Ecclestone: "Onbegrijpelijk dat teams eigen serie overwogen"
- Gepubliceerd op 13 aug 2009 16:37
-
16
- Door: Rob Veenstra
Ik vertelde laatst nog iemand dat de meeste teams relatief nieuw zijn. Ze weten niet wat wij hebben moeten doorstaan om de Formule 1 te maken tot wat het nu is. Ze willen zoveel mogelijk verdienen en weer verdwijnen. Een paar teams dacht volgens mij zelf de boel beter te kunnen runnen. Ze hebben hun eigen zaakjes niet eens onder controle, dus hoe ze een eigen serie wilden leiden weet ik niet. Hoe dan ook, dat was hun mening.
De Formule 1 is al opgebouwd en het is makkelijker daarmee door te gaan dan iets nieuws op te zetten. Ik zou het als nieuwe klasse niet graag opnemen tegen de Formule 1. Er is ook geen reden voor, het zou onlogisch geweest zijn om dat te doen. Degene die een eigen serie wilden beginnen lieten zich gewoon meeslepen, aldus Ecclestone.
Trending nieuws
-
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 1.300
Ondanks dat ik de man niet uit kan staan denk ik wel dat hij gelijk heeft. De teams komen er onderling gewoon te vaak niet uit.
Wel testen niet testen MS. Wel Kers of verbod Kers etc etc
Posts: 507
volgens mijn zit de bruine streep nog steeds goed vast in je onderbroek eikelsteen. je zag je inkomsten gewoon verdwijnen
Posts: 480
Ik denk niet dat Ecclestone zo bang was voor zijn inkomsten. Volgens Forbes is hij goed voor 3.7 miljard dollar. 1 % op jaarbasis rente is dan nog steeds 37 miljoen dollar, genoeg om van te leven.
Posts: 37
Ik verwacht van Ecclestone ook niet anders dan dat hij dit zegt. Nu bespeelt hij de media en de fans, en probeert hij het afscheidingskampioenschap af te doen als onmogelijk. Als iedereen echt zo gaat denken, zullen de fans eerder aan de kant van de FIA/FOM gaan staan bij een volgende dreiging.
Hij weet goed genoeg dat van zodra de nieuwe klasse er was, er nog maar weinig van de F1 zou overblijven en de fans zouden wegblijven. Maarja, dat zal hij nooit gaan toegeven...
Posts: 696
Hm,
Helemaal niet zo onbegrijpelijk als je weet dat Bernie E. \"gewoon\" de helft van de geldstroom in de F1 in zijn eigen zak douwt!
En wat doet die man daarvoor? Onrealistische deals sluiten en prachtige circuits terzijde schuiven in zijn ziekelijke jacht op meer \'cash\'!!!
Posts: 6
Helemaal mee eens geld is het belangrijkste.
Bovendien moet hij het geld v/d scheiding weer terug verdienen.
Posts: 770
nou de deal is rond en meneer heeft weer een grote waffel !!
Ben dr van overtuigd dat het de FOTA was gelukt met de nieuwe serie.. had hun zelfs meer geld opgeleverd, daar hoef je geen accountant voor te zijn. Tsjonge wat een eikel !!!!!!!!!!!
Posts: 111
Staat me iets van bij dat Ecclestone en Mosley ooit in het verleden een \"piraten race\"opgezet hadden om de toenmalige FIA directeur onder druk te zetten. Hoe kun je deze aktie van de Fota dan veroordelen?
Posts: 480
Een verschil, dat was hoofdzakelijk een strijd binnen de voorloper van de FIA, de FISA zelf. Voorzitter was toen Balestra.
Posts: 3.007
Hier een linkje voor wat Banton beweerd (alinea 9):
www.guardian.co.uk(...)fia-fota-max-mosley
Posts: 1.348
Hij vergelijkt zichzelf in een ander interview met een brandweerman! Die brandjes links en rechts blust. Maar men weet dat veel brandweermannen soms de brandjes zelf aansteken!!!! ;)
Posts: 480
Zoals ik al eerder zei, denk ik dat dit een puur politiek spel is geweest. De FIA en FOTA spraken met elkaar, maar via de media bebruikten ze allebei spierballentaal. Zoals Revdutchie zegt was het de FOTA nooit gelukt om een eigen klasse succesvol te maken. Teveel verschillende belangen. Het was de FIA nooit gelukt om alle regels door te voeren dus moest er een compromis komen, en zie, dat is er dus ook. Iedereen weer gelukkig.
