeite dat dit ongedaan gemaakt zou worden. Zoals Renault zelf zei, zo\'n straf geef je als iemand bewust de regels overtreedt, zoals de bewegende achtervleugels of geklooi met tanken een paar jaar terug.
Ferrari wist dus, net als alle andere teams, dat dit zonder moeite ongedaan gemaakt zou worden. Het kwam Bernie en Co ook goed uit om in 4 weken stilte toch iets te hebben om over te praten. Zo werkt Formule 1!
Posts: 18.535
want Ferrari heeft er alles mee te winnen als Alonso in Valencia start? niet dus. Het kan Ferrari geen bal schelen of Alonso/Renault in Valencia start, ze doen dit puur uit eigenbelang om zo bij toekomstige straffen ook steun te krijgen
Posts: 214
hohoho.... het is niet de onsportieviteit van ferrari maar die van de fia in het voordeel van ferrari.
Posts: 696
Niks onsportiviteit, maar puur eigen belang.
Was Renault overkwam kan de andere teams ook overkomen.
Wat men er echter van geleerd heeft, is dat de communicatie tussen crew en pitsmuur veel beter moet.
Dus jouw post slaat nergens op, alleen een hoop lucht!
Posts: 98
Je vroeg om comment en die krijg je.
Wat een stomme opmerking van je zeg.
Ga toch buiten spelen met dit weer.
Wat Renault is overkomen, kon alle teams gebeuren.
Posts: 303
We zullen Ferrari in jou ogen maar heilig verklaren .Dit is een van de zeldzame keren dat Ferrari achter een ander team staat .en ik denk zelfs dat Ferrari die steun geef omdat ze zelf een mooie geschiedenis hebben in de pits straat en het gaat nog niet goed met de Rooie dus dit is politiek gezien een meelpers streek .Maar in een ding moet ik je gelijk geven de hoofdletters ON kloppen helemaal
Posts: 603
Dus m.a.w. je begrijpt er echt niets van ....?
Mochten er na BMW nog meer fabrieksteams uitstappen, dan heeft Ferrari natuurlijk ook geen serieuze kandidaten meer over om tegen te strijden.
Waarom denk je anders dat ze nu zo stemmen terwijl hun vraag naar een test voor die duitse lul afgeketst is ...????
Puur eigen belang, zo is het altijd geweest bij die \'rooie\' en zo zal het ook altijd blijven gaan !!!!
Posts: 152
ha ha, geweldig Diablo.
Het zijn net een stel kleine kinderen hier, ben wel benieuwd naar de gemiddelde leeftijd hier.
Aan de reacties te zien schat ik de gemiddelde niet ouder dan een jaar of drie, vier.
Je houdt ze een kleine Rooie lap voor en daar gaat iedereen weer.
Tja, sommige moeten ze echt gaan blokkeren hier.
Posts: 11.414
Ik blijf erbij dat ik toch zeker wel een vorm van moedwil zie.
De pit stop procedure van Renault is dus dat de \"wheel gun\" man het wiel vast maakt en als hij klaar is dat hij zijn hand op steekt. Vervolgens moet een andere man nog de borging en de fairing aanbrengen. Ze hopen er dan op dat die tweede man heel erg snel klaar is.
Kortom ze hebben geen enkele speelruimte ingebouwd voor het aanbrengen van een vereiste veiligheids maatregel.
Dat is dus een heel bewuste keuze om het risico te lopen dat er wat mis gaat. Dat doen ze om tijd te winnen bij de pitstop en ze hebben er dus zo voordeel van ook.
Kortom moedwillig voordeel halen uit lakse veiligheids procedures. Absoluut bespottelijk dat daar niet op zijn minst een zware voorwaardelijke straf op gezet is.
Posts: 146
Man met de wheelgun zet de fairing en het wiel volgens mij in 1 actie op zijn plek. Daarna word enkel de fairing nog gelockt door hem in de juiste positie te draaien.
Posts: 2.285
Wat een hoop negatieve reacties wkunnen de meesten van jullie nu nooit positief zijn.Er zijn VIER teams die Renault gesteund hebben de andere dus niet.Deze vier teams hadden het ook niet hoeven doen.Ik vind het van deze vier teams sportief dat ze deze actie hebben ondernomen.Maar hier zitten een stel zwartkijkers en waarschijnlijk ook onsportievelingen die het voorgaande hebben geschreven.
Posts: 1.650
Wat voor Bullshit lees ik hier toch altijd wanneer het over Ferrari gaat. Hiermee is het bewijs nogmaals geleverd dat Ferrari niet de onsportievelingen zijn. Williams dat is een team van oportunisten en calimero\'s.
Mc Laren, Ferrari en misschien ook wel Renault hebben het voor elkaar met KERS en toch leggen ze zich neer bij de rest van de FOTA om volgend jaar zonder KERS te rijden. Dat noem ik sportief gedrag en respect voor de FOTA leden.