Om op Van Heemschut te reageren, zonder het commercieel intellect van Ecclestone was er nu helemaal geen formule 1 meer geweest.
Posts: 770
ben goed op de hoogte wat ecclestone voor de F1 betekend heeft.
sinds die ex-roofkip van hem geld heeft gekregen begint ie onbegrijpelijk te worden. kun je gewoon naast elkaar leggen......
Posts: 18.535
Het enige wat je Ecclestone echt kan aanrekenen is dat hij VEEL te veel vraagt voor circuitprijzen, waardoor toegangsprijzen omhoog schieten en europese landen het moeilijker hebben om een gp te organiseren dan de \'rijkere\' aziatische landen.
Eigenlijk zijn de problemen begonnen bij de toedreding van de fabrikanten, die komen en gaan wanneer het ze uitkomt. Daarop kan je geen zekerheid bouwen. Enkele voorbeelden: Jaguar, ingekomen op 2000 vertrokken 2004, Honda, ingekomen als zelfstandig team in 2005, vertrokken 2008. BMW, ingekocht als zelfstandig team 2006 vertrekt eind dit seizoen. Elk jaar stelt men in vraag of Renault die in de jaren 80 en 90 (zowel als team als motor) al enkele keren gekomen en gegaan zijn, er volgend jaar nog gaat bij zijn en hoe langer het succes van Toyota uitblijft, hoe meer men ook hun deelname in vraag stelt. Spijker, heeft het wel geteld 1 seizoen uitgehouden. Dit zijn allemaal bedrijven die uit zijn op marketing, niet op racen. Ferrari, McLaren (nu al minder, nu mercedes ook steeds in het nieuws komt met heroverwegingen, maar goed, die vinden wel een nieuwe krachtbron) en Williams zijn in mijn ogen de teams die het nog werkelijk doen voor de F1, Williams maakt bv al jaren geen grote winsten meer, als dat een Fabrieksteam geweest was, dan was het nu verkocht, maar omdat Frank Williams een racershart heeft, gaat hij door met het team. Daar moet je respect voor hebben.
Het zijn ook de fabrikanten, ten beginnen bij Toyota, die ervoor gezorgd hebben dat het geld in de F1 de pan is uitgeslagen. Teams als Ferrari en McLaren hebben ook zoveel geld, dus zij gaan mee. Teams als Williams kunnen/konden dat niet blijven volgen, ze zijn verkocht of zitten nu meer in de achterhoede te strijden. (met afzien van dit jaar, maar dat is dan weer te wijden aan de regelwijziging)
Met andere woorden, van mij mogen de privéteams terugkomen, in mijn ogen zijn de fabrieksteams die komen en gaan de schuld dat de F1 nu in een \'crisis\' zit
Posts: 696
@Runningupthathill,
Wat heeft de toetreding van de autofabrikanten nu weer met de toegangsprijzen te maken?
Posts: 2.049
@runningupthahill: Spycker moest wel vertrekken. Het stond op de rand van failliesement. Honda, BMW enz. doen dat gewoon om dezelfde reden: er is een crisis en er moet bespaart worden. Kleine teams kunnen het langer uithouden omdat zei slechts een klein deel uitgeven wat de grote teams doen. Natuurlijk zijn ze toegetreden voor promotie voor het merk, maar ze kunnen gewoon niet blijven vanwege de economische crisis.
F1 is eigenlijk te groot geworden. Het vraagt teveel geld gewoon. De inzet voor de kostenreductie is eigenlijk erg noodzakelijk. Jammer voor de technologie, die was echt omhoog gegaan in de F1, maar ja, je moet iets opofferen om de F1 in stand te houden.