Iets wat je niet van Williams kunt zeggen.
Posts: 15
Wat een typisch Nederlands gezeur hier zeg, wat een team als Ferrari ook doet het is nooit goed!
Het gaat om grote sommen geld en natuurlijk zal iedereen dan de grenzen van de regels zoeken.
Als je dat niet begrijpt of niet kan waarderen ga dan lekker een kart wedstrijd bij je in de buurt kijken.
Posts: 3
de man met de wheel gun kan er niets aan doen het blijven mensen die de wielen wisselen zolang dat blijft kan het fout gaan
Posts: 11.414
De man met de wheel gun zou zijn hand pas omhoog moeten doen als de tweede monteur die werkt aan het wiel ook zijn werkzaamheden klaar heeft.
Posts: 442
Sorry, dat ik me er mee bemoei. Maar waarschijnlijk is de man met de wheelgun een mens, en wat doen mensen? Die maken fouten!
Er zijn in de afgelopen jaren veel fouten geweest in de pitstraat. En de meeste daarvan zijn door een mens veroorzaakt.
Posts: 11.414
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Het gaat er helemaal niet om of iemand een fout gemaakt heeft. Daar kreeg Renault die straf ook niet voor. Voor alle duidelijkheid ze kregen de straf ook niet voor dat wiel dat er af vloog. Ze kregen de straf omdat hun procedures niet kloppen.
De pit procedure zoals opgesteld door Renault schrijft blijkbaar voor dat de wheel gun man zijn hand opsteekt nadat hij klaar is. Dan kun je er dus gif op innemen dat het een keer fout als er daarna door een andere monteur nog iets aan het wiel gedaan moet worden.
Het is dus mogelijk dat er 4 mannen met hun hand omhoog zitten en aangeven dat de wielen klaar zijn terwijl er op alle vier de wielen nog aan de auto gewerkt wordt. Serieus, zoiets stompzinnigs verzin je toch niet?
Nog erger, hoe kom je met zoiets stompzinnigs weg vrijwel zonder een straf?
Posts: 265
Ik ben het over het algemeen met je eens, maar nu kan ik er even niet omheen dat je toch wel last van tunnelvisie hebt.
Jij postte laatst zelf dit filmpje:
www.youtube.com/watch?v=Wt-tAB9Lk-A
Aan het begin van het filmpje is te zien dat de mannen linksvoor al klaar zijn met de banden. Rechtsvoor wordt er inderdaad nog aan het wiel \'gesleuteld\'. Jij trekt hieruit de conclusie dat Renault onveilig de wheelgun man zijn hand laat opsteken als hij klaar is met de band.
Maar had je al bedacht dat het rechtsvoor gewoon mis kon gaan, en dat de wheelgun man snel de band erop gezet had om wat tijd te winnen. In al zijn haast, gaat er iets fout met de velg (ik weet even niet hoe dat ding heet), maar hij merkt er niks van. Hij steekt z\'n hand omhoog. De man die er naast staat ziet dat hij een fout heeft gemaakt met de velg en probeert het te verhelpen. Te laat, want Alonso werd gewoon weggestuurd.
Gek he, als je het zo bekijkt, ervan uitgaande dat de pitcrew hun best doet, kan het toch opeens wel dat iemand gewoon een fout maakt. Misschien was het zelfs helemaal geen fout, maar gewoon een defect aan de wheelgun.
\"Renaults lawyer argued that there had been no conscious wrongdoing on the teams part and insisted that the misdemeanor warranted no more than a reprimand. According to Renault, the two mechanics who dealt with the errant wheel were unable to inform the pit wall or the driver prior to him leaving the pits.\"
Bron: www.formula1.com/n(...)es/2009/8/9748.html
FIA International Cour of Appeal gaat hierin mee, vandaar de reprimande. Dus begint het steeds meer op een menselijke fout te lijken.
En wat zou Renault erbij te winnen hebben om zo\'n slechte pit stop procedure te gebruiken. Helemaal niks. Er kan zo veel fout gaan, dat is ook gebleken, en je kan er keihard voor gestraft worden. Maar belangrijker nog, en dit misschien door de verschrikkelijke ongelukken de laatste tijd, je brengt er anderen mee in gevaar. Dus vertel jij het mij maar, wat heeft Renault hierbij te winnen.
Ik denk dat je even \'outside the box\' moet denken (eigenlijk \'outside your box\'), want ik heb nog nooit zo\'n eigenwijs iemand als jij meegemaakt.
Posts: 10.412
tja ben ook geen Ferrari fan maar mooi dat ze voor renault op kwamen. van de mindere teams snap ik het wel. renault weg scheeld toch weer 2 auto\'s in halen. voor de rest waarom hier over zeuren? ben al blij dat alonso er bij is en had het ook niet anders verwacht.
Posts: 223
Bravo Werner en Louis! Waarom stellen sommigen Ferrari ALTIJD in het slechte daglicht? Wat hebben McLaren, Toyota en Red Bull hierbij te winnen? Niets? Of staat Renault ook bij hen in het krijt? Hebben jullie er al eens aan gedacht dat die 4 teams willen aantonen dat de FOTA de leden daadwerkelijk steunt?
Posts: 1
Ik vind ook dat er wel erg negatief wordt gereageerd op ferrari. Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat er bij de FIA andere regels lijken te gelden voor Ferrari (kunnen zij niets aan doen, maar de FIA wel) maar ik zie niet in hoe dit met dit onderwerp te maken heeft.
Wat ik wel belachelijk vind is dat de straf uberhaupt is terugedraaid en dat er geen voorwaardelijke straf is uitgedeeld. Volgens mij was de straf niet voor het mislukken voor de pitstop maar voor het doorrijden van Alonso nadat ze hadden gemerkt dat het wiel niet goed vast zat. Op dat moment hadden ze Alonso moeten vertellen de auto aan de kant te zetten. Zoals later ook bleek liet het wiel van Alonso los en schoot het over de baan. Niet zo slim in het algemeen en helemaal niet in een week met twee ongelukken als gevolg van loslatende auto-onderdelen. Renault heeft in deze situatie bewust gekozen voor eigen gewin door de pit proberen te halen in plaats van de veiligheid van andere teams. Dat zou in mijn ogen hard bestraft moeten worden. Er wordt te vaak doorgereden met loslzittende bargeboards, vleugels en dergelijke en we hebben afgelopen weekend gezien wat voor een schade dat kan aanrichten.
Posts: 5.792
ik snap niet dat jullie nooit eens moe worden van dat ferarri gelul .Wat een bull lees ik nu weer ferarri is niet het enigste team die renault steunde en hoe dan ook het zijn altijd de zelfde die het zo draaien dat ferarri weer ergens van kunnen beschuldigen.Nee je kunt beter data jatten want dan word je niet geschorts.leuk he ,kijk dat is wat constant doen
Posts: 1.016
Wonderlijk dat een nieuwsbericht dat meld dat er 4 teams zijn geweest die Renault steunden - dat lijkt me toch iets positiefs - leidt tot dergelijke negatieve reacties.
Renault verdiende die schorsing absoluut niet, daar is iedereen het op deze site mee eens.
Maar wellicht is een schorsing van een aantal van bovenstaande azijnpissers wel op z\'n plaats...
Posts: 1.725
Verrassend dat Williams geen steun bood.
Posts: 11.414
Gassuh,
Kijk inderdaad naar het filmpje. De wheel gun man rechts voor steekt gewoon meteen zijn hand omhoog als hij klaar is terwijl er onder zijn neus nog wordt gewerkt aan het wiel. Vrij duidelijk.
Als je ook even de moeite had genomen om het besluit behoorlijk te lezen dan had je gezien dat Renault het zelf gewoon doodleuk toegeeft:
\"The Appellant recognizes that its pit stop procedure was flawed (as until now the procedure in place simply did not foresee the eventuality that a gun man confirms that the wheel nut is tight and the retaining device subsequently fails to lock)\"
Beide monteurs geven ook aan dat ze wisten dat de retainer er niet op zat maar dat ze dachten dat de wielmoer wel goed vast zat. Kortom, who cares dat de borging er niet op zit. Zal ons verder aan de reet roesten. Als het wiel maar vast zit.
Wat winnen ze ermee? Tijd.
In hun denkwereld was blijkbaar het ergste geval dat het retainer device er niet op zit. Maakt niet uit want het wiel zit toch al vast. Toeval wil dat nu inderdaad de wheel gun man een fout maakt en dat het daarom niet lukt om de borging te bevestigen, maar het zal best zijn dat ze de auto al vaker hebben weggestuurd zonder dat de borging erop zat en er inderdaad verder niets mis ging.
Ik denk dat jij je even beter moet informeren zodat je weet wat er \'in the box\' zit voordat je gaat mekkeren dat we het buiten de box moeten zoeken.
Posts: 10.089
wat een domme eerste reactie van die kerel zeg,, dat is vragen om domme reacties,
en waarom ziet iedereen dit in eigenbelang vn Ferrari??? dan is het dus ook eigenbelang van Red Bull, Mclaren en toyota,, praat daar ook maar ff over
Posts: 5.792
je hebt helemaal gelijk altijd ferari aanvallen ,want alles wat ze doen deugt niet. bah wat kinderachtig gelul iedere keer door de zelfde personen. dat die personen niet eens moe van zich zelf worden
Posts: 11.414
Je moet wel toegeven dat het een Ferrari fan was die heel irritant gaat lopen klieren in de allereerste reactie. Het is niet zo verwonderlijk dat er dan gereageerd wordt op dat soort \"flame bait\" en dat dat dan dus ook direct reacties zijn die dan ook meer negatief tegen Ferrari zijn